https://didshahr.ir/8705

اثر طبیعی و فرهنگی کوه سبلان پیش از این در فهرست آثار طبیعی ملی ایران به ثبت رسیده ولی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل با تشکیل کارگروه‌های تخصصی، در صدد پیگیری پرونده ثبت جهانی این کوه است.

سبلان

کوه ۴۸۱۱ متری سبلان با تشکیل کارگروه‌های تخصصی در استان اردبیل یک گام دیگر به ثبت جهانی نزدیک‌تر شد.

به گزارش دیدشهر(didshahr.ir)، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل اعلام کرد: اثر طبیعی فرهنگی کوه سبلان در سال‌های گذشته به ثبت ملی رسیده و پس از مجموعه جهانی شیخ صفی‌الدین اردبیلی دومین اثری است که قابلیت ثبت در فهرست میراث جهانی را دارد.

نادر فلاحی گفت: در پرونده تشکیل شده برای ثبت جهانی کوه سبلان، علاوه بر ویژگی‌های منحصر بفرد طبیعی این کوه، ابعاد مختلف مرتبط با آن از جمله مردم‌شناسی و باستان‌شناسی مورد بررسی قرار خواهد گرفت و بر این اساس کارگروه‌های تخصصی نیز در گرایش‌های مختلف تشکیل شده است.

وی افزود: زمان مطالعه این اثر طبیعی ملی کمتر از دو سال در نظر گرفته شده و امید است با جمع‌آوری و تکمیل اطلاعات تخصصی، کوه سبلان تا ۲ سال آینده در فهرست میراث جهانی به ثبت برسد.

 

سبلان

 

کوه ۴۸۱۱ متری سبلان که در غرب شهر اردبیل واقع شده، در دامن خود موجب تشکیل شهرهایی مثل اردبیل، نیر، سرعین، سراب و مشگین‌شهر شده است.

دامنه‌های سبلان که سومین کوه مرتفع ایران بعد از دماوند و علم کوه محسوب می‌شود، در طول قرنها، همواره محل زیست جامعه شهری، روستایی بویژه عشایری منطقه بوده است.

کوه سبلان، محل جوشش بیش از یکصد چشمه آبگرم

همچنین دامنه‌های شمالی، شرقی و جنوبی کوه سبلان که در زمان‌های دور آتشفشانی بوده، محل جوشش بیش از یکصد چشمه آبگرم است و همین جاذبه در کنار برف نشسته بر یال‌ها، همواره جاذبه‌ای برای ورزش‌های زمستانی و کوهنوردی در کوه سبلان بشمار می‌رود.

سبلان به خاطر آبگرم‌های طبیعی دامنه کوه، طبیعت تابستانی زیبا و پیست اسکی آلوارس مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی است.

همچنین برخی کوه سبلان را محل ظهور و زیست زرتشت می‌دانند و از این نظر مکانی مقدس و مورد احترام است که حتی در میان بومیان و عشایر منطقه به نام آن قسم یاد شود.

 

سبلان

 

سبلان جزو معدود کوه‌های ایران است که فرهنگ، سنت و تاریخ منطقه آذربایجان بویژه اردبیل با آن در هم آمیخته و از منظر طبیعی نیز دارای اکوسیستم خاص است.

برای این کوه عظیم ۶۰ کیلومتر طول و ۴۵ کیلومتر پهنا تخمین می‌زنند و وسعت تقریبی آن نزدیک به ۶ هزار کیلومتر مربع است.

کوهستان سبلان سه قله معروف دارد که قله بزرگ آن به سلطان مشهور است و ۲ قله دیگر آن به هرم و کسری معروف هستند.

 

دریاچه سبلان

 

امتداد کوه سبلان شرقی ـ غربی است و از شرق و شمال و جنوب کوهی به نام قوشه‌داغ آن را به رشته کوه ارسباران متصل می‌کند.

در بالاترین نقطه کوه سبلان دریاچه‌ای در حد یک هکتار در نوک قله و در محل فوران گدازه شکل گرفته که تنها سه ماه از فصل تابستان آب آن ذوب شده و در مابقی ایام سال یخ می‌بندد.

در این باره بخوانید:

کوه سبلان منتظر ثبت در فهرست سازمان یونسکو

کوه سبلان در سه حوزه ثبت جهانی می شود

سبلان قابلیت ثبت در فهرست میراث جهانی را دارد

    https://didshahr.ir/8705

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتشار مجدد مطالب تنها با ذکر نام منبع "دید شهر" مجاز میباشد.