https://didshahr.ir/2756

پارس آباد یکی از شمالی ترین نقاط استان اردبیل است که در مرز ایران و جمهوری آذربایجان قرار گرفته است.

به گزارش دیدشهر، شهرستان پارس آباد یکی از شهرستانهای استان اردبیل ایران است.

پارس آباد

پارس آباد از مناطق خوش آب و هوای استان محسوب شده و هر ساله پذیرای طبیعت گردان بسیاری است.

نام قدیمی این شهرستان مغان می باشد.

موقعیت جغرافیایی شهرستان پارس اباد

شهرستان پارس آباد در شمال غـربی دریای خـزر در شمال استان اردبیل و اقع شده و رودخانه مشهور مـرزی ارس ازقسمت شمالی آن عبور و دشت مغان را به دو ناحیه ( میل )درکشورجمهوری آذربایجا ن و مغان در جمهوری اسلامی ایران تقسیم نموده است این شهرستان دارای دو ناحیه مسطح و مرتفع بود و سطح ارتفاع آن از سطح دریا ۲۰ الی ۴۰ متر بوده وآب هوای پارس آباد نسبتا” مرطوب و دارای تابستان گرم و زمستان معتدل و سرد می باشد. منطقه پارس آباد دارای اقلیم نیمه خشک است، میانگین دمای بارش سالانه در این منطقه ۲۷۱ میلیمتر و میانگین دمای سالانه ۱۵ درجه سانتیگراد می باشد.

این شهرستان از شرق به شهرستان بیله سوار ازمغرب به شهرستان کلیبر از استان آذربایجـان شرقی ازجنوب به شهرستان گرمی متصل و از شما ل با قرار گرفتن رودخانه ارس درمرز با جمهوری آذربایجان حدودا” با ۷۲ کیلومتر مرزآبی و ۲۸ کیلومتر مرزخاکی با آن همسایه است .اداره ثبت احوال پارس آباد در سال ۱۳۶۸ از اداره ثبت احوال مغان اتنزاع گردیده است وبا توجه به مهاجر پذیر بودن، حالا از حیث کارکرد و غیره دومین شهرستان استان بعد از اردبیل می باشد.

شهرستان پارس آباد مغان جلگه ی نسبتاً گسترده ای است که با مساحتی بالغ بر ۱۳۸۳ کیلومتر مربع حدود ۱۴ درصد از مساحت استان اردیبل را به خود اختصاص داده و شمالی ترین شهرستان استان می باشد این شهرستان بین مدارهای ۳۹ درجه و ۱۲ دقیقه تا ۳۹ درجه و ۴۲ دقیقه عرض شمالی و ۴۷ درجه و ۱۰ دقیقه تا ۴۸ درجه و ۲۱ دقیقه طول شرقی از نصف النهار گرینویچ واقع شده است. منطقه ی پارس آباد مغان سرزمین هموار و مسطح است که از آبرفت های رود ارس و شعبات آن به وجود آمده است. به غیر از مرز مشترک با شهرستان گرمی (انگوت) که شکل کوهستان دارد، این منطقه در دنباله ی حوزه آبریز دریای خزر واقع شده است.

از آبرفت رسوبات رود ارس و سرزمین حاصلخیزی است. رود ارس از کوههای ترکیه شروع شده پس از عبور از منطقه، وارد دریای خزر می شود. این سرزمین گرچه طعم تلخی های طبیعت (زلزله) و تاریخی (جنگ ها) را چشیده و زیر بار سختی ها و بی مهری های گذشتگان خمیده، اما استعداد های نهفته در آن می رود که تلخی ها را جبران کند و شیرینی و حلاوت شکوفایی را به ارمغان بیاورد.

منطقه پارس آباد علی رغم این که محرومیت های زیادی دارد، ولی از قابلیت ها و توانایی های طبیعی خوبی نیز برخوردار است که مسئوولان منطقه باید برای مطرح کردن و به فعل در آوردن این توان ها همت و تلاش بیشتری به خرج دهند و چنانچه ازامکانات و فرصت های پیش آمده استفاده نکنیم رقبای ما در منطقه، گوی سبقت را از ما خواهند ربود و امکانات ناچیز خود را به فعل خواهند رساند و ما با تمام پتانسیل ها و امکانات طلایی باید شاهد عقب افتادن خود و شکوفایی دیگران باشیم. این امر نه تنها ناراحت کننده بلکه تاسف بار نیز خواهد بود، زیرا سئوال خواهند کرد و ما نیز قطعاً پاسخی جز سهل انگاری و بی توجهی و عدم استفاده بهینه از امکانات موجود نخواهیم داشت. به امید روزی که مسئولان کشور و استان و منطقه همگام با مردم یکدل و یک زبان، دست در دست هم گذارند و عقب ماندگی های گذشته منطقه را به بوته فراموشی بسپارند و دامن همت به کمر زنند و به فکر توسعه و ترقی منطقه باشند.

پارس آباد

جاذبه های گردشگری شهرستان پارس آباد

منطقه پارس آباد مغان دارای جاذبه های طبیعی و تاریخی فراوانی است که هنوز برای بسیاری از مردم کشورمان حتی بومیان استان گمنام و ناشناخته باقی مانده است. طبیعت استان و منطقه پارس آباد مغان قابلیت های زیادی و برای توسعه اکوتوریسم دارد و بدیهی است که اگر مسوولان به آنها عنایت کنند می تواند در چهار فصل مورد توجه گردشگران قرار گیرد. و اگر ما از این امکانات طبیعی و تاریخی و بکر استفاده نکنیم و زمینه های جذب گردشگران داخلی و خارجی و ایجاد اشتغال و هم چنین کسب در آمد ارزی و ریالی و شکوفایی اقتصادی منطقه را فراهم نسازیم، آیندگان به ما چه خواهند گفت و ما چه پاسخ قانع کننده ای به آنها خواهیم داشت.

در این مورد بیشتر بخوانید:

جاذبه های گردشگری شهرستان پارس آباد

پارس آباد قلعه نادری
جاذبه های طبیعی و تاریخی فراوانی در منطقه پارس آباد مغان وجود دارد که از جله آنها عبارتند از:ورثان یا اولتان قالاسی (Varthan)، رود ارس، تپه نادری (اصلاندوز)، گورستانهای قدیمی، دریاچه مصنوعی شهرک(شهید آیت اله غفاری)، چهل پله در شهرک، سد میل مغان در اصلاندوز (پارس آبادمغان)، جنگل های کنار رود ارس، تفرجگاه ( پارک ساحلی ارس)، کشت و صنعت و دامپروری مغان، صنایع دستی و آلاچیق و کومه عشایر ایل سون (شاهسون)

صنایع دستی شهرستان پارس آباد

فرش بافی مهم‌ترین صنایع دستی منطقه مغان است. عشایر و روستاییان منطقه مغان در استان اردبیل ورنی‌های نفیسی تولید می‌کنند که نقش و نگارهای زیبای روی بدنه آن‌ها بیش تر از طبیعت منطقه مغان و شیوه زندگی عشایری شاهوسن الهام گرفته است.

فرودگاه شهرستان پارس اباد

فرودگاه پارس‌آباد مغان به جهت حاصل خیز بودن منطقه و آمد و شد کارشناسان مختلف و توریست‌ها احداث شده که پروازهای هفتگی به تهران و بالعکس را دارا می‌باشد. این فرودگاه به عنوان قدیمی‌ترین فرودگاه استان اردبیل در سال ۱۳۵۲ تأسیس و در سال ۱۳۸۱ از شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان منفک و تحویل شرکت مادر تخصصی فرودگاه‌های کشور شد؛ که سند آن پس از ۱۲ سال، در سال ۱۳۹۲ به نام این شرکت ثبت شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتشار مجدد مطالب تنها با ذکر نام منبع "دید شهر" مجاز میباشد.