https://didshahr.ir/2983

مشگین‌شهر، شهری با جاذبه‌های طبیعی و تاریخی در دامنه زیبای سبلان، این شهر را می‌توان شهری از قلعه‌های تاریخی نامید که خود یکی از جاذبه‌های محبوب گردشگری در عصر حاضر محسوب می‌شود.

به گزارش دیدشهر، مشگین‌ شهر سومین شهر بزرگ استان اردبیل در ایران است. این شهر در بخش مرکزی شهرستان مشگین‌شهر قراردارد.

 

 

مشگین شهر

 

موقعیت جغرافیایی مشگین شهر

در ۲۹۵ کیلومتری تبریز از راه اردبیل و در ۱۶۸ کیلومتری تبریز از راه اهر واقع شده است. مشگین شهر در ۴۷ درجه و ۱ دقیقه و ۷ ثانیه طول شرقی و ۳۸ درجه و ۲۳ دقیقه و ۳۴ ثانیه عرض شمال واقع شده، ارتفاع آن از سطح دریا ۱۸۳۰ متر است.

از شمال به شهرستان مغان ، از جنوب به رشته جبال سبلان، از شرق به شهرستان اردبیل و کشور شوروی سابق و از باختر به شهرستان اهر. مساحت این شهر در حدود ۱۵۳۰ کیلومتر مربع طول ان ۵۱ کیلومتر (امتداد شرقی – غربی) و عرض اش ۳۰ کیلومتر می‌باشد.

پیشینه ی تاریخی مشگین شهر

«خیاو» یا «خیوو»، نامی است که باستان‌شناسان آن را به عنوان اصلی‌ترین نام مشگین‌شهر، معرفی کرده‌اند. در دورانی از تاریخ اسلام نیز این شهر به «میمند»، شناخته می‌شد.

این در حالی است که در دوران حکومت سلجوقیان و اتابکان آذربایجان، مشگین‌شهر به «وراوی»، شهرت داشت. مورخان معتقد هستند که در اواسط قرن یازدهم میلادی، پس از پیروزی «آلپ ارسلان» بر حاکمان گرجستان و مسلمان شدن ایشان، این شهر را به یکی از حاکمان وقت به نام «بیشکین»، بخشید و از آن پس این شهر در گویش مردم محلی، به نام وی شهرت یافت. سرانجام در زمان حکومت پهلوی دوم، نام خیاو که در لغت به معنای محلی پر از آب و درخت گفته می‌شود، به مشگین‌شهر امروزی تغییر یافت و تا به امروز ماندگار است.

 

 

صنایع دستی مشگین شهر

بیشتر صنایع دستی منطقه را بافته‌های داری تشکیل می‌دهند که از مهمترین این صنایع می‌توان به قالی بافی، گلیم بافی و جاجیم بافی اشاره کرد علاوه بر آن سفالگری نیز از صنایع دستی این شهرستان محسوب می‌شود.

 

انگور

 

محصولات کشاورزی مشگین شهر

محصولات کشاورزی مشگین‌شهر سیب، انگور، هلو، گیلاس، آلبالو ، زردآلو ، خربزه ، گندم ، جو است.
باید یادآور شد که مشگین‌شهر یکی از مهمترین قطب های تولید انگور در ایران به شما می رود و انگورهای تولیدی در این منطقه عموما متعلق به ارقام کشمشی و سفید بی‌دانه است.

 

عسل

 

سوغات مشگین شهر

عسل سبلان از مرغوب ترین عسل های کشور می باشد ,عسل هایی که از گرده های بیش از ۴۰ گل و گیاه مختلف تولید می شوند.

هر ساله هم خیل عظیمی از مسافرها از همین عسل های طبیعی خرید می کنند و البته اطراف آبگرم شابیل ,یا کمی بالاتر در طبیعت بی نظیر می توان براحتی هم عسل و هم محصولات لبنی صد در صد طبیعی را تهیه نمود.

 

پل معلق

 

 

جاذبه های گردشگری مشگین شهر

محوطه شهریری، کهنه قلعه، قلعه قهقهه، مقبره شیخ حیدر، پل معلق مشگین شهر، شیروان دره‌سی یا دره شیروان، منطقه‌ی گردشگری کپز، کاروانسرای قانلی بولاغ، غار تاریخی لاهرود، دیو قالاسی، مقبره سید سلیمان در شهر فخرآباد ، مقبره سید جعفر در روستای انار، قبرستان تاریخی انار، حمام عدل، چنار کهنسال اُنار، پل تاریخی دوجاق، پارک جنگلی مشگین‌شهر، هوشنگ میدانی از دیگر آثار تاریخی و جاذبه های گردشگری مشگین شهر است.

 

آبگرم

 

آبدرمانی های مشگین شهر

مجتمع آبدرمانی قینرجه، آبدرمانی ولزیر، آبدرمانی دودو، آبدرمانی شفا، آبدرمانی آخارباخار، آبدرمانی یئل سویی، چشمه آبگرم قوتورسویی، مجتمع آبدرمانی شابیل، چشمه آبگرم روستای موئیل، چشمه‌ی سه گانه ایلاندو، چشمه‌ی آب معدنی نوری کندی، چشمه‌ی ملک سویی و چشمه‌ی آب معدنی انزان می توان نام برد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتشار مجدد مطالب تنها با ذکر نام منبع "دید شهر" مجاز میباشد.