رونق حلقه صنعت گردشگری با تعطیلات آخر هفته

W W W . D I D S H A H R . I R

رونق حلقه صنعت گردشگری با تعطیلات آخر هفته

به گزارش دیدشهر، تعطیلی دو روزه آخر هفته مقوله ای است که سال هاست کارشناسان و فعالان گردشگری از آن به عنوان عاملی برای توزیع زمانی و مکانی سفر نام می‌‌‌برند.

همین موضوع هم سبب شده در دولت های مختلف، متولیان توریسم خواستار دو روزه شدن تعطیلات آخر هفته در ایران مشابه بیش از ۱۰۰ کشور جهان شوند و این موضوع را در هیات‌‌‌ دولت‌‌‌هایی که در آن حضور داشتند، مطرح کنند‌‌‌.

در تازه ترین اظهار‌ نظر اما خبری به نقل از رئیس سازمان امور اداری و استخدامی منتشر شد که نشان می‌دهد دولت در حال تنظیم لایحه‌‌‌ای برای تثبیت تعطیلی پنج‌شنبه‌‌‌ها در سراسر کشور است.

حسن ناصر کارشناس حوزه گردشگری با اشاره به اینکه تعطیلی دو روز آخر هفته باعث توسعه گردشگری در مسیرهای کوتاه بین استانی و استان های همجوار می‌شود، می‌‌‌گوید: از آنجا که اغلب گردشگران از وسیله نقلیه شخصی استفاده کرده و در مورد حمل و نقل عمومی نیز توریست‌‌‌های هوایی تعدادشان زیاد نیست، سفر به مناطق دوردست برای یک تعطیلات آخر هفته منطقی نیست. با این حال حتی بالا رفتن آمار سفر به مناطق نزدیک نیز تاثیر زیادی در رونق گردشگری در کل کشور دارد.

وی با بیان اینکه با افزایش سفر به شهرهای همجوار، توسعه خدمات و زیرساخت‌‌‌های توریسم را شاهد خواهیم بود، اضافه می‌کند: افزایش سفر تنوع درآمدی برای مردم ساکن در روستاها و شهرهای مختلف ایجاد می‌کند و خلاقیت را بین آنها بالا می‌‌‌برد. به عنوان مثال می‌توان به محصولی مانند خرما اشاره کرد، ‌‌‌ با حضور و رونق توریسم در یک روستا شاهد تنوع بسته‌‌‌بندی و‌‌‌ ارائه محصولاتی خواهیم بود که با خرما تولید می‌‌‌شوند. اگر بخواهیم این مدل را به سایر مناطق توسعه دهیم شاهد خواهیم بود چه ارزش افزوده ای ایجاد می‌شود.

حسن ناصر معتقد است کسانی که درآمد حاصل از گردشگری را تجربه کرده‌‌‌اند، این درآمد را حتی با مشاغل پردرآمد هم عوض نمی کنند.

او در این باره که آیا می‌توان ارتباط مستقیمی بین تعطیلات دو روزه آخر هفته و کاهش قیمت خدمات توریسم یافت، ‌‌‌ عنوان می‌کند: با افزایش تعداد گردشگران نه تنها قیمت‌ها کنترل می‌شود بلکه از ترافیک جاده‌‌‌ها نیز کاسته خواهد شد.

زمانی که تعطیلات محدود به تعطیلات مناسبتی باشد، ‌‌‌ جمعیت در یک بازه زمانی خاص به سمت مقصدی سرازیر می‌شود که ولنگاری در حوزه خدمات و قیمت‌ها را به همراه دارد. به این معنا که هر کسی به هر مبلغی که مایل است روی خدماتش قیمت گذاری می کند اما زمانی که تعطیلات به کل ایام سال تقسیم می‌شود، ‌‌‌ صاحبان کسب و کار هم خیال شان راحت است که در تمام طول سال مسافر دارند و درآمدشان محدود به ایام خاصی نمی‌شود که بخواهند به جبران سایر ایام، ‌‌‌آن را با قیمت‌های بالا جبران کنند.

سفرهای متعدد با تعطیلات دو روز آخر هفته

مهران حسنی هم اشاره به اینکه یکی از چالش هایی که خانواده ها برای سفر در ایام غیر‌پیک با آن مواجهند به تعطیلات یک روزه آخر هفته برمی‌‌‌گردد، می‌‌‌گوید: کارکنان با ۶ روز کار هفتگی فرصت و فراغتی برای سفر ندارند و نمی توانند برای سفر در هر زمان از سال برنامه‌‌‌ریزی داشته باشند.

این کارشناس گردشگری از تعطیلات دو روز آخر هفته به عنوان عاملی نام می برد که می‌تواند به توزیع سفر در طول سال منجر شود و اضافه می‌کند: سبک زندگی ایرانی ها با چند دهه قبل قابل مقایسه نیست. در گذشته مردم گاهی یک بار در سال سفر می کردند و گاهی مقصد سفر هر ساله هم مشابه بود، ‌‌‌ این در حالی است که تعدد سفر به عنوان یک فرهنگ و سبک زندگی در میان مردم جا افتاده است. با این حال اغلب سفرها در ایام پیک و زمان های خاص است که در نهایت سفرهای انبوه و ترافیک در جاده‌‌‌ها را به دنبال دارد. با دو روزه شدن تعطیلات آخر هفته خانواد‌‌‌ه‌‌‌ها قادر خواهند بود در ایام مختلف سال سفر کنند.

حسنی با استناد به گفته کارشناسان و استادان گردشگری از ۷۰ صنف به عنوان ذی‌نفع این صنعت نام می برد و می‌‌‌گوید: با تعطیلات دو روزه ما از حالت خمودگی و رکود این مشاغل در ایام غیر‌پیک رها خواهیم شد و همین امر کاهش محسوس هزینه‌‌‌ها را هم در پی خواهد داشت.


شماره خبر : 24737 - شنبه 3 دی 1401 ساعت 22:30:22
1400 copyright.