https://didshahr.ir/2150

رادیوتراپی درمان بیماری با استفاده از پرتو است.

رادیوتراپی

درمان سرطان با رادیوتراپی با توجه به محل سلول های سرطانی به شرح زیر است:

  • ناحیه سر و گردن، از جمله سرطان مغز، نازوفارنکس و سرطان سینوس سرطان نازوفارنکس سرطان دهان، سرطان گلو، سرطان حنجره سرطان غدد بزاقی و تیروئید
  • ناحیه قفسه سینه، از جمله سرطان ریه، سرطان مری سرطان لنفاوی، سرطان سینه
  • ناحیه شکم شامل سرطان معده، سرطان کبد، سرطان پانکراس، سرطان کلیه و لنفوم شکمی است.
  • ناحیه تحتانی شکم ، از جمله سرطان روده بزرگ سرطان مثانه،  سرطان رحم، سرطان دهانه رحم  و سرطان پروستات

رادیوتراپی چیست؟

رادیوتراپی

نکته کلیدی استفاده از اشعه کافی برای از بین بردن کامل تومور سرطانی در بدن فرد بیمار است. در عین حال، در حین شبیه سازی و رادیوتراپی این موضوع نیز در نظر گرفته میشود که رادیوتراپی کمترین تاثیر را بر روی سلول های سالم فرد بیمار داشته باشد.

استفاده از رادیوتراپی به عنوان اصلی ترین درمان برای سرطان از مدت ها پیش وجود داشته است. اما هنوز برای برخی از افراد در رابطه با این نوع درمان ترس وجود دارد. این روش غالبا بعنوان اصلیترین روش در درمان سرطان بشمار میرود. در حقیقت رادیوتراپی را می توان برای درمان بیماری های سرطانی و غیرسرطانی استفاده کرد.

تشعشعات سلول هایی که رشد سریع دارند را از بین میبرد. بنابراین سلول های سرطانی با رشد سریع به راحتی از بین می روند. در حالی که سلول های اندام طبیعی بدن در اثر تشعشع آسیب کمتری می بینند. سلول های طبیعی انسان این توانایی را دارند که بهتر از سلول های سرطانی خود را ترمیم کنند. بنابراین می تواند پس از تابش به خوبی به حالت عادی برگردد. علاوه بر این، پزشکان رادیوتراپی ابزار و روش هایی دارند. تا پرتو اشعه به طور دقیق  به ناحیه سرطانی برسد و حداقل آسیب به بافت نرمال وارد شود.

 انواع رادیوتراپی شامل موارد زیر است:

رادیوتراپی دو بعدی (رادیوتراپی معمولی) یک پرتو درمانی سنتی است. که بدون عارضه است و طولی نمی کشد این یک تکنیک درمانی است که تنها از یک صفحه اطلاعات عکاسی پزشکی، هم عرض و هم طول استفاده می کند. با استفاده از دستگاه اشعه ایکس فلوروسکوپی برای تعیین میزان تابش استفاده میشود. تعداد محدودی جهت ورودی پرتو تشعشع وجود دارد. شکل پرتو تابش ساده است، مانند مربع، و این تکنیک دارای محدودیت‌هایی است: ممکن است نتواند عوارض جانبی را بر روی اندام‌های مجاور آنطور که باید کاهش دهد. در حال حاضر، این تکنیک با تکنیک‌های تابش جایگزین شده است که می‌تواند پرتو موجود را طوری تنظیم کند که بیشتر با شکل توده مورد تابش مطابقت داشته باشد. با این حال، این تکنیک هنوز هم در تسکین علائم نقش دارد. که نیاز به سرعت دارند تمام این مراحل را می توان در یک روز انجام داد.

  • تابش سه بعدی (رادیوتراپی سه بعدی منسجم: 3D-CRT) که با استفاده از پرتو است. گرفتن تصاویر توموگرافی کامپیوتری که می تواند اطلاعات سه بعدی را در داخل بدن بیمار، یعنی عرض، طول و عمق، برای استفاده در برنامه ریزی درمان و محاسبات دوز تابش فراهم کند. کولیماتورهای چندبرگی در رادیوتراپی برای شکل دادن به پرتو به ‌دست‌آمده به ‌گونه‌ای استفاده می‌شوند که شبیه جرمی است که قرار است پرتاب شود. و میزان تابش دریافتی توسط اندام های مجاور را کاهش می دهد با این حال، در برخی موارد، توده مورد تابش مقدار مورد نیاز تابش را دریافت می کند. اما می خواهند میزان تابش دریافتی توسط اندام های مجاور را کاهش دهند برای رسیدن به این هدف نمی توان از تکنیک های تابش سه بعدی استفاده کرد، به عنوان مثال، در مواردی که توده مورد نظر توسط نخاع احاطه شده است نمیتوان از این روش برای درمان سرطان استفاده کرد.
  • پرتودرمانی مدوله شده با شدت: IMRTاین یک تکنیک پرتودهی پیچیده ‌تر از تابش سه بعدی است. کولیماتورهای چندبرگی وجود دارند که علاوه بر کمک به تنظیم پرتوهایی که ساطع می‌شوند شبیه جرمی هستند که قرار است تابش شود. همچنین می توانید شدت تابش پرتو را در هر ناحیه تنظیم کنید تا متفاوت باشد مقدار تابش ساطع شده از دستگاه به بدن یکسان است و با جرمی که قرار است تابش شود مطابقت دارد.
  • قوس درمانی مدوله شده با شدت حجمی (VMAT) نوعی تشعشع است که شدت هر ناحیه از جرم را که قرار است تحت تابش قرار گیرد، تغییر می دهد. و در حالی که سر دستگاه رادیوتراپی به دور بیمار میچرخد بطور دائم نیست به وی تابش میدهد. این شامل حرکت کولیماتورهای چندبرگی (MLC)، تعدیل نرخ دوز در دقیقه (سرعت دوز)، و چرخش مداوم سر پرتوده در طول تابش است. این باعث می شود که زمان تابش کوتاه شود. کاهش احتمال حرکت بیمار در طول پرتودرمانی. در حالی که هنوز توانایی تنظیم پرتو تابش را دارد تا مانند یک تومور باشد و عوارض جانبی ناشی از قرار گرفتن اعضای مجاور در معرض تشعشعات را کاهش دهد
  • پرتو درمانی استریوتاکتیک یکی از تکنیک های رادیوتراپی است که در آن دوز بالایی از تابش بر روی ضایعه اعمال می شود. استفاده از پرتو با اندازه پرتو تابشی مناسب برای ضایعه دوز تابش بالا در هر تابش و تعداد دفعات تابش را کاهش دهید بنابراین نیاز به دقت زیادی دارد.

رادیوتراپی

 آیا پرتو رادیوتراپی برای اطرافیان بیمار مضر است؟

تشعشع رادیوتراپی در بدن بیمار ماندگاری ندارد و به هیچ عنوان نه برای خود بیمار و نه برای اطرافیان بیمار مضر نمیباشد. بعد از خروجتان از اتاق درمان هیچگونه خطری شما و اطرافیانتان را تهیدید نخواهد کرد و هیچگونه محدودیتی برایتان  ایجاد نخواهد شد و به راحتی میتوانید با دیگران همان رابطه صمیمی قبل را داشته باشید.

 آمادگی بدن قبل از رادیوتراپی

قبل از رادیوتراپی حتما از غذاهای سالم مانند شیر، تخم مرغ، ماهی، گوشت و میوه استفاده نمایید. در طول روز حداقل 6 تا 8 لیوان آب بنوشید و خواب کافی داشته باشید. به اندازه مناسب ورزش نمایید و سعی کنید بدنی سالم داشته باشید تا رادیو تراپی بدرستی بتواند با تومور های سرطانی بدنتان مبارزه نماید.

 شیمی درمانی چیست؟

شیمی درمانی ، که در لغت به معنای “درمان با دارو” است، اصطلاحی است که برای درمان با استفاده از داروهای سرطان که داروهای ضد سرطان نیز نامیده می شود. استفاده می شود که بیشتر سلول های سرطانی را تحت تاثیر قرار می دهند. شیمی درمانی می تواند به تنهایی در درمان سرطان مورد استفاده قرار گیرد، یا می توان از آن برای ایجاد یک اثر مکمل برای سایر روش های درمانی استفاده کرد.

بسته به نوع سرطان، شیمی درمانی ممکن است اهداف متفاوتی داشته باشد.

برای درمان سرطان،

  • کنترل سرطان (جلوگیری از گسترش سرطان و کند کردن رشد آن)
  • از بین بردن علائم ناشی از سرطان (از بین بردن یا تسکین درد و علائم مشابه)

 هدف از انجام شیمی درمانی چیست؟

شیمی درمانی

بسته به نوع تومور و ویژگی های بیمار، شیمی درمانی می تواند به دلایل مختلفی در درمان سرطان بیمار انجام شود که عبارتست از:

حذف کردن کامل تومور و درمان بیمار

  • جلوگیری از گسترش تومور
  • متوقف کردن یا کند کردن رشد تومور
  • از بین بردن علائم ناشی از تومور
  • اگرچه این روش درمانی موثر است، اما در برخی موارد نمی تواند تومور را به طور کامل از بین ببرد و تنها علائم آن را بهبود می بخشد و زندگی راحت تری را برای بیمار فراهم می کند.

شیمی درمانی تنها درمان برخی از تومورها است. در برخی دیگر، شیمی درمانی به صورت متوالی یا همزمان با سایر درمان ها (جراحی و رادیوتراپی) انجام می شود.

 آیا شیمی درمانی دارای عوارض است؟

از آنجایی که شیمی درمانی سلول های در حال رشد و تقسیم را از بین میبرد میتواند به سلول های طبیعی که تقسیم بالای سلولی دارند نیز آسیب برساند. در نتیجه این روش آسیب زدن باعث ایجاد عوارض در بدن در قسمت هایی که تقسیم سلولی بالا دارند شروع میشود. برخی از داروها مانند آسپرین، مسکن، داروهای سرما خوردگی و مکمل ها و داروهای گیاهی نیز ممکن است در هنگام مصرف با داروهای شیمی درمانی باعث آسیب و عوارض جدی در طول درمان شود.

چگونه عوارض جانبی شیمی درمانی را کاهش دهیم؟

شیمی درمانی میتواند عوارض جانبی مختلفی داشته باشد مانند ضعف، خستگی، کم خونی، بی اشتهایی، خونریزی، یبوست، اسهال، ریزش مو، درد در سیستم عضلانی و تمایلات جنسی که هیچ جای نگرانی در مورد آن وجود ندارد زیرا عوارض ذکر شده به مرور زمان و تا نهایتا 3 یا 4 ماه بعد از درمان بهبود یافته و از بین خواهد رفت. درباره هر کدام از عوارض جانبی خود میتوانید با پزشک خود مشورت نمایید تا با استفاده از داروها تا حد زیادی عوارض بیماریتان را کاهش دهد.

 تغذیه در طول شیمی درمانی

تغذیه مناسب در طول شیمی درمانی بسیار مهم است زیرا باعث افزایش انرژی و تسریع در بهبود بیماری در طی درمان میباشد. خوب غذا خوردن و تغذیه مناسب داشتن یکی از نکات مهم در درمان سرطان با شیمی درمانی است.

رژیم غذایی مناسب شما در طول شیمی درمانی باید بر اساس اصول زیر باشد:

  • سبزیجات و میوه
  • گوشت مرغ و ماهی
  • تخم مرغ
  • غلات
  • شیر و لبنیات
  • مایعات

 نکات مهم در تغذیه شیمی درمانی

  • اطمینیان حاصل کنید که در رژیم غذایی شما تمامی اقلام گروه های غذایی در آن باشد.
  • از پخت کامل غذا اطمینان حاصل نمایید.
  • در صورت تهیه غذا از خارج از منزل حتما از مکان های بهداشتی غذاهای کاملا پخته شده خریداری نمایید.
  • در رژیم غذایی خود از شبزیجات فراوان و غذاهای آب پز استفاده نمایید.
  • سعی کنید غذاهای پروتئینی استفاده نمایید.
  • به هیچ عنوان در طول درمان گریپ فروت نخورید زیرا باعث تغییرات در اثر داروها میشود.

 نحوه دریافت داروهای شیمی درمانی

  • تزریقات شیمی درمانی: این روش با تزریق داخل وریدی داروها و در داخل کلینیک و توسط یک متخصص انجام میشود.
  • قرص: برخی از داروهای شیمی درمانی را میتوان به صورت قرص یا کپسول مصرف کرد. که شامل کپسول های حاوی دارو مایع است و حتی در داخل منزل نیز قابل استفاده است.
  • شیمی درمانی موضعی: کرم ها یا ژل های حاوی داروهای شیمی درمانی ممکن است برای درمان انواع خاصی از سرطان پوست روی پوست استفاده شود.

کلینیک تخصصی شیمی درمانی و رادیوتراپی در تهران

 تشخیص سرطان مراحله اول درمان است و نحوه درمان درست مهمترین مرحله آن چنانچه پزشکان نتوانند درمانتان را بدرستی و به صورت تخصصی انجام دهند یا اشتباها برایتان دارو و درمان را تجویز میکنند میتوانند به جای بهبودی باعث آسیبتان شوند. پس بهتر است برای آنکه روند درمانتان را بدرستی و کامل طی کنید به یک کلینیک مجهز و تخصصی مراجعه نمایید. کلینیک آروین اسکرینینگ یکی از ان مکانهایی است که طبق نظر بیماران جز یکی از بهترین مکان ها با توجه به کادر و پرسنل و محیط و تجهیزات میباشد.

ویژگی های آروین کلینیک که آن را از دیگر مکان های درمانی متمایز میکند.

از ویژگی های مهمی که باعث متمایز شدن آروین اسکرینینگ از دیگر کلینیک های درمانی میشوند میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • محیط شاد و بهداشتی
  • حضور فوق تخصصان و متخصصان برتر خون و انکولوژی
  • آزمایشگاه و اتاق های تصویربرداری مجزا و حرفه ای
  • رعایت پروتکل های بهداشتینآنکه بهترین نتیجه را از درمان خود بگیرید به یک مکان درست برای درمانتان مراجعه نثیب
  • اولین کلینیک تخصصی در زمینه شیمی درمانی
  • استفاده از تجهیزات بروز و برتر دنیا
  • برخورد مناسب پرسنل

    https://didshahr.ir/2150

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتشار مجدد مطالب تنها با ذکر نام منبع "دید شهر" مجاز میباشد.