جاذبه های گردشگری استان اردبیل در عید نوروز

W W W . D I D S H A H R . I R

سرچشمه اردبیل

نویسنده: نادر پرستار

به گزارش دیدشهر؛ این استان با مجموعه ای از دیدنی های طبیعی و میراث های تاریخی در ردیف یکی از نقاط مهم سیاحتی گردشگری ایران اسلامی است. استان اردبیل با هوای مطبوع و پاک و با داشتن دریاچه های طبیعی، جنگل ها، تفرجگاه ها، مجتمع های تفریحی و آثار باستانی متعدد در انتظار مسافران نوروزی است.

استان اردبیل به عنوان بیست و پنجمین استان کشور پر از زیبائی های طبیعی و میراث های تاریخی است. از تمام شهرهای استان می توان شاخه ای از زیبایی چید و دنیایی از شگفتی ها دید.

از گردنه حیران تا شهر گردشگری سرعین و از سرعین تا منطقه جنگلی فندقلو، از چشما آبگرم سردابه تا کوه همیشه سرافراز سبلان و طبیعت سحرانگیز و منحصر بفرد آن، از دریاچا شورابیل تا مجموعا بقعا شیخ صفی الدین اردبیلی و بازار تاریخی و سرپوشیده اردبیل همه و همه نشانی از اصالت زیبایی و صلابت توانایی است. یکی از ویژگی های استان اردبیل وجود هوای مطبوع، سالم و پاک در این منطقه است.

باتوجه به ویژگی های موجود، هوای این استان عاری از هرگونه آلودگی است و کسانی که در ایام تعطیلات نوروز این منطقه را برای مسافرت انتخاب می کنند از وجود هوای پاک در این منطقه شگفت زده می شوند.

گردنه حیران

تفرجگاههای سرسبز گردنه حیران

گردنه حیران در مسیر آستارا به اردبیل در نوع خود بی نظیر است. سبزی و زیبائی منطقه و درختانی که سر بر شانه یکدیگر نهاده اند و سایه بان مسافران خسته اند طول مسیر آستارا به اردبیل را کاملادیدنی کرده است. منطقه حیران اسمی برازندا خود دارد چرا که هر مسافری با دیدن زیبائی های این گردنه، حیران قدرت دوست و رحمت او می شود. زیبائی های این گردنه هر مسافری را به تعجب وامی دارد و لحظه ای توقف در آن و در کنار این نعمت بزرگ الهی خستگی سفر را از تن مسافران به درمی کند.

مجموع بقع شیخ صفی الدین

در بین آثار باستانی استان مجموعه بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی از موقعیت خاصی برخوردار است. این مجموعا بسیار نفیس و با ارزش که در نوع خود مجموعه ای بی نظیر محسوب می شود قسمت های مختلف از قبیل چینی خانه، جنت سرا، خانقاه، چله خانه، شهیدگاه، چراغ خانه و حرمخانه را در خود جای داده است.

شیخ صفی

بقعه شیخ جبرائیل در روستای کلخوران، مجموعا بازار تاریخی و مسجد جمعه در اردبیل، مقبرا شیخ حیدر و قلاع قهقهه، دیو و کهنه در مشگین شهر، قیز قلعه سی و شاه تپه در گرمی، هفت تپه در خلخال، ویرانه «آتشکده» ساسانیان در قریا آتشگاه، امام زاده صالح، قیز امام زاده سی، برج شاطرکندی در روستای صومعه در اردبیل و مقبره شیخ بدرالدین و آتشکده ساق دره در نمین از دیگر آثار باستانی این استان به شمار می روند.

سرعین و آب های گرم معدنی

یکی از جاذبه های مهم استان اردبیل آب های گرم متعدد در نقاط مختلف آن است. آب های گرم سرعین، سردابه، بیله درق، خلخال سوئی، قوتورسوئی، بوشلی و قینرجه از مهمترین آنها محسوب می شود.

آبدرمانی

شهر سیاحتی سرعین که در ۵۲ کیلومتری غرب اردبیل و دامنه های خنک و سرسبز کوه سبلان واقع است دارای ۹ چشمه آبگرم معدنی، حمام طبیعی شفا و مجتمع آبدرمانی سبلان است. آب های گرم این شهر هر کدام با خواص شیمیایی، درمانی و درجه حرارت متفاوت یکی از عوامل مهم در جذب گردشگر به منطقه است.

مجتمع آبدرمانی سبلان یکی از مجهزترین مجتمع های آبدرمانی کشور است که شامل سه دستگاه استخر، دوازده حوضچه آبگرم گروهی، آبگرم تحت فشار (جکوزی)، هفت دستگاه حوضچه آبگرم ساده، چهار دستگاه گرمخانه (سونا) و دو واحد خدمات پزشکی آبدرمانی است که در پارکی به مساحت دو هکتار و در دو طبقه مجزا احداث شده است که به طور همزمان می تواند از ۷۰۰ نفر پذیرایی کند.

شورابیل

دریاچه شورابیل

مجتمع تفریحی کوثر یکی دیگر از جاذبه های اردبیل است که در دو کیلومتری جنوب غرب شهر اردبیل و در کنار دریاچه زیبای شورابیل احداث شده است. دریاچه شورابیل دارای امکانات تفریحی، ورزشی و فرهنگی قابل توجهی است که قایق رانی، جاده تندرستی و هتل های زیبا، شهر بازی و رستوران وسط دریاچه از آن جمله دریاچه است.

جنگل فندقلو

منطقه فندقلو در 10 کیلومتری شهرستان نمین و در محلی که کوهستان جنگلی حیران فاصله ای بین خزر و اردبیل ایجاد می کند با چشم اندازی زیبا نظر هر رهگذری را جلب می کند.

در این استان تعداد ۲۳ دریاچه و تالاب طبیعی وجود دارد که اکثر آنها می توانند به عنوان مکان های سیاحتی و تفریحی مورد استفاده قرار گیرند.

دریاچه نئور در ۵۳ کیلومتری جنوب شرقی اردبیل با ارتفاع 5200 متر از سطح دریا به عنوان مهمترین دریاچه استان در دامنه کوه باغرو واقع است.

نئور

این دریاچه به دلیل مناظر و چشم اندازهای زیبای کناره های خود و نیز پرورش ماهی قزل آلای رنگین کمان از دلپذیرترین تفرجگاه های طبیعی استان اردبیل است.

سوغات ها و صنایع اردبیل

سرشیر، حلوای سیاه، عسل، تخمه آفتابگردان، آبنبات و شیرینی های محلی از مهمترین سوغاتی های اردبیل محسوب می شوند.

گلیم، شال، جاجیم، ورنی، مسند، سفالگری، صنایع چوب مانند معرق، منبت و خراطی، مصنوعات چرمی و قالیبافی و نمدبافی جزو صنایع دستی استان است.

 


شماره خبر : 18863 - شنبه 4 فروردین 1403 ساعت 20:00:31
1400 copyright.