https://didshahr.ir/10767

مشترکین گاز طبیعی بایستی پیش از رسیدن فصل سرما همه وسایل گرمایشی خانه‌ی خود را سرویس کنند تا با کمترین مشکل در فصل سرما مواجه شوند.

اوج گیری قاتل خاموش در فصل سرما

به گزارش دیدشهر، «قاتل خاموش» تعبیری است برای گاز مونوکسیدکربن که با انتشار در فضای بسته، هر سال جان صدها نفر را در کشور می‌گیرد؛ گازی بی‌رنگ و بی‌بو که تنفس آن با کم‌شدن سطح هوشیاری همراه است و همین موضوع احتمال مرگ و میر ناشی از این مسمومیت را بالا می برد.

چالش مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن در هر فصلی از سال وجود دارد اما آنچه اغلب در حوزه شهری رخ می‌دهد ارتباط نزدیکی با سرد شدن هوا و استفاده از بخاری‌های گازی دارد.

افزایش 15درصدی کشته‌های این مسمومیت در سال گذشته نشان از اوج گرفتن این اتفاق در سال‌های اخیر دارد.

بخاری در این راستا تنها عامل ایجاد این مسمومیت نیست. آبگرمکن‌های گازی، پیک‌نیک، وسایل گرم‌کننده و حرارتی دیگر که با گاز کار می‌کنند و در فضاهای بسته از آنها استفاده می‌شود هر کدام به تنهایی می‌توانند عامل ایجاد مسمومیت مونوکسیدکربن باشند.

اغلب این وسایل در تابستان هم مورد‌استفاده قرار می‌گیرند اما در این فصل معمولا درها، پنجره‌ها و منافذ عبور هوا باز است و به همین دلیل مونوکسیدکربن در فضای بسته محبوس نمی‌شود. آنچه در زمستان این موضوع را به یک چالش بزرگ‌تر تبدیل می‌کند، بسته بودن اغلب راه‌های ورود و خروج هواست. به همین دلیل است که در زمستان‌ها با تعدد حوادث مسمومیت مونوکسیدکربن روبه‌رو هستیم».

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتشار مجدد مطالب تنها با ذکر نام منبع "دید شهر" مجاز میباشد.