علت سرد و گرم شدن ناگهانی آب در حمام

W W W . D I D S H A H R . I R

آبگرم

سرد و گرم شدن ناگهانی آب در حمام یکی از مشکلاتی است که واقعا باید برای رفع آن در کوتاه‌ترین زمان ممکن اقدام کرد. هیچ چیز بدتر از این نیست که در پایان روز قصد دوش گرفتن داشته باشید، اما به یکباره با نوسانات دمایی آب مواجه می‎شوید، در این حالت آب یا آنقدر سرد است که از شدت سرما، آه می‎کشید و یا آنقدر داغ است که شدت گرما سرخ و قرمز از حمام بیرون می‎آیید. دلایلی زیادی وجود دارد که سبب می‌شود آبگرمکن و یا پکیج با این مشکل مواجه شوند. برخی از آنها با یک بررسی ساده قابل حل بوده و برای برخی دیگر باید از خدمات نصب و تعمیر آبگرمکن و پکیج استفاده نمایید.

نوسان دما آب در حمام به دلیل کاهش فشار آب

عملکرد پکیج و آبگرمکن دیواری به فشار آب بستگی دارد. کاهش فشار آب از جمله دلایلی است که زمینه را برای سرد و گرم شدن ناگهانی آب در حمام مهیا می‎کنند. برای حل این موضوع باید به فکر افزایش فشار آب باشید، در این صورت شاید خرید و به‌کارگیری پمپ آب مشکل را حل کند. در هر صورت قبل از هر اقدامی مطمئن شوید که آب فشار خوبی دارد.


♥ بخوانید: مطلبی مهم در برگ سبز خودرو که خیلی‌ها نمی‌دانند ♥


از دیگر دلایلی که سبب می‎شود با نوسانات دمایی آب مواجه شوید، فاصله زیادی است که بین حمام و پکیج وجود دارد. برای این منظور آب باید مسیر طولانی را طی نماید تا به مقصد برسد، به همین دلیل در میانه راه با افت دما مواجه خواهد شد. در این شرایط احتمالا برای مدتی فقط آب سرد خواهید داشت. برای رفع این مشکل، تعمیرکاران پکیج و آبگرمکن توصیه می‎کنند تا در مرحله اول فاصله بین حمام و پکیج کم شود. این موضوع در هنگام نصب آنها باید مورد توجه قرار گیرد. اگر چنین امکانی برای شما فراهم نیست، بهتر است به فکر عایق کردن لوله‎ها بیفتید. به این ترتیب از افت دما به طور موثری جلوگیری خواهید کرد.

خرابی فلومتر و سرد و گرم شدن آب حمام

فلومتر را ممکن است با نام دبی سنج نیز بشنویید. این قطعه برای اندازه‎گیری آب گرم در پکیج و آبگرمکن دیواری طراحی شده است. زمانی که این قطعه فرسوده شده و دچار نقص شود، آب مصرفی گرم نخواهد شد.


♥ بخوانید: سوء استفاده عجیب از مدرک تحصیلی دانشجویان ♥


چنانچه سرویسکار پکیج اقدام به عیب‎یابی نموده و علت نوسانات دمایی را خرابی این قطعه تشخیص دهد، باید برای تعمیر پکیج خود اقدام به تعویض آن نماید.

رسوب در پکیج و آبگرمکن

اگر از پکیج و یا آبگرمکن دیواری استفاده می‎کنید، ممکن است علت سرد و گرم شدن ناگهانی آب مربوط به رسوباتی باشد که در قطعات دیده می‎شود. در این حالت گفته می‎شود مبدل جرم گرفته است. برخی از مدل‌ها دارای یک مبدل بوده و برخی دیگر دو مبدل دارند. در پکیج‎هایی که دارای دو مبدل هستند، جرم‌گیری مبدل ثانویه باعث نوسانات دمایی آب خواهد شد و به همین دلیل باید شستشو داده شود. سرویسکار پکیج و آبگرمکن دیواری برای حل این مشکل، اقدام به شستشوی مبدل با اسید خواهد کرد.

این مشکل در مناطقی که آب از میزان سختی بیشتری برخوردار است، بیشتر به چشم می‎خورد. به همین دلیل توصیه می‎شود هر شش ماه یکبار از خدمات سرویس پکیج و آبگرمکن دیواری استفاده نمایید. در مناطقی که سختی آب آنها در حد نرمال قرار دارد، کافی است هر سال، یکبار برای سرویس و تعمیر آبگرمکن خود اقدام کنید. در این صورت، از بروز خرابی‎های جدی به طور موثری جلوگیری کرده و این امر به نوبه خود باعث کاهش هزینه‌ها خواهد شد.

آیا نقص در پمپ سیرکولاتور می تواند باعث نوسانات دمایی آب در پکیج شود؟

پمپ سیرکولاتور، قطعه‌ایی است که بواسطه آن، آب در مدار گرمایش خود جریان پیدا خواهد کرد. از جمله دلایلی که سبب خرابی این قطعه می‎شود می‎توان به کاهش افت فشار آب اشاره کرد. در این حالت پکیج به اندازه کافی آب در اختیار و نداشته و پمپ به صورت خشک کار می‎کند. اگر این مشکل ادامه داشته باشد و برای حل آن از خدمات تعمیر آبگرمکن و پکیج استفاده نکنید، احتمالا یا سوختگی پمپ مواجه خواهید شد.

عدم وجود صافی یا همان فیلتر در لوله‎های برگشتی از رادیاتور نیز می‌تواند باعث بروز مشکل در پمپ سیرکولاتور شود. در این حالت رسوب آب به بدنه آن نفوذ کرده و باعث ایجاد اختلال در عملکرد پمپ و در نتیجه پکیج خواهد شد. برای رفع این مشکل سرویسکار پکیج اقدام به شستشوی پکیج و پمپ خواهد کرد.

نقص در پرشر فن نیز از دیگر دلایلی است که منجر به سرد و گرم شدن ناگهانی آب در حمام می‎شود. این قطعه وظیفه دارد تا روشن شدن و خاموش بودن فن را کنترل نماید.

نقص در سنسور حرارتی

بواسطه سنسور NTC است که می‎توانید دمای آب پکیج و آبگرمکن دیواری را در یک دمای ثابت و تنظیم‌شده نگه دارید. بروز هر گونه عیب مانند ترک و یا گرد و غبار می‎تواند باعث ایجاد اختلال در عملکرد آن شود. در این صورت نیز، احتمالا با سرد و گرم شدن ناگهانی آب در حمام مواجه خواهید شد. برای رفع این مشکل می‎توانید از خدمات تاسیسات آنلاین نیز استفاده نمایید. در این صورت در زمان و هزینه خود صرفه‎جویی خواهید کرد.

هزینه تعمیرات پکیج و آبگرمکن چقدر است؟

هزینه‎ایی که شرکت‎های تاسیساتی برای تعمیر آبگرمکن و یا پکیج در نظر می‎گیرند، براساس نوع خرابی، میزان خرابی، برند، نوع قطعه، نوع سیستم گرمایشی و دستمزد سرویسکار تعیین می‌شود.

شما می توانید با مراجعه به سامانه آچارباز، از هزینه سرویس آبگرمکن یا پکیج خود آگاه شوید و به راحتی تعمیرکار پکیج و آبگرمکن را در اسرع وقت در منزل خود داشته باشید.


شماره خبر : 17991 - شنبه 10 آبان 1399 ساعت 16:25:54
1400 copyright.