https://didshahr.ir/2822

از پرآب ترین و قدیمی ترین آبگرم های شهرستان سرعین که همه ساله مسافران و گردشگران زیادی را به این شهرستان جذب می کند آبگرم گاومیش گلی می باشد.

به گزارش دیدشهر، چشمه گاومیش گلی به عنوان نمادآبگرم های استان و آبدرمانی تاریخی و اصیل که بیشترین مراجعات گردشگران استان را دارا ست شناخته شده است.

این چشمه پر آب ترین چشمه معدنی شهر سرعین از لحاظ آبدهی و وسعت است که روی دره واقع شده است، این آب معدنی دارای استخری رو باز به مساحت 400 متر با عمق 130 سانتی متر است.

آبگرم

تاریخچه نامگذاری گاومیش گلی

در خصوص نامگذاری آن به گاومیش گلی بر اساس منابع و روایات سالخوردگان در طی سالیان قبل ، پیش از آنکه استفاده بهینه از آن بدین شکل صورت گیرد، گاومیش های اهالی سرعین در داخل استخر آن بعد از اینکه مقداری از حرارت آب کاسته شده و معتدل می شده است، می خوابیدن و بدین سبب اهالی سرعین و تبع آن دیگران از آن بنام آبگرم گاومیش گلی نام برده اند.

یکی از بحث هایی که در مورد نامگذاری آبگرم های سرعین بویژه آبگرم گاومیش گلی مطرح هست، اینست که این آبگرم را شیر و خورشید در سال ۱۳۲۹ دیوار کشی کرد و در آن استخر کنونی را ساخت یا مالکین سرعین بالاخص آقای ابیزاده. عده ای می گویند شیر و خورشید و عده ای هم آقای عسگر ابیزاده را بانی آن می دانند. هنوز این مطلب برای کسی قطعی نشده است.

آب گاومیش گلی ترش بیرنگ و کمی بودار است که به علت مواد معدنی موجود در آن این طمع و بوی خاص را دارد. مواد معدنی موجود در این آبگرم معدنی نیز شامل آنیونهای کربنات، بیکربنات، کلروره، سولفات و کاتیونهای کلسیم، منیزیم، سدیم و پتایسم می باشد
آب آن در ردیف آبهای کلروره ، بی‌کربنات سدیک و کلسیک گرم است.

آب این چشمه به صورت دایمی و جوشان در جریان بوده و دهانه آن پراکنده و دمای آب 46 سانتی گراد است.

خاصیت درمانی گاومیش گلی

آبگرم گاومیش گلی به علت خاصیت، منابع معدنی موجود، حجم و دمای زیاد آب برای درمان بیماریهای عمومی، سیستم حرکتی (دردهای مزمن روماتیسمی)، بیماریهای زنان، خنازیر و بیماریهای قلبی و نیز تقویت عمومی بدن استفاده می‌شود.

امکانات آبدرمانی

گفتنی است آبگرم گاومیش گلی در حال حاضر دارای ۱۷ دوش آبگرم و سرد ، حوضچه کلر در مبادی ورودی به محوطه اصلی و همچنین سرویسهای بهداشتی، بوفه لوازم بهداشتی و آرایشی و خوراکی است.

آدرس

در ۲۸ کیلومتری غرب اردبیل، در مرکز شهر سرعین و در ارتفاع 1940 متری از سطح دریا در دامنه کوه سبلان درست در منطقه ای که زمستان ها دمای زیر صفر درجه برای ساکنان آن دمای عادی تصور می شود واقع شده است که نزدیک به ۵۰ درجه گرما دارد و در اطراف آن رسوبات زرد رنگ اکسید آهن دیده می‌شود.

 

آبگرم گاومیش گلی

 

آبگرم گاومیش گلی

آبگرم گاومیش گلی

آبگرم گاومیش گلی

 

در این باره بخوانید:

ویژگی های منحصر به فرد آبگرم گاومیش گلی

آبگرم گاومیش گلی سرعین تورق تاریخ گردشگری اردبیل

گاومیش گلی، پرآب ترین چشمه آبگرم سرعین

دیدگاه ها

  1. نیلوفر گفت:

    بهداشت بسار ضعیف دارد .با دمپایی که دست شویی رفتن .وارد استخر میشن و متصدی هیچ نظارتی ندارد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتشار مجدد مطالب تنها با ذکر نام منبع "دید شهر" مجاز میباشد.