https://didshahr.ir/16780

در ۲۴ کیلومتری شهرستان سرعین منطقه نمونه گردشگری آلوارس با جاذبه‌های تاریخی و طبیعی واقع شده است که هنوز تاریخ‌نگاران حتی در کشف رموز نامگذاری آن به اجماع نرسیده‌اند.

آلوارس

به گزارش دیدشهر؛ شهرستان سرعین از قطب‌های گردشگری کشور محسوب می‌شود. آوازه آبگرم‌های معدنی دامنه کوه آتشفشان سبلان تا آن سوی مرزها رسیده و شمار گردشگران خارجی که با حسرت از نداشتن چنین امکانی به اردبیل سفر می‌کنند همه‌ساله رو به افزایش است.

در عین حال سرعین گنج‌های متعدد ناشناخته‌ای دارد. از تمدن باستانی گرفته تا طبیعت بکر که در وجب‌به‌وجب خود با انسان خرد شده در چرخ‌دنده‌های زندگی ماشینی سخن می‌گوید.

شاید کسی گمان نمی‌کند در همین همسایگی سرعین آب زلالی معروفیت جهانی یافته و عشایر در اوبه های خود مهمان را از زیبایی دست بافته‌ها غرق در شادی می‌سازند.

 

آلوارس

 

آلوارس از جمله گنجینه‌هایی است که در ۱۲ کیلومتری روستای آلوارس در حال تبدیل شدن به یکی از جاذبه‌های گردشگری تمام فصل است. تا جایی که به اعتقاد کارشناسان جاذبه‌های آن با شهر سرعین رقابت می‌کند و شاید چندان طول نکشد که زیبایی‌های فرزند بر مادر غلبه کرده و به مقصد اصلی گردشگران تبدیل شود.

شاید بیشتر از هر چیز دیگری نامگذاری این مناطق می‌تواند به سابقه تاریخی آن اشاره داشته باشد.

بنا به روایات تاریخی مردی در زمان‌های قدیم در روستای آلوارس زندگی می‌کرد که ادعا داشت وارث این مکان است و بعد از او وراثش را به نام آل وارث خطاب کردند.

در کتاب «سرعین در آینه قلم» آمده است: در روستای آلوارس باغ‌های بزرگی وجود داشت که از درختان تنومندی چون شمشاد و سرو و بید تبریزی انباشته بود.

 

طبیعت آلوارس

 

نجاران از آن درخت انبوه الوار می‌بریدند و کسانی که از روستاهای هم‌جوار خانه می‌ساختند از نجاران آلوارس الوار می‌خریدند، بنابراین به دلیل وجود این درختان تنومند و الوار محکم این روستا به الوارستان معروف شد.

برخی نیز اعتقاد دارند اجداد این روستا به نژاد پارس رسیده و این روستا را پارسیان در زمان‌های بسیار قدیم ساخته و مدت مدیدی در آن زندگی کرده‌اند. به همین خاطر نام آل پارس نیز بر روی آن می‌نهند.

موضوعی که به مانند جاذبه‌های رازآلود کوه آتشفشان همچنان به جمع‌بندی مشخصی نرسیده است و در نهایت نیز نام روستا بر یک منطقه نمونه گردشگری ثبت شده و آوازه آن به خارج از مرزهای استان می‌رسد.

به تازگی نیز آثاری متعددی در این منطقه کشف شده است که قدمت برخی از این‌ آثار به هزاره اول پیش از میلاد می‌رسد.

ونوس بهنود

 

در این باره بیشتر بدانید:

آلوارس را بیشتر بشناسید

آلوارس سرعین، منطقه ای برای تفریحات زمستانی

پیستی منحصر به فرد در روستای آلوارس

در امتداد خورشید بسوی آب حیات در مسیر آلوارس

گشتی کوتاه در آلوارس سرعین

آلوارس سرعین مکانی دنج برای جذب گردشگر در ماه های سرد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتشار مجدد مطالب تنها با ذکر نام منبع "دید شهر" مجاز میباشد.