https://didshahr.ir/6442

گاه روحیه‌ی انسان یک محیط آرام را می‌طلبد تا ساعاتی را در آنجا و در کنار عزیزان خود سپری کند یکی از این پاتوق ها میتوان به ساحل رودخانه بالیقلو چای اشاره کرد که جای خوبی برای قدم زدن و استراحت و آرامش است.

بالیقلو چایی اردبیل

به گزارش دیدشهر،  بالیقلو چای دفتر خاطرات مردم اردبیل است، تقریبا هر فردی را می‌توان یافت که در دفتر خاطرات ذهنی خود از این رودخانه خاطره ای ثبت کرده است، خاطره‌ای مثبت یا منفی. عده ای در پل عشق، عشق را نفس کشیده‌اند، عده ای شب‌های رمضان را همراه خانواده در اطراف این رودخانه صبح کرده اند، عده ای آیین نووستی را در آنجا تجربه کرده اند، تعدادی آنجا را پاتوق فرهنگی کرده اند و عده ای آنجا را امن‌ترین و بهترین نقطه شهر برای قدم زنی و گپ زنی انتخاب کرده اند.

در شهر اردبیل کمتر نقطه ای را می توان یافت که همانند بالیقلو چای با فرهنگ، خانواده و دوستان مردم شهر عجین شده باشد اما این رودخانه در دو دهه اخیر، نامهربانی‌ها به خود دیده است و عده ای دست برده اند برای نابودی دفتر خاطرات مردم و آینده ای نامناسبی برای آن رقم زده اند که اگر چنین شود همه نوستالژی‌های مردم شهر را به یغما خواهند برد.

تبدیل بالیقلوچای به قطب گردشگری علاوه بر اینکه می تواند نقطه عطفی در صنعت گردشگری مرکز باشد، سبب احیای خاطرات دور و نزدیک مردم شهر می شود.

بالیقلو چایی اردبیل

درباره رودخانه بالیقلوچای

چای در زبان آذری به معنی رودخانه و بالیق به معنی ماهی است و از آنجایی که در گذشته این رودخانه محل ماهیگیری افراد بومی بود، به بالیقلو چای یا بالیقلی چای معروف شده است.

بالیقلو چای(رودخانه ماهی دار) اردبیل که از چشمه سارها و برف های دامنه جنوبی کوه سبلان و دامنه های شمال غربی رشته کوه های بزغوش سرچشمه می گیرد، از شهر اردبیل می گذرد و به رودخانه قره سو می ریزد.

طول این رودخانه ۷۵ کیلومتر است که ۵۰ کیلومتر آن در کوهستان و ۲۵ کیلومتر دیگر در جلگه جریان دارد.

وجود بالیقلی چای حال و هوایی پرنشاط به شهر می‌بخشد و از آنجایی که از مرکز شهر می‌گذرد، سواحل آن پاتوق مردم اردبیل است.

بالیقلوچایی

هر ساله در جوار این رود مراسمی تحت عنوان آیین “نو اوستی” برگزار می‌شود، یین نو اوستی با نیت برآورده شدن حاجات و آرزوها برگزار می‌شود و طی این آیین کهن آن مردم اردبیل صبح روز چهارشنبه آخر سال با در دست داشتن قیچی، کوزه سفالی و جارو به سمت رودخانه و پل هفت چشمه می‌روند تا مراحل آیین را به جای آورند.

در این مراسم بانوان جوان از عرض رودخانه بالیقلو چای ۷ مرتبه می‌گذرند و با فرو بردن قیچی در آن، آب را قیچی می‌کنند و به جارو زدن آب می‌پردازند.

نواوستی

این آیین زیبا بر روی بالیقلو چای انجام می‌شود و هر ساله در روزهای پایانی سال حال و هوایی جالب و پرشور و نشاط بر پل هفت چشمه حاکم می‌گردد که پیشنهاد می‌کنیم در سفر به اردبیل تماشای این آیین جالب را از دست ندهید.

نزدیک‌ترین جاذبه های اردبیل به رودخانه بالیقلو چای پارک ساحلی (معلم)، پل یئدی گز یا هفت چشمه است پارک معلم در ساحل رودخانه واقع شده که می‌توانید ساعتی در آن به استراحت بپردازید و هوای مطبوع اردبیل لذت ببرید. پل هفت چشمه نیز بر روی رودخانه قرار دارد و دو طرف رودخانه را به هم وصل می‌کند.

می توان در اطراف بالیقلو چای بار دیگر لبخند را به لبان مردم شهر نشاند، خانواده‌ها را برای دور همی به آنجا کشاند، هویت تاریخی و فرهنگی شهر را احیا کرد و هوای مساعد اردبیل را به خانواده های خسته از چهاردیواری‌های آپارتمان‌های سنگی و سیمانی هدیه داد و نفسی به نفس های گرم هموطنان اضافه کرد. تبدیل بالیخلو چای به قطب گردشگری رویای محقق شدنی است، هر چند تحقق این رویای شیرین چندین سال به درازا می کشد اما انتظار شیرینی خواهد

بالیقلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتشار مجدد مطالب تنها با ذکر نام منبع "دید شهر" مجاز میباشد.