شاخص بهره‌مندی جمعیت روستایی از گاز طبیعی به ۹۷ درصد می رسد

W W W . D I D S H A H R . I R

سردار اسماعیلی

سردار اسماعیلی در بازدید از پروژه‌های گازرسانی به روستاهای خلخال افزود: تلاش می‌شود با تکمیل عملیات اجرایی پروژه گازرسانی به روستاهای این شهرستان ضمن افزایش تعداد خانوارهای روستایی برخوردار از تسهیلات گاز شاخص بهره‌مندی جمعیت روستایی خلخال از تسهیلات گاز طبیعی به ۹۷ درصد تا پایان سال آینده افزایش یابد.

وی گفت: هم‌اکنون ۲۲ طرح و پروژه گازرسانی روستایی شامل طرح گازرسانی به ۱۲ روستای واقع در بخش خورش‌رستم ، ۶ روستای شاهرود و ۶ روستای بخش مرکزی خلخال در حال اجرا است که تعدادی از این طرح ها قبل از آغاز فصل سرما به بهره‌برداری می‌رسند.

او با اشاره به محدودیت اعتباری در شرکت گاز و مشکل تامین اعتبارات پروژه‌های آغاز شده از سال‌های گذشته با توجه به افزایش تجهیزات گازرسانی در بازار اظهارداشت: سیاست جدید شرکت ملی گاز کشور پرهیز از آغاز پروژه‌های گازرسانی جدید در شهرستان‌های با شاخص بهره‌مندی بیش از ۹۵ درصد از گاز طبیعی بوده و بر این اساس شرکت گاز استان اردبیل پروژه جدیدی را در بیشتر شهرستان‌های استان که شاخص آنها بالای ۹۵ درصد است، اجرا نخواهد کرد.

اسماعیلی اظهارداشت: کوهستانی و صعب‌العبور بودن منطقه خلخال موجب افزایش هزینه‌های اجرای طرح‌های گازرسانی و کندی اجرای این طرح‌ها شده طوری‌که هزینه تمام شده برای گازرسانی به ۶ روستای خلخال با اجرای طرح گازرسانی به ۳۰ روستای شمال استان اردبیل برابری می‌کند.

علمک گاز

او با اشاره به اینکه سرانه گازرسانی به روستاها در مناطق شمالی استان ۱۰۰ میلیون ریال و در مناطق جنوبی نیز ۳۰۰ میلیون ریال است، افزود: سرانه گازرسانی به تعدادی از روستاهای باقیمانده فاقد گاز طبیعی خلخال از ۶۰۰ میلیون ریال تا یک میلیارد ریال برآورد می‌شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۸۱ درصد جمعیت روستایی خلخال از نعمت گاز طبیعی بهره‌مند هستند، اظهارداشت: با تکمیل و بهره‌برداری از طرح ها و پروژه های گازرسانی روستایی در این منطقه این شاخص به ۹۷ درصد تا سال آینده می‌رسد.

مدیرعامل شرکت گاز استان اردبیل افزود: تاکنون بیش از ۳۱ هزار مشترک گاز شامل خانوار شهری و روستایی این منطقه شامل ۱۰۰ درصد جمعیت شهری و ۸۱ درصد جمعیت روستایی و همچنین ۱۱۰ واحد صنعتی بزرگ و کوچک این شهرستان از گاز استفاده می‌کنند.

وی اظهارداشت: با تکمیل و بهره‌برداری از طرح‌ها و پروژه‌های گازرسانی روستایی به روستاهای دورافتاده و واقع در مناطق صعب‌العبور این شهرستان ، شاخص بهره‌مندی جمعیت روستایی از گاز طبیعی ۹۷ درصد در سال آینده افزایش خواهد یافت.

اسماعیلی افزود: ۴۸ درصد از طرح‌های گازرسانی اجرا شده در این شهرستان شامل گازرسانی به ۵۸ روستای خلخال از نیمه دوم آبان سال ۹۲ تا به امروز اجرا شده و در این مدت شرکت گاز استان برای اجرای پروژه‌های گازرسانی به مناطق روستایی بیش از سه برابر هزینه گازرسانی به مناطق شمال و مرکز استان هزینه کرده است.


شماره خبر : 17707 - دوشنبه 7 مهر 1399 ساعت 20:11:02
1400 copyright.