مشکلات گردشگری استان اردبیل

W W W . D I D S H A H R . I R

تابلو گردشگری

مسائل و مشکلات توسعه بخش توریسم اردبیل

سرزمین آذربایجان به ویژه منطقه اردبیل با توجه به پیشینه تاریخی درخشان، وجود آب و هوای متنوع و جاذبه های دیدنی قابلیت توسعه بخش اعظمی از انواع توریسم را دارا می باشد و این نکته را نباید از نظر دور داشت که هر نوع توریسمی در مسیر توسعه خود در این منطقه دارای ملاحظات و محدودیت هایی است که این محدودیت ها شامل موارد طبیعی، فرهنگی، اخلاقی، اقتصادی و حتی سیاسی است می توان مهم ترین علت عدم توسعه صنعت توریسم و حتی توسعه همه جانبه را در منطقه اردبیل عدم اختصاص بودجه مناسب و به موقع و وجود تبعیض نسبت به این منطقه دانست.

مشکلات بخش نظری در بخش گردشگری استان اردبیل

در بخش نظری با وجود آگاهی کامل نسبت به اهمیت توسعه صنعت گردشگری و مقایسه وضعیت نه چندان مطلوب این منطقه با توجه به استعدادها و پتانسیل های فراوان نسبت به استان های مرکزی که با وجود جاذبه های طبیعی اندک صنعت توریسم با استفاده از اعتبارات ملی توسعه داده اند، به دلیل سیاست های اعمال شده تلاش های بسیار اندک در امر توسعه توریسم این منطقه انجام شده است.

این در حالی است که بخش عمده گردشگران علاقه مند به سفر به منطقه اردبیل با انگیزه طبیعت گردی، گردشگری روستایی، ورزشی و کمتر تفریحی دست به این اقدام می زنند، علاوه براین چون صنعت گردشگری برای منطقه درآمدزاست در این عرصه نیز محاسبه هزینه و فایده ملاک اصلی تصمیم گیری است به ویژه که در شرایط کنونی بحران بیکاری منطقه اردبیل را تهدید می کند و توسعه صنعت گردشگری با کمترین سرمایه گذاری بالاترین اشتغالزایی را به دنبال خواهد داشت.

مشکلات بخش اجرایی در گردشگری استان اردبیل

یکی از مولفه های اصلی و عمده در جذب توریست توجه به مساله ترابری است که از این لحاظ منطقه اردبیل در تنگنای بسیار شدید قرار دارد.

اختصاص بودجه بسیار اندک برای احداث خط آهن میانه – اردبیل – مغان، نامناسب بودن اکثر جاده های استان و عدم تجهیز فرودگاه اردبیل به دستگاه های ناوبری پیشرفته باعث بروز مشکلات عدیده ای در این بخش شده است.

جاده های زمینی نیز در فصول سرما خطرناک و حادثه خیز می باشند و نبود امکانات ریلی یعنی قطار که از امنیت بسیار خوبی در فصل زمستان برخوردار است، از دیگر مشکلات است. بازاریابی و معرفی جاذبه های گردشگری منطقه با استفاده از تکنولوژی های جدید در داخل و خارج از کشور به خوبی انجام نمی شود.

در این مورد نیز ارگان های مربوط به گردشگری درمنطقه دارای نقایص متعددی هستند.

 


شماره خبر : 10100 - یکشنبه 26 آبان 1398 ساعت 01:01:48
1400 copyright.