اردبیل محروم از فرصت های گردشگری ورزشی

W W W . D I D S H A H R . I R

آلوارس سرعین

استان اردبیل با دارابودن موقعيت جغرافيای و طبيعی، زیرساختهای مهم ورزشی و قهرمانان و پهلوانان ورزشی ميتواند به يکي از قطبهای مهم گردشگری ورزشي کشور تبدیل شود.

امروزه یکی از صنایع روبه رشد و مهم در جهان، صنعت گردشگری است که در اقتصاد و درآمدزایی کشورها تاثیر بسزایی دارد. در دنیای امروزی، گردشگری ورزشی منبعی سرشار از سلامتی و در عین حال سود و درآمد است و هر کشوری که بتواند شرایط بهتر استفاده از این منبع را فراهم کند از مواهب و مزایای بیشتر آن بهره‌مند خواهد شد. سرزمین ایران باتنوع شرایط اقلیمی و آب و هوایی و برخورداری از پتانسیل‌های طبیعی می‌تواند به جایگاه مطلوبی در عرصه گردشگری ورزشی دست یابد. امید است با توجه بیشتر مسئولان به صنعت گردشگری این مهم تحقق باید و روزبه روز شاهد پیشرفت صنعت گردشگری، به ویژه در زمینه گردشگری ورزشی باشیم.

با نگاه به سرمایه‌گذاری کشورهای حاشیه خلیج فارس در زمینه گردشگری ورزشی به این نتیجه می‌رسیم که بسیار موفق عمل کرده‌اند و هر ساله شاهد برگزاری رخدادهای هیجان‌انگیز ورزشی نظیر برگزاری بازی‌های آسیایی، تورهای مهم و بین‌المللی تنیس، مسابقات اتومبیل‌رانی رالی و فرمول یک ورزش‌های آبی هستیم. این سرمایه‌گذاری‌ها تا جایی پیش رفته که حتی کشور کوچکی مانند قطر نیز میزبان برگزاری بزرگترین رخداد فوتبالی جهان یعنی مسابقات جام جهانی فوتبال در سال 2022 خواهد بود.

مشاركت در حركت‌های مختلف ورزشی فعال و يا غيرفعال و نحوه سازماندهی عوامل اقتصادی تجارتی از كشور مبدأ به كشور مقصد و سفرهای پيش آمده در اين ميان را گردشگری ورزشی می‌نامند. گردشگر ورزشی نیز فردی است كه به وسیله يك تور ورزشی برای تماشای رشته ورزشی مورد دلخواه خود در بازی‌های آسيايی، جهانی، بازی‌های المپيك و يا بازی‌های ويژه بانوان یا مشارکت در رویدادهای ورزشی به کشور دیگر سفر می‌کند. گردشگران ورزشی می‌توانند براساس اهداف ورزشی به سه طبقه مشاركت كنندگان در رويداها (ورزشكاران)، تماشاچيان ورزشی و عاشقان ورزشی تقسيم شوند. درواقع برگزاری رویدادهای ورزشی، عاملی برای جذب شرکت‌کنندگان فعال، تماشاگران، گردشگران و افزایش شرکت و توجه رسانه‌ها و بازتاب مثبتی برای ساکنان آن منطقه است.

استان اردبیل با توجه به دارابودن موقعيت و شرايط استثنايی جغرافيای و طبيعی و برخورداری از زیرساخت‌های مهم ورزشی از جمله استادیوم‌ها و مجموعه‌های ورزشی و قهرمانان و پهلوانان ورزشی مي‌تواند به يکي از مهمترين مناطق گردشگری ورزشي کشور تبدیل شود و هرساله دراین شهر شاهد برگزاري رخدادهاي گوناگون ورزشي باشيم که به نوعي با طبيعت زيباي اردبیل در چهار فصل گره خورده باشد .دراين ميان آنچه كه از اهميت بسيار بالايي برخوردار است، معرفی اين جاذبه‌های ورزشی به ورزشکاران و علاقمندان به گردشگري ورزشی هم در داخل و هم خارج کشور است که اين مهم امکان‌پذير نيست مگر با مشارکت و همکاری تمام نهادهای مربوطه از جمله اداره کل ورزش و جوانان، اداره کل ميراث فرهنگی و گردشگری، استانداری و … است که بايد به صورت حرفه‌ای به این مقوله ورود کرده و با همکاری سازمان‌های دخيل در اين امر و هیات‌های ورزشی و همچنين آژانس‌های مسافرتی و صدا و سيما سبب ارتقا و رشد اين صنعت پر درآمد باشند .

اما مهمترين بخش اين همکاری بايد بين اداره کل ورزش و جوانان استان به عنوان متولی امر ورزش و ساماندهی جوانان و اداره کل ميراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به عنوان مسئول بخش گردشگری استان، انجام گيرد تا شاهد رشد صنعت گردشگری در استان و اشتغالزايی برای جوانان باشيم زيرا صنعت گردشگری می‌تواند جايگزين بسيار مناسبی براي ضعف اقتصادی و صنعتی در استان باشد.

کارشناس گردشگری اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اردبیل


شماره خبر : 22245 - دوشنبه 25 بهمن 1400 ساعت 17:35:33
1400 copyright.