https://didshahr.ir/6935

وجود‍ سنگ نوشته‌هایی با خط کوفی با بیش از دو هزار سال قدمت و درختان کهنسال کاج محلی که بیش از هزار سال عمر کرده‌اند، نشان می دهد روستای شمس آباد خلخال قدمت طولانی دارد.

شمس آباد

 به گزارش دیدشهر، برخی روستاهای واقع در استان اردبیل از پتانسیل خوبی برای گردشگری برخوردار هستند، در اینجا به معرفی روستای تاریخی شمس آباد خلخال که دارای قبرستان ۱۳۰۰ ساله است، می پردازیم.

روستای تاریخی شمس آباد کجاست؟

روستای شمس‌آباد در توابع بخش خورش رستم شمالی خلخال و تقریباً کناره رودخانه قزل‌اوزن قرار دارد.

گورستان تاریخی شمس‌آباد در روستایی به همین نام در شهر خلخال نزدیک به رودخانه قزل اوزن قرار گرفته است و بیش از ۱۳۰۰ سال قدمت دارد.

این روستای تاریخی در میان دو دره به نام های خانه دره و ده دره برروی تخت سنگهای سلسله ای قرار گرفته است. مقابل این روستا، روستای دایی کندی و کزج و با چشم اندازهای با صفا قرار گرفته است.

وقتی که انسان برروی تخته سنگی که مثل قلعه مستحکم روستا را در دوش خود قرار داده  قرار می گیرد رودخانه قزل اوزن در زیر پای با صدای خروشان نمایان می شود که انسان از دیدن این منظره با شکوه خدادادی و سایر چشم انداز ها و دور نماها لذت می برد.

قدمت روستای شمس آباد

بنظر می رسد قدمت قبرستان بیش از هزار و سیصد سال باشد.

بنا به آثار و گفته های انتقالی زبان پدران و بزرگان خانواده از قدیم الایام مرحوم جنت مکان شیخ شمس الدین اسدی مهاجر کاوانی الاصل می باشد، که اجداد بزرگوارش پس از مشرف شدن به دین اسلام در زمان پیامبر عظیم الاشان در اثر آزار و اذیت مشرکین وقت مکه از زادگاهش مهاجرت و به مدینه منوره می روند.

 

قبرستان شمس آباد خلخال

 

از نسل وی افرادی بعنوان سفیر یا مروج دین باز هم از مدینه مهاجرت و به ایران سفر نموده و چند نفری به مرور به خلخال آمده و در روستای کاوان مستقر می شوند و در نتیجه شیخ شمس الدین به محل فعلی شمس آباد آمده به بنیانگذاری شمس آباد همت می گمارد.

میراث روستای شمس آباد

آثار با ارزش بجای مانده که گویای عظمت و شان عرفانی آن مرحوم جنت مکان شیخ شمس الدین اسدی  را بازگو می نماید، سنگ نوشته هایی است که روی قبرهای آن افراد قرار دارد با خط کوفی کنده کاری  تراشکاری شده است که بازگو کننده مهارت و معلومات آن دوره را نشان می دهد.

 

شمس آباد

درختان کهنسال هم دراین منطقه وجود دارد که یکی از معروف ترین آنها کاج محلی است که بازگو کننده عمر طولانی بیش از هزار سال را دارو ضمنا یاد آور میگردد تاریخ بعضی از سنگ نوشته ها قدمت بیش از هزار سال را دارد.

باورهای مردم روستا شمس آباد

این منطقه به علت اعتقادات مذهبی و همچنین موقعیت قبرستان کاملا توسط مردم روستای شمس آباد حفاظت می شود. در این گورستان سه مقبره بسیار قدیمی قرار دارد که روی آنها به خط کوفی عباراتی نوشته شده است. در گذشته بر روی این مقبره ها مجسمه قوچی وجود داشته که به گفته اهالی؛ این مجسمه یک بار در سال ۱۳۸۱ به سرقت رفته است ولی اهالی آن را از دزدان باز پس گرفته اند. مردم منطقه عقیده دارند که وقتی سر قوچ را در رودخانه می شویند باران می بارد.

زنان روستا

 

آب و هوای روستای شمس آباد

روستای شمس آباد چون در میان کوهها قرار گرفته و لذا قسمت غرب روستا در تابستان به علت وجود باغات سرسبز و جاری شدن آب چشمه ها از قلب کوه در ییلاق خنک و معتدل و در زمستان سرد می باشد و قسمت شرقی روستا در تابستان بسیار گرم و در زمستان حتی موقع بارش برف هوایی ملایم و قابل استفاده برای اهالی می باشد.

پتانسیل های گردشگری

در کنار داشتن آداب و رسوم و آئین‌های سنتی، شمس‌آباد از زیبایی‌های طبیعی نظیر جنگل، کوه، چشمه‌سارها و مزارع و باغات بی‌نظیر به ویژه باغ گردو و انگور برخوردار است که این قابلیت‌ها می‌تواند زمینه‌ساز حضور گردشگران در منطقه باشد. اگر در سطح کشور قابلیت‌های روستایی چون شمس‌آباد شناسایی معرفی و روی آنها سرمایه‌گذاری صورت گیرد در آن صورت درآمدزایی کشورمان از حوزه گردشگری به مراتب بیشتر از نفت و گاز خواهد شد.

تصاویری از روستای تاریخی شمس آباد خلخال

 

شمس آباد

شمس آباد

شمس آباد

شمس آباد

قبرستان شمس آباد خلخال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتشار مجدد مطالب تنها با ذکر نام منبع "دید شهر" مجاز میباشد.