https://didshahr.ir/6359

سبلان یا ساوالان سومین قله‌ بلند ایران با هوای خنک و دشت‌های پرگل و سرسبزی که جاذبه‌های گردشگری زیادی دارد و برای دیدن آن باید کیلومترها پیاده روی و کوهنوردی کنید.

دریاچه سبلان

 

به گزارش دیدشهر، قله سبلان سومین قله مرتفع در کشورمان ایران است که از نظر نوع آتشفشان ها، جزو آتشفشان های خاموش به حساب می آید.

بهترین فصل برای بازدید از این دریاچه و البته کوهنوردی در میان منطقه سبلان، فصل تابستان است.

یکی از طبیعت های زیبای استانمان که از دیدرس بسیاری از مردم به دور است و بر فراز قله سلطان ساوالان قرار دارد دریاچه سبلان نام دارد.

 

دریاچه سبلان

 

این دریاچه با قرارگیری درست در نوک قله و در ارتفاع ۴۸۱۱ می تواند به راحتی در میان مرتفع ترین دریاچه ها قرار گیرد، ولی متاسفانه در میان لیستی که از مرتفع ترین دریاچه های جهان بیرون آمده است نام دریاچه سبلان دیده نمی شود.

دریاچه ای آتش فشانی سبلان به شکل بیضی بوده که عمق تقریبی ۴۰ متر دارد که یکی از دلایل منحصر به فرد بودن این دریاچه است.

ابعاد دریاچه ۱۴۰ در ۸۰ متر است که اگر در قسمت جنوبی آن بایستید، ۲۵ متر از سطح دریاچه را می توانید اندازه گیری کنید.

 

دریاچه سبلان

 

همچنین قسمت جنوبی این دریاچه به دلیل اینکه در تمام طول سال، آفتاب بر آن نمی تابد دارای پوشش برف و یخچال است.

صخره ها و سنگ های آتشفشانی عظیمی دور تا دور دریاچه را پوشش داده اند که از جنس بازالت، آندزیت و تراکیت بوده و نا درون دریاچه امتداد یافته اند.

آب آن از بارش باران و آب شدن برف قله تامین می شود، درون دریاچه سبلان هیچ موجود زنده ای زندگی نمی کند. چرا که آب آن، جزو آبهای بسیار سبک سولفاته کلسیت سدیک بوده و در نتیجه دارای سلیس فراوان است.

 

 

دریاچه سبلان

 

شکلی قیفی آن و تابع بودن دمای آن با محیط اطرافش باعث می شود که با دریاچه ای شاخص و منحصر به فرد نسبت به دیگر دریاچه های مرتفع جهان روبرو باشیم.

برای این منظور از اردبیل به سمت روستای لاهرود در شمال غربی اردبیل بروید. کوه های سبلان در میان شهرهای اردبیل و مشکین شهر قرار گرفته اند. در نتیجه در ناحیه غربی اردبیل قرار گرفته اند.

دیدگاه ها

  1. علی گفت:

    سبلان در شهرستان مشگین شهر قرار گرفته لطفاً آدرس و درست اعلام کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتشار مجدد مطالب تنها با ذکر نام منبع "دید شهر" مجاز میباشد.