پارس‌آباد مغان نگین آذربایجان

W W W . D I D S H A H R . I R

پارس آباد

به گزارش دیدشهر؛ نام این شهر از کلمه پارسا، که نام خانوادگی مرحوم مهندس پارسا مدیرعامل شرکت شیار آذربایجان در این منطقه که در سال ۱۳۳۰ شمسی این شهر را بنیان نهاد، برگرفته شده امّا بعدها به دلیل اشکال در تلفّظ دو حرف آ به صورت پشت سرهم یکی از الف‌ها حذف و شکل نوشتاری پارس‌آباد صورت امروزی خود را یافت.

شهر مرزی پارس‌آباد مغان منطقه‌ای است که در جلگه‌ای هموار با آب و هوایی معتدل تا گرم قرار دارد.

فاصله آن تا مرکز استان اردبیل ۲۲۳ کیلومتر و تا مرکز استان آذربایجان شرقی کلان شهر تبریز ۳۶۰ کیلومتر می‌باشد.

جلگه پارس‌آباد مغان مستعدترین و حاصلخیز ترین خاک و مطلوب‌ترین شرایط آب و هوایی را برای زراعت ؛ دامپروری و باغداری داراست.

پارس آباد

شرکت بزرگ کشت و صنعت و دامپروری مغان بزرگترین شرکت در نوع خود در کشور و در خاورمیانه و شرکت ملی کشت و صنعت و دامپروری پارس هر دو شرکت با حجم عملیات زراعی، دامی و صنعتی در همین شهرستان دایر است همچنین وجود بزرگترین کارخانه قند با ظرفیت اسمی ۵ هزار تن در روز، بزرگترین مجتمع دامپروری ؛ کارخانه علوفه دام و بزرگترین پرورش مکانیزه گاوداری کشور و باغات ۳ هزار هکتاری مکانیزه؛ کارخانه پروسس میوه کارخانه پروسس بذر، کارخانه رب سازی، ۱۱ کارخانه پنبه پاک کنی وکارخانه لبنیات و تولید لبنیات در بخش دولتی و در مناطق عشایری منطقه مغان رونق خاصی به این شهرستان مرزی داده‌است.

پوشش گیاهی منطقه بیشتر به صورت علف‌های مرتع مرغوب می‌باشد و عشایر شاهسون مغان که بقایای ۳۲ طایفه اصلی اند با حفظ نژاد و سنتهای خویش هنوز در دشت همیشه سرسبز مغان به حیات خویش ادامه می‌دهند.

از محصولات کشاورزی و دامی منطقه مغان می‌توان و حدود ۵۰ نوع انواع محصولات کشاورزی از جمله پنبه ، چغندر قند، ذرت، گندم، جو، برنج هاشمی حاشیه رودخانه مرزی ارس (آراز – شامات )، حبوبات، دانه‌های روغنی، کنجد، و انواع میوه جات و بادام زمینی و سیر در شهرستان پارس آباد مغان اشاره کرد.

شهرستان پارس آباد مغان یکی از شهرستانهای قطب بزرگ کشاورزی، اقتصادی؛ دامی و باغی شمال غرب کشور و در کنار رود پر آب ارس (آراز ) و در مجاورت کشور جمهوری آذربایجان واقع است.

علی رضا ارژنگی؛ کارشناس ارشد کشاورزی – زراعت و عضو سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی کشور

 


گردشگری استان اردبیل | گردشگری پارس آباد


شماره خبر : 18563 - سه‌شنبه 18 آذر 1399 ساعت 14:54:00
1400 copyright.