انواع کمپرسور و کاربرد آن

W W W . D I D S H A H R . I R

کمپرسور کولر گازی چیست؟

در واقع کمپرسور یا موتور کولر گازی از اصلی ترین اجزا کولر گازی می باشد که مثل قلب آن عمل می کند. وظیفه این بخش دریافت گاز مبرد از اواپراتور، گردش آن در مدار و انتقال به کندانسور می باشد. کمپرسور با کمک اجزای داخلی که دارد سبب ایجاد باد خنک می گردد. کمپرسورها انواع مختلفی دارند که هر کدام شرایط آب و هوایی مخصوص به خود استفاده می شوند. محل قرار گیری کمپرسور در یونیت خارجی کولرگازی می باشد که در محیط بیرون نصب و راه اندازی می گردد. هنگام خرید کولر گازی باید به نوع کمپرسور آن توجه کنید تا کمپرسور آن بر اساس آب و هوای منطقه موردنظر باشد تا کارایی اسپلیت پایین نیاید و با راندمان و بازدهی بالا کار کند. به صورت کلی کمپرسور ها شامل انواع مدل روتاری، پیستونی و اسکرول میباشند که هر کدام دارای ویژگی های منحصر به فرد خود هستند. در ادامه بررسی هر یک از آن ها خواهیم پرداخت:.

کمپرسور روتاری

کمپرسور روتاری (Rotary compressor) با عنوان هایی نظیر کمپرسور دوار، کمپرسور خوشه ای، موتور موشکی و موتور دراز نیز شناخته می شود که با گردش 360 درجه ای تیغه ها کار مکش و کمپرسور مبرد را انجام می دهد. در این مدل از کمپرسورها گاز از دریچه ورودی به کمپرسور وارد می شود. سطح صدای کارکرد و مصرف برق آن ها نیز نسبت به کمپرسورهای نوع پیستونی کمتر می باشد و راندمان بالاتری دارند. از مزایای کمپرسور های روتاری نسبت پیستونی می توان به بازدهی بالاتر، ابعاد کوچک، وزن سبک، لرزش کمتر و اطمینان بیشتر در عدم قطعی آن اشاره نمود. همچنین در مقابل دارای معایبی چون هزینه تعمیر بیشتر و ظرفیت پایین تر نسبت کمپرسورهای پیستونی می باشند. از کمپرسورهای روتاری برای مناطقی با آب و هوای سردسیر و مرطوب مانند شمال و غرب کشورمان ایران استفاده می شود. این کمپرسورها در ظرفیت 7000 تا 36000 بی تی یو موجود هستند و معمولا برای سیستم های اینورتر استفاده می شوند. خود کمپرسور روتاری در دو نوع معمولی و تویین روتاری طراحی و تولید می گردد که در نوع معمولی فقط یک غلتک دارد ولی در نوع تویین روتاری از دو غلتک استفاده شده است که همین امر به بالا رفتن راندمان و کاهش لرزش کمپرسور کمک می کند.

کمپرسور پیستونی

کمپرسور پیستونی (Piston compressor) همان طور که از نامش پیداست عملکردی شبیه به سیلندر و پیستون خودرو دارد. نحوه کار آن به این صورت است که با هر دفعه رفت و برگشت پیستون مقداری از گازی که در محفظه کمپرسور وجود دارد به درون سیلندر مکیده می شود و بعد از آن متراکم شده و با فشار به درون سیستم انتقال می یابد. این مدل از کمپرسور قدرت بالایی دارد که برای استفاده مناطقی با دمای بالا مثل جنوب کشور مناسب می باشد. از مزایا کمپرسور پیستونی می توان به تنوع ظرفیت آن اشاره نمود که علاوه بر سیستم های تهویه مطبوع در یخچال های خانگی و سردخانه ها نیز استفاده می شود. اما از معایب آن نیز می توان بازدهی پایین انرژی، حساسیت به ورود مبرد به حالت مایع، آسان نبودن نگهداری به دلیل ساختار پیچیده، لرزش به دلیل عدم یکنواخت یودن حدکت مبرد و ابعاد بزرگ نسبت به سایر کمپرسور ها را نام برد.

کمپرسور اسکرال

کمپرسور اسکرال (Scroll compressor) که با نام کمپرسور مارپیچی نیز شناخته می شود یکی از جدیدترین نوع کمپرسور اسپلیت ها محسوب می گردد. که ساختار آن به این صورت که مجهز به دو مارپیچ بوده که بر خلاف هم حرکت می کنند. به خاطر این حرکت گاز کولر گازی فشرده می شود. این خاصیت مارپیچی صدای کمی تولید می کند و مصرف برق آن پایین است. از این مدل کمپرسور به دلیل راندمان بالایی که دارد بیشتر در کولر گازی های بزرگ با ظرفیت بالا استفاده می شود. از مزایا کمپرسور اسکرال می توان عمر بالا، مصرف بهینه، ابعاد کوچک و کم حجم با عملکرد آرام و کم صدای آن را نام برد. البته مانند هر دستگاهی دارای معایبی مثل قیمت بالا نسب به سایر کمپرسورها، آسیب پذیری بالا در صورت عدم سرویس و امکان استفاده تنها در کولر اسپلیت های با ظرفیت بالا می باشد.

عیب یابی کمپرسور


بروز مشکلاتی چون روشن شدن کولرگازی اما عدم خنک سازی محیط، ولتاژ نادرست برق، نشت گاز کمپرسور، کثیف شدن درایرها، سر و صدا در عملکرد کمپرسور، روشن شدن و بلافاصله خاموش شدن کولرگازی و در نهایت اصلا روشن نشدن آن نشان دهنده وجود مشکل و خرابی در کمپرسور می باشد. کمپرسور قطعه حساس و گرانی در کولر گازی محسوب می شود. بنابراین هنگام بروز مشکل ابتدا باید آن را توسط یک کارشناس حرفه ای عیب یابی و تعمیر نمایید. به تشخیص آن اگر قابل تعمیر نبود آن را تعویض کنید. در مرحله اول جریان برق کندانسور، کمپرسور و خازن چک می شود و نحوه آزمودن آن نیز به این صورت است که باید سوکت کمپرسور و عایق موتور را چک نمایند که اگر عایق آن دچار مشکل شده باشد سبب سوختن کمپرسور می شود. اگر در نهایت مشکل با تعویض کمپرسور حل میشد آن را عوض خواهند کرد. وبسایت تهویه مطبوع مهاجر انواع مدل و ظرفیت های کولر گازی با کمپرسور های نام برده شده را با قیمت مناسب، ضمانت کمپرسور و بهترین خدمات پس از فروش به مشتریان عرضه می نماید.


شماره خبر : 22633 - چهارشنبه 25 خرداد 1401 ساعت 17:41:04
1400 copyright.