https://didshahr.ir/7988

یکی از مراکز گردشگری مذهبی شهرستان خلخال امامزاده عبدالله کلور در بخش شاهرود شهرستان خلخال در شهر کلور است.

 

امامزاده عبدلله خلخال

به گزارش دیدشهر(didshahr.ir)، شهر کلور (kelur) در قسمت جنوبی و بیست و پنج کیلومتری شهر خلخال استان اردبیل در منطقه بسیار زیبا و خوش آب و هوا به نام منطقه شاهرود واقع گردیده است.

شهر کلور به لحاظ قرارگرفتن در منطقه کوهستانی و بدلیل هم مرز بودن با استان گیلان دارای آب و هوای بسیار لطیفی در تمام فصول سال بخصوص در فصل تابستان بوده و باعث بوجود آمدن باغها و مزارع وسیع و میوه های مختلف شده است.

امامزاده عبدلله کلور یکی از مناطق مذهبی توریسمی خلخال است که مردم این مناطق مراسمات مذهبی خود را در این امامزاده اجرا می کنند و بدلیل قرار گرفتن در مسیر گردشگری محلی برای استراحت مسافران نیز بحساب می آید.

متمایز بودن معماری بی نظیر امامزاده عبدلله کلور

صحن مطهر امامزاده عبدالله کلوردر ۲۵ کیلومتری شهرستان خلخال و در یک کیلومتری شهر کلور در کنار چشمه زلال بسیار خنک مشهور به جیگیزات و رودخانه پرخروش شاهرود در دل کوههای بلند منطقه قرار گرفته است.

مساحت این امامزاده با در نظر گرفتن محوطه بیرونی حدود ۳هکتار است که با الگوگیری از معماری اسلامی بصورت چهار ضلعی با پنجره‌های مشبک ساخته شده است.

 

امامزاده عبدلله خلخال

آئینه کاری و ضریح این امامزاده به اتمام رسیده و گنبدی با طرح معماری اسلامی امامزاده عبدالله(ع) را از دیگر بناها متمایز ساخته است.

امامزاده سیدعبدالله (ع) بن سیدموسی بن سیدابراهیم الاصغر از نوادگان حضرت امام موسی الکاظم (ع) است.

امامزاده عبدلله کلور جاذبه توریسم مذهبی خلخال

این مکان که یکی از جاذبه های توریسم مذهبی شهرستان خلخال است موطن و محل برگزاری جشنواره های خاص بومی و محلی شهرستان خلخال از جمله جشن رغایب و جشن ها در سایر اعیاد اسلامی است.

 

 

امامزاده عبدلله خلخال

ساختمان این امامزاده که سالها پیش گلی بوده ولی اخیرا به همت اداره اوقاف و امور خیریه و همکاری و اهالی تجدید بنا و احیا شده است و هرسال بیش از ۵۰ هزار نفر زائر این بارگاه را زیارت می‌کنند.

البته ایام تعطیل این امامزاده پذیرای میهمانان زیادی از استان‌های همجوار به‌خصوص استان گیلان و زنجان می‌شود.

منظره بی بدیل مسیر امامزاده کلور خلخال

باغهای بسیار با مصفایی اطراف امامزاده سیدعبدالله کلور را فرا گرفته که از وسط آن رودخانه بسیار زیبا و پرآبی عبور می کند.

همچنین جاده مابیـن شهر و امامزاده از میان باغهای کلور گذشته و درختان گردو و توت مانند چتری دو طرف جاده را فرا گرفته که منظره بی بدیلی را بوجود آورده و چشم هر بیننده ای را نوازش می دهد.

 

امامزاده عبدلله خلخال

در محوطه امامزاده سید عبدالله کلور نیز سکوهایی برای نشستن خانواده ها و وسایل بازی برای کودکان مهیا گردیده است.

همه ساله در اولین روز ماه رجب جشن رغایب در محوطه این امامزاده با حضور اهالی و سایر میهمانان و بازدیدکنندگان با شور و هیجان فراوان برگزار می شود.


گردشگری خلخال | مناطق مذهبی خلخال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتشار مجدد مطالب تنها با ذکر نام منبع "دید شهر" مجاز میباشد.