https://didshahr.ir/6322

برجسته‌ترین شهرت سرعین به آبگرم‌های معدنی و مجتمع‌های آب‌درمانی آن است که خاصیت درمانی و شفابخشی فوق‌العاده‌ای دارد، قهوه سویی نیز یکی از این اعجاز طبیعت سرعین محسوب می شود.

 

قهوه سویی

 

به گزارش دیدشهر، معمولا خانواده های ایرانی سعی می کنند در طول سال بخصوص تعطیلات عید نوروز و تابستان با اعضای خانواده خود به یک مسافرت دسته جمعی بروند، یکی از این مکان های مورد علاقه گردشگران شهرستان سرعین است.

اینبار به معرفی آبگرم قهوه سویی سرعین جهت آشنایی بیشتر مخاطبان با این آبگرم می پردازیم.

تاریخچه قهوه سویی

در سال ۱۳۲۹ کتابی با نام «آبهای معدنی آذربایجان و آب و لجن دریاچه رضائیه» به قلم دکتر صادق مقدم نگاشته شده که در مورد آبگرم قهوه سویی که به نام «چشمه قهوه خانه یعقوب» و آب چشم که به نام «چشمه قهوه خانه همت» نامیده شده است، چنین آمده است: ” قهوه خانه یعقوب، در قسمت بالای دهستان سرائین در کنار جاده قرار دارد و از یک تالار عمومی و یک ایوان و دو اطاق خصوصی و یک باغچه به مساحت تقریباً هزار متر تشکیل یافته است. این قهوه خانه، مهمترین مهمانخانه و مسافرخانه سرائین بشمار می رود.

 

قهوه سویی

 

در باغچه این قهوه خانه یکی از چشمه های آب کانی از زمین خارج می گردد. این چشمه در وضعیت کنونی قابل استفاده ترین آبگرم سرائین است. از این لحاظ که چشمه در داخل باغچه کوچک محصوری قرار گرفته و در مظهر آن استخر سیمانی بسار تمیزی ساخته اند و چون برای آب تنی در آن بایستی مبلغ ۳ ریال به قهوه چی پرداخت، فقط طبقه نسبتاً متمکن از آن استفاده می نمایند.“ آبگرم و قهوه خانه از سال ۱۳۴۱ به بعد توسط محمد کشی زاده اقدام به بازسازی قهوه خانه وکاشی کاری استخر آبگرم به صورت سنتی کرد. در سال ۵۸، آبهای معدنی ملی اعلام گردید و مالکیت آن به شرکت آب منطقه ای واگذار گردید.

آب چشم

حاج حبیب کشی زاده مدیر مجتمع قهوه سویی در مصاحبه با خبرنگار ساولان خبر می گوید: در سال ۱۳۸۷، چشمه آب گرم قهوه سویی توسط شرکت سرمایه گذاری قهوه سویی سرعین بصورت اجاره بلند مدت از ارگانهای مربوطه تحویل گرفته شد و با تخریب ساختمانهای قدیمی آبگرمهای قهوه سویی (برای مردان) و آب چشم (برای خانمها) شروع و فاز اول آن شامل دو مجموعه استخر جدا از هم برای استفاده همزمان خانمها و آقایان در سال ۱۳۸۹ افتتاح شد.

خواص درمانی آب چشم:

مدیر مجتمع قهوه سویی در ادامه می گوید: آب این چشمه برای بیماریهای چشم مفید بوده و شستن چشمها توسط این آب موجب ضدعفونی چشم می گردد. خوردن آن به علت وجود ترکیبات بی کربناته گازدار باعث هضم سنگ کلیه و دفع آن می گردد. آشامیدن آبهای بی کربناته به حد اعتدال قبل از غذا باعث زیاد شدن ترشحات معده شده و آشامیدن آن بعد از غذا تسکین دهنده است و تخلیه معده را کمک می کند. این آبها اعمال کبدی را بهبود می بخشند. پدیده جالب در مجتمع آبگرم قهوه سویی اینست که فاصله مظهر چشمه آبگرم قهوه سویی با دمای ۴۴ درجه سانتی گراد و آب چشم سرد با دمای حدودی ۲۰ درجه سانتی گراد تقریبا ده متر می باشد که از عجایب خلقت می تواند تلقی گردد.

 

قهوه سویی

 

آبهای معدنی اسیدی مثل آب چشم در بهبود تصلب رگها ، میکروبهای روده، بیماریهای تغذیه، فشار خون، نارسائی روده و عروق مؤثر می باشد.

خواص آبگرم قهوه سویی:

به گفته حاج حبیب کشی زاده، مجتمع آبدرمانی و اقامتی قهوه سویی تحت نظر سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان اردبیل و اداره جات مرتبط با سرمایه گذاری بخش خصوصی و با مشارکت بانک تجارت به احداث رسیده است.

به گفته وی آبگرم قهوه خانه همت در قسمت شمالی شهر سرعین واقع شده است دمای آب آن ۴۴درجه سانتی گراد و آبدهی آن ۲/۷لیتر در ثانیه است.
آب این مجتمع دارای خواص آنیونهای آن بیکربنات ،کلرور ،سولفات و کاتیونهای مهم ان سدیم و پتاسیم می باشد.

آب گرمتر از دمای بدن تقویت کننده، نیرو بخش و قدرت آفرین است. آبگرم قهوه سویی از نظر ترکیب شیمیایی در گروه آبهای کلر بیکربناته کلسیک گازدار حاوی رسوبات آهن قرار دارد و خیلی گرم است که مقدار قابل توجهی سیلیس دارند که خصلت درمانی این گونه آبهای گرم برای تسکین دردهای مفصلی بوده و استحمام در آن آرام بخش می باشد. استحمام در آبهای بیکربناته باعث اتساع عروق می گردد. نبض در جریان استحمام کند می گردد. میزان ادرار بالا می رود و عمل تغذیه فعال می شود.

 

قهوه سویی

ورزش مناسب در آب می تواند خستگی و کوفتگی های مختلف جسمانی را که در اثر کار سخت یا ورزشهای سنگین به وجود آمده اند، کاهش دهد. مراحل مختلف سونا سبب باز شدن رگ ها و عروق خونی بدن می شود که نتیجه مستقیم این فعل و انفعال، تحریک سلسله اعصاب و غدد مختلف بدن هست که موجب نشاط و آرامش روحی می گردد. همچنین موجب دفع سریعتر اسید لاکتیک و مواد زائد از بافت های بدن شده و باعث رفع انقباض، سفتی عضلات و خستگی جسمی می شود.

از سوی دیگر مجتمع آب درمانی و اقامتی قهوه سویی یکی از مجهزترین آبهای درمانی سرعین دارای امکانات رفاهی استخر آبگرم ،استخر کودک ،سونای خشک و بخار، جکوزی مجهز و استاندارد و دوش آبگرم می باشد.

ترکیبات شیمیایی آبگرم قهوه سوئی

هیدروتراپی (Hydrotherapy) واژه ایست که به سیستم درمانی با استفاده از آب اطلاق می گردد. خاصیت آبهای معدنی هم مربوط به حرارت و گرمای آن و هم مربوط به املاح و ترکیبات شیمیایی موجود در آن می باشد. آب خنک تر از دمای بدن (۳۷°C ) اثر تحریک کننده و خنک کننده دارند.

آبگرم قهوه سویی سرعین از نظر رده بندی شیمیایی جزء آبهای بیکربناته سدیک و کلروره کلسیک آهن دار می باشند. این آبها در نتیجه تأثیر گاز کربنیک در اکسیدها، هیدرات ها و کربناتهای آهن در محیط احیاءکننده بوجود می آیند. در ترکیب آبهای گرم سرعین آهن سیلیسی و انیدرید کربنیک (CO2) موجود می باشد. لذا طعم فلزی ترکیبات آهن و گزندگی دی اکسید کربن را دارد. در روی سنگهای مخزن و مجرای آب رسوب زرد و قرمز رنگی وجود دارد که حاکی از وجود اکسید آهن است. این آبگرم بر خلاف تصور همگان، فاقد گوگرد و گاز H2S بوده و بنابراین بی بو می باشد

آبگرم قهوه سویی از نظر ترکیب شیمیایی  هم در گروه آبهای کلربیکربناته کلسیک گازدار حاوی رسوبات آهن قرار دارد و خیلی گرم است که مقدار تسکین دردهای مفصلی بوده و استحمام در ان آرام بخش می باشد.

phآب این مجتمع ۶/۵۴و مقدار مواد باقیمانده خشک شده از تبخیر آب ۶۵۹میلی گرم در لیتر است. آب آن کمی ترش مزه و بی رنگ و از آب های بیکر بنات سدیک می باشد.

آب معدنی گوز سویی جنب آبگرم قهوه خانه همت واقع گشته و دارای در ورودی و خروجی مجزا و آبدهی این استخر در حدود ۱لیتر در دقیقه و دمای آن ۲۱درجه سانتی گراد می باشد. سنگینی آب این استخر در حدود ۶/۳۰می باشد و هدایت الکتریکی آن برای ۲۰درجه حرارت ۹۰۰است.

مقدار مواد باقیمانده خشک از تبخیر آب ۴۷۶ میلی گرم در لیتر و مزه آن گس و بی بو می باشد.

آب این استخر در ردیف آبهای بیکربنات کلسیک می باشد.

آدرس:

سرعین-بالاترازمیدان گاو میش گلی-هتل آپارتمان قهوه سوئی – هتل آپارتمان قهوه سوئی سرعین

تلفن: ۰۴۵۳۲۲۲۲۳۲۴

برای گرفتن تخفیف ویژه به مدیریت بگویید از طریق سایت دیدشهر با این آبدرمانی آشنا شده اید.

دیدگاه ها

  1. بهروز صفرلو گفت:

    استخر آبگرم اصلا مناسب نبود ۵۴۰۰۰ تومان در صورتی که گاومیش گلی با بلیط ۱۲۰۰۰ تومان از اینجا بهتره سونا خشکش خوب نبود و سونا بخارش هم بسته اصلأ پیشنهاد نمیکنم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتشار مجدد مطالب تنها با ذکر نام منبع "دید شهر" مجاز میباشد.