https://didshahr.ir/14347

در حالی که میراث فرهنگی استان اردبیل از فرصت های موجود گردشگری استان حمایت خاصی نکرده است، در تازه ترین اظهارات از حمایت توسعه گردشگری مجازی اردبیل خبر می دهند.

گردشگری

توسعه گردشگری مجازی با توجه به شیوع ویروس‌کرونا اهمیت بسزایی دارد؛ فرصتی که می‌تواند با فراهم شدن بسترهای لازم تنها با چند کلیک ساده جاذبه های گردشگری اردبیل را به رخ جهانیان بکشد.

استان اردبیل در تداوم برنامه‌های توسعه محور بخش گردشگری، این بار با رونق گردشگری مجازی به دنبال معرفی هر چه بیشتر استان در سطح ملی و بین‌المللی و جذب هر چه بیشتر گردشگران به منطقه بوده و گردشگری امروزه به عنوان یکی از چهار صنعت مهم سودآور و با بازدهی بالا در جهان، نقش و اهمیت بسزایی در توسعه مناطق و رونق اقتصادی و در کنار آن گسترش نام کشورها و نوعی برندسازی دارد.

هر چند قابلیت‌های موجود در هر منطقه می‌تواند به عنوان ظرفیتی برای توسعه صنعت گردشگری به شمار آید، اما برخی از کشورها نیز به رغم محرومیت از این قابلیت‌ها و جذابیت‌ها به دنبال راهکارهایی برای ایجاد چنین ظرفیتی در راستای بهره‌مندی از سود کلان صنعت گردشگری هستند.

در این میان مناطقی که از این ظرفیت‌ها برخوردارند یک گام جلوتر بوده و می‌توانند با تبدیل استعدادهای بالقوه خود در حوزه گردشگری به بالفعل زمینه برای جذب هر چه بیشتر گردشگران و بهره‌مندی از مزایای آن را فراهم آوردند، استان اردبیل از جمله مناطقی به شمار می‌رود که با دارا بودن جاذبه‌های مهم تاریخی، طبیعی و گردشگری از شمال تا جنوب آن می‌تواند رونق اقتصادی را برای منطقه به ارمغان آورد که با توجه به این مقوله، گردشگری به عنوان یکی از مهمترین پایه‌های رونق اقتصادی در استان قلمداد می‌شود.

نقش محوری گردشگری اردبیل

توجه به نقش محوری گردشگری اردبیل، بستری را فراهم آورده تا در کنار جذب هر چه بیشتر گردشگران از اقصی نقاط جهان، سرمایه‌گذاران نیز به سمت و سوی این صنعت جذب شوند.

توجه به نقش محوری گردشگری در توسعه استان، بستری را فراهم آورده تا در کنار جذب هر چه بیشتر گردشگران از اقصی نقاط کشور و دنیا به استان، سرمایه‌گذاران نیز با توجه به بسترها و زیرساخت‌های فراهم شده برای فعالیت آنها در استان، برای سرمایه‌گذاری در بخش گردشگری اعلام آمادگی کنند.‌

 

فضای مجازی

 

در سال‌های اخیر به این حوزه بهای فراوانی داده شده و در راستای رونق و توسعه صنعت گردشگری در استان گام‌های بلند و اساسی برداشته شده است تا نتیجه آن به افزایش تعداد و نیز مدت ماندگاری گردشگران داخلی و خارجی و توسعه زیرساخت‌های استان در بخش گردشگری منجر شود.

ماندگاری مسافران در اردبیل

ثبت رکورد افزایش ۲.۵ برابری ورود گردشگران خارجی و نیز افزایش ماندگاری مسافران در استان به بیش از ۲.۵ روز از جمله نتایج توجه به این حوزه و تبدیل گردشگری به گفتمان غالب در استان بوده است که تداوم این امر می‌تواند زمینه برای پیشرفت و توسعه استان را نه تنها در بخش گردشگری بگردشگریلکه در تمامی بخش‌ها اعم از فرهنگی، اجتماعی و به ویژه اقتصادی را فراهم آورد.

هر چند در راستای معرفی ظرفیت‌های گردشگری استان اقدامات گسترده‌ای انجام شده اما بی‌شک تداوم روند رونق گردشگری در منطقه نیازمند سازوکارها و بهره‌گیری از تکنولوژی و فناوری‌های روز و استفاده از روش‌های نوین در راستای تبلیغ و معرفی این قابلیت‌هاست.

 

گردشگری

 

از مهمترین رویکردها در راستای دستیابی به این هدف توسعه و رونق گردشگری مجازی و الکترونیکی است که با توجه به بحران شیوع ویروس کرونا در یک ماه منتهی به سال ۹۹ و توقف سفرها آن هم در ایام پیک مسافرت‌ها، اهمیت توجه به این مهم بیش از گذشته نمایان شد.

رونق گردشگری مجازی اردبیل

ایام شیوع این ویروس فرصتی برای رونق گردشگری مجازی و معرفی ظرفیت‌ها و جاذبه‌های استان در سطح ملی و بین‌المللی به شمار می‌رود که بهره‌مندی از این فرصت زمینه برای حضور هر چه بیشتر گردشگران داخلی و خارجی را در استان فراهم می‌سازد.

توفیق در دستیابی اهداف مد نظر گردشگری دیجیتالی بی‌شک رابطه مستقیمی با افزایش حضور گردشگران در استان در دوران پسا کرونا خواهد داشت که با توجه به اهمیت این مقوله، در کنار توجه به توسعه زیرساخت‌های گردشگری، توسعه گردشگری مجازی نیز مورد غفلت واقع نشده و در این زمینه سازوکارهای لازم به کار گرفته شده است.

شتاب در معرفی گردشگری استان اردبیل

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل به خبرنگار مهر می‌گوید: معرفی ظرفیت‌ها و جاذبه‌های شاخص گردشگری استان اعم از طبیعی، تاریخی، فرهنگی، اقلیمی، سلامت و نیز جاذبه‌های مدرن در سطح کشور از اولویت‌های مهم و «تحقق این مهم در قالب گردشگری مجازی مورد تاکید و توجه اساسی است.

نادر فلاحی با اشاره به شیوع بیماری کرونا بیان کرد: امسال با توجه به این بحران پیش‌آمده سیاست اصلی اداره کل میراث فرهنگی استان بر توسعه گردشگری مجازی و الکترونیکی استوار شده است.

 

اخبار دیدشهر

 

وی افزود: با توجه به شرایط موجود این اداره کل درصدد تسریع در رونق گردشگری مجازی و دیجیتالی بوده که در این زمینه برنامه‌ریزی لازم انجام شده و در نظر داریم تا از ظرفیت اساتید دانشگاه‌های استان، شرکت‌های حرفه‌ای فعال در بخش گردشگری و نیز شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در این حوزه به نحوی اساسی و مؤثر بهره‌مند شویم که به همین منظور جلسات متعدد هماهنگی نیز با افراد هدف برگزار شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل معرفی فعالیت‌های انجام‌شده در بخش گردشگری استان در سطح کشور را مهم و مؤثر دانست و تصریح کرد: با رونق گردشگری مجازی می‌توانیم در این زمینه به اهداف مورد نظر دست یابیم

برگزاری نمایشگاه مجازی گردشگری در اردبیل

فلاحی از برگزاری نخستین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری در بستر اینترنت خبر داد و گفت: «عمده فعالیت امسال ما در راستای توسعه گردشگری مجازی، برگزاری نمایشگاه مجازی به منظور معرفی قابلیت‌ها و جاذبه‌های تاریخی و طبیعی استان به چند زبان زنده دنیا است.

وی تصریح کرد: مجری برگزاری این نمایشگاه که یک شرکت دانش‌بنیان می‌باشد، تعیین شده و در این زمینه اقدامات لازم را انجام خواهد دارد و همکاری و مشارکت اساسی در این زمینه انجام خواهد شد تا به اهداف مد نظر دست یابیم.

اینستاگرام گردشگری اردبیل فعال می شود

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل تهیه مجله اینستاگرامی برای معرفی قابلیت‌های استان برای عموم مخاطبین و فعالان در حوزه شبکه‌های اجتماعی را از دیگر محورها در راستای توسعه گردشگری مجازی عنوان کرد.

فلاحی با اشاره به برگزاری برنامه‌های هفته فرهنگی اردبیل به صورت مجازی اظهار کرد: برگزاری برنامه شب‌های فرهنگی اردبیل در قالب گردشگری الکترونیکی از دیگر برنامه‌های گردشگری مجازی در استان است.

وی عنوان کرد: برنامه‌ریزی شده تا در راستای معرفی جاذبه‌ها و ظرفیت‌های گردشگری استان پویش «هر موبایل، یک رسانه برای معرفی ظرفیت‌های گردشگری اردبیل» راه‌اندازی شود.

 

دید

 

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل بیان کرد: «ارتقای زیرساخت‌ها و تأسیسات گردشگری به منظور ایجاد کسب و کار در بخش گردشگری مجازی اعم از رزرواسیون آنلاین و برخی برنامه‌ها در این حوزه به طوری که زمینه‌ساز رونق و کسب کار در این بخش شود از دیگر برنامه‌ها در این بخش است.

فلاحی گفت: برای دستیابی به اهداف تعیین‌شده در حوزه گردشگری مجازی و ایجاد رونق در این بخش ارائه آموزش‌های همگانی در کنار آموزش‌های تخصصی به فعالان گردشگری و ایجاد سیستم نظارت بر نحوه خدمات‌دهی تأسیسات گردشگری به گردشگران از طریق استفاده از ظرفیت گردشگری مجازی و شبکه‌های اجتماعی مد نظر بوده که در این زمینه هدف‌گذاری لازم انجام شده است.

گردشگری مجازی استان اردبیل؛ اولویت اصلی سال ۹۹

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل نیز توسعه گردشگری مجازی را اولویت اصلی برنامه‌های معاونت گردشگری استان در سال ۹۹ برشمرد و اظهار کرد: در این زمینه هدف‌گذاری‌های اساسی انجام شده است تا توسعه گردشگری مجازی منجر به رونق گردشگری فیزیکی در استان شود.

صغری فرشی از برگزاری برنامه‌های گردشگری استان در حد امکان در قالب گردشگری مجازی خبر داد و افزود: برنامه‌ریزی شده تا با توجه به شیوع ویروس کرونا، امسال برنامه‌های هفته فرهنگی استان نیز با مشارکت و همکاری فعالان شبکه‌های اجتماعی و استان‌های هم‌جوار به‌صورت مجازی برگزار شود.

وی بیان کرد: معاونت گردشگری استان در اقدامی ابتکاری در راستای جلوگیری از تجمع مردمی و اجرای برنامه‌های جمعی نسبت به این امر اقدام کرده تا برنامه‌های هفته فرهنگی استان اردبیل با استفاده از ظرفیت شبکه‌های اجتماعی در بستر اینترنت اجرا شود.

فرشی با اشاره به برگزاری برنامه شب‌های اردبیل در فضای مجازی عنوان کرد: ازجمله مزایای اجرای این طرح استفاده جمع کثیری از علاقه‌مندان به برنامه‌های فرهنگی، آئینی و تاریخی استان از برنامه‌های در نظر گرفته‌شده در این زمینه است.

به گفته وی معرفی قابلیت‌ها و ظرفیت‌های گردشگری استان از مهم‌ترین اهداف این برنامه بوده و تهیه و اجرای برنامه‌های کیفی و مناسب ازجمله برنامه‌ها در راستای جلب رضایت هر چه بیشتر مخاطبان از جمله این برنامه‌هاست که می‌تواند زمینه‌ساز شناساندن هر چه بیشتر استان در فضای مجازی در سطح کلی و بین‌المللی شود.

 

موبایل زنان

جذب هر چه بیشتر گردشگران اعم از داخلی و خارجی به استان بی‌شک نیازمند اتخاذ تدابیر اساسی و بهره‌گیری از ابزارها و فناوری‌های نوین است و تولید و اجرای برنامه‌های گردشگری به شکلی نوین و ابتکاری در بستر فضای مجازی از مهمترین راهکارهایی است که غفلت از آن می‌تواند باعث عدم توفیق در برنامه‌های گردشگری شده و هدف‌گذاری‌ها در این حوزه را با خلل مواجه سازد.

شیوع ویروس کرونا، فرصتی برای توسعه گردشگری مجازی اردبیل

توسعه گردشگری مجازی می‌تواند زمینه را برای تقویت گردشگری فیزیکی فراهم آورده و فرصت رونق بیش از پیش این صنعت محبوب جهانی را مهیا کند

توسعه گردشگری مجازی می‌تواند زمینه برای تقویت گردشگری فیزیکی را فراهم آورد چرا که حضور مجازی و غیر فیزیکی گردشگران در مکان‌های تفریحی، توریستی و گردشگری در راستای آشنایی با این قابلیت‌ها می‌تواند زمینه‌ساز حضور فیزیکی گردشگر در این منطقه شود.

با توجه به ظهور فناوری‌های نوین رسانه‌ای و یارانه‌ای و توسعه ابزارهای مبتنی بر فناوری اطلاعات، استفاده از این فناوری‌ها در قالب گردشگری مجازی نظیر برگزاری تورهای مجازی، امکان حضور غیر فیزیکی افراد را در مکان‌های گردشگری به صورت مجازی به گونه‌ای فراهم می‌کند که زمینه برای ترغیب حضور فیزیکی برای گردشگر مجازی را فراهم می‌کند.

حال با توجه به بحران پیش‌آمده کنونی شیوع ویروس کرونا توسعه گردشگری الکترونیک و دیجیتالی در قالب راه‌اندازی سایت‌ها و اپلیکیشن‌های متعدد با جذب شرکت‌های دانش‌بنیان و فعالان فضای مجازی به عنوان راهکاری مهم در راستای توسعه هر چه بیشتر صنعت گردشگری و رونق فعالیت فعالان این حوزه که با توجه به وضعیت کنونی پیش آمده بر اثر شیوع بیماری کرونا با چالش‌هایی مواجه بوده، به شمار می‌رود.

هدف‌گذاری‌های انجام شده در قالب توسعه گردشگری مجازی در استان می‌تواند زمینه برای ایجاد رونق هر چه بیشتر صنعت گردشگری استان را در دوران پسا کرونا فراهم آورده و جان تازه‌ای به این بخش و فعالان این حوزه ببخشد.

گزارش: رقیه آذر بنیاد

    https://didshahr.ir/14347

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتشار مجدد مطالب تنها با ذکر نام منبع "دید شهر" مجاز میباشد.