https://didshahr.ir/14630

میدان سرچشمه یکی از میدانهای زیبای اردبیل است که قدمت بالایی داشته و آغازگر این شهر بوده است.

سرچشمه اردبیل

معرفی میدان سرچشمه اردبیل

به گزارش دیدشهر؛ میدان‌ها یکی از زیباترین المان‌های شهری هستند که با وجود همه شلوغی‌های اطرافشان زیبای و جذابیت خود را حفظ می‌کنند و در خاطرات باقی می‌ماند.

همه‌ مردم اردبیل میدان سرچشمه را می‌شناسند و بسیاری علت نامگذاری آن‌را وجود چشمه‌های آب که در گذشته آنجا جاری بوده، می‌دانند. این میدان در سال‌های گذشته مسیری برای اتصال دروازه تبریز و دروازه آستارا بوده و هم‌اکنون نیز یکی از پر‌رونق‌ترین میادین شهر اردبیل به‌شمار می‌رود.

تاریخچه میدان سرچشمه اردبیل

این میدان تقریبا در مرکز شهر اردبیل، ما‌بین خیابان چهار‌راه و بازار قرار دارد و یکی از مسیرهای اصلی این شهر به‌شمار می‌آید؛ چراکه حجم بسیار زیادی از رفت و آمد مردم اردبیل از همین مسیر و میدان است.

به گفته محقق تاریخ اردبیل، میدان سرچشمه در سال ۱۳۰۷ در زمان شهرداری آقا خان حبیبی دستور ساخت گرفت.

در اصل قرار بوده خیابان طویلی به نام خیابان پهلوی که از «خیابان تابار قاپوسی» تا «خیابان زنجیر» امتداد داشته باشد، ساخته شود؛ اما در مرکز آن مسجدی هشت ضلعی با پنجره‌های رنگی و زیبایی واقع بوده که مردم مخالف تخریب آن بوده‌اند.

 

سرچشمه اردبیل

 

برای نگه داشتن این مسجد اطراف آن ‌را فضای خالی به شکل دایره ایجاد کردند که منجر به تشکیل میدانی شد که مسجد میان آن قرار داشته و این میدان همان میدان سرچشمه است.

بعدها این مسجد در همان سال‌های گذشته توسط استاندار وقت تخریب شد و دیگر اثری از آن باقی نماند.

بعد از آن نیز شکل و شمایلی متفاوتی پیدا کرد؛ اما سالها است که میدان از طاق‌هایی که یک بنای هشت ضلعی را به وجود آورده تشکیل شده است.

 

سرچشمه اردبیل

 

علت نامگذاری میدان سرچشمه

سرچشمه به عبارتی مرکزیت تاریخی این شهر است چرا که در اطراف آن تمامی محلات قدیمی، بازار تاریخی، بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی و حمام‌های تاریخی را می‌توان مشاهده کرد.

به عقیده برخی شهروندان علت نام‌گذاری سرچشمه وجود چشمه‌های آب در این بخش از شهر در گذشته بوده است.

سرچشمه اردبیل مرکز رویدادهای فرهنگی و اجتماعی

میدان به علت قدمت و نزدیکی آن به مجموعه بازار تاریخی اردبیل از رونق بسیار خوبی برخوردار است. به‌خاطر همین مرکز رویدادهای فرهنگی و اجتماعی، به‌خصوص در روزهای سوگواری عاشورا و تاسوعا و ایام نوروز است.

در‌واقع سرچشمه اسراری از تمدن و هویت شهر اردبیل و مردمان آن است و شاهد حکایت‌های بسیاری از تاریخ در این شهر بود.

سرچشمه اردبیل

دیدگاه ها

  1. مسعود وسیله گفت:

    سلام – موضوع این مطلب خوب است ولی با تاسف بعضی نکات در نوشتن آن رعایت نشده و آن را از جامعیت انداخته است.
    در ابتدای متن نوشته شده ” … میدان سرچشمه اردبیل قدمت بالایی داشته و آغازگر این شهر بوده است .” این مطلب را می نویسید و اگر یک مخاطب که با تاریخ اردبیل بیگانه است آن را بخواند تصور می کند پیشینه این شهر کمتر از یک قرن است! شهر اردبیل دهها قرن قدمت دارد.

  2. مسعود گفت:

    چرا عکس میدان سرچشمه که در صفحه اول سایت هست در خبر اصلی نیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتشار مجدد مطالب تنها با ذکر نام منبع "دید شهر" مجاز میباشد.