https://didshahr.ir/11320

نمایش بهار هزار رنگ در خزان پاییزی دامنه‌های «آق داغ» شهرستان خلخال با تلفیقی از وجود حیات وحش متنوع منطقه زیبایی خاصی ایجاد کرده است.

 

خلخال

 

به گزارش دیدشهر(didshahr.ir)، خزان پاییزی دامنه قله آق داغ تلفیقی از پاییز و زمستان را در یک نگاه به نمایش گذاشته و چتر سفیدبرف بر بالای «آق داغ» چهره‌ای هزار رنگ به درختان این منطقه بخشیده است.

مشخصات منطقه آق داغ خلخال

زیبایی قله ۳۳۰۰متری آق داغ از سطح دریا در انتهای رشته کوه‌های البرز مرکزی ایران زیستگاهی غنی از حیات وحش و گونه‌های حفاظت شده را در خود جای داده است.

 

آق داغ

 

سراسر قله آق داغ و قله زیبای سبلان به خاطر ارتفاع بیشتر زودتر از همه جای استان میزبان تن پوش زمستانی شده و برف در فصل پاییز میهمان این دو قله مرتفع بوده و اکنون سفیدی قله آق داغ و کوه با عظمت سبلان منظره‌ای جذاب ایجاد کرده که از جای جای استان قابل مشاهده است.

زیبایی بی نظیر آق داغ در مسیرهای پیاده روی

در پایین دست قله آق داغ در روستاهای سوسهاب ومرجین و آق سو که اکنون فصل برداشت گردو و زالزالک است زیبایی سفره پاییز بر قامت دره‌ها همچون مخملی هزار رنگ کشیده شده است.

 

آق داغ

 

زیبایی بی‌نظیری که گاه با ساعت‌ها حرکت در دامنه این کوه و گذر از مسیرهای روستایی آرامشی خاص برای رهگذران و مسافران رقم می‌زند.

زندگی پرندگانی زیبا همچون سبزه قبا، زنبورخوار معمولی، هما،کرکس مصری، زردپرها، انواع دم جنبانک‌ها، توکای سیاه و باغی، چکاوک، جغد و شاه بوف، عقاب صحرایی و عقاب طلایی، سارگپه، قرقی و بالابان، دلیجه و شاهین به منطقه حفاظت شده آق داغ در جوار رودخانه قزل اوزن زیبایی بی‌نظیری بخشیده است.

در مسیرهای طبیعت‌گردی آق داغ گاه ساعت‌ها تا چشم کار می‌کند چشم اندازهای پایین دست قله همچون تابلویی بی‌بدیل از خلقت در مقابل چشم قرار می‌گیرد.

 

آق داغ

 

با طی مسافت از دامنه‌های پست در جوار روستای آق سو، سوسهاب و مرجین کم کم گرما جای خود را به سرما داده و هوای بهاری در این مکان خستگی را از وجود انسان بیرون می‌کند.

تغییر اقلیم نواحی کم ارتفاع و تغییر آن در یک فاصله کوتاه از دامنه‌های کوهای بزگوق و باغرو و اتصال آن به قله آق داغ موجب شده تا حیات وحش متنوع این منطقه جاذبه‌ای بکر برای طبیعت‌گردان ایجاد کند.

 

آق داغ

 

پوشش جانوری منطقه آق داغ خلخال

زندگی پلنک آسیایی و خرس قهوه‌ای در ارتفاعات این منطقه در کنار زندگی گربه سانان همچون سیاه گوش، شغال و شنگ در ارتفاعات بالای دوهزار متر و زندگی سمور آبی و سمور سنگی و زرده بر زیبایی بی‌نظیر این منطقه افزوده است.

پوشش گیاهی منطقه آق داغ خلخال

حال با گذر از روستاهای سوسهاب و در پیش گرفتن ارتفاعات روستای مرجین و آق سو کم کم زیبایی‌های بی‌نظیر این قله برای همگان ثابت می‌شود.

پوشش گیاهی وسیع منطقه آق داغ، رویش درختچه‌های ارس و سایر گونه‌های حیات وحش در ارتفاعات پایین دوهزار متر از دیگر چشم اندازهای این قله زیباست.

قله آق داغ و ارتفاعات در آن زمان که برف بر بالای این قله جا خوش کرده و در پایین دست آن و در دامنه‌ها یاقوت‌های سرخ حاشیه قزل اوزن و درختان انار رخ نمایی می‌کند، زیبایی خاصی دارد.

خلخال

خلخال

 

خلخال

 

 

گزارش: سید مصطفی مرادخانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتشار مجدد مطالب تنها با ذکر نام منبع "دید شهر" مجاز میباشد.