روستای اورامان یا هورامان

W W W . D I D S H A H R . I R

نویسنده: فاطمه عباسی

به گزارش دیدشهر، کردستان از آن دست استان‌های کشور هستند که زیبایی‌ها و شگفتی‌های فراوانی را در قلب خود پنهان کرده‌اند؛ درحالی‌که شاید بسیاری از ما از آنها اطلاعی نداشته باشیم.

اما روستای اورامان یا هورامان در این بین دیدنی تر ‌است!

«اورامان» که در کردی به آن «هورامان» می گویند، یعنی سرزمین اهورا. با رفتن به اورامان، پا به منطقه‌ای می‌گذارید که قدمتش به‌اندازه قدمت تاریخ است. در کل، کلمه اورامان به معنی سرزمین مرتفع و آرام است. دیدگاه دیگری نیز می‌گوید که هورامان، همان خورامان است که به‌معنای مشرق و مطلع خورشید است.

وقتی به عکس‌های هوایی روستای اورامان نگاه می‌کنید، کوهستانی را می‌بینید که گویی خانه‌ها بخشی از آن شده‌اند. معماری خانه‌ها در این روستا، به‌گونه‌ای است که کاملاً خود را با طبیعت کوهستان منطبق کرده‌اند.

به اورامان، روستای هزار ماسوله هم گفته می‌شود؛ چراکه خانه‌ها در این روستا نیز به‌صورت پله‌ای ساخته شده‌اند.

پلکان خانه‌ها روی کوهستان بالا می‌رود تا به قله برسد. در نوک قله نیز قلعه باستانی قرار گرفته است. هم تاریخ دور و دراز و هم طبیعت شگفت‌انگیز روستا، باعث شده که این مکان سرشار از دیدنی‌های متنوع و حیرت‌انگیز باشد.

چشمه‌ها و رودهای مختلفی که در دره‌ها جریان دارند و آثار باستانی به‌جامانده از روزگاران قدیم، ‌همگی میزبانان خوبی برای مسافران مشتاق این روستا هستند.

طبیعت بکر و زیبای اورامان تخت در فصول متعدد سال به ویژه بهار و تابستان گردشگران بیشماری را به سوی خود جلب می کند.

آب و هوای آن در فصل بهار و تابستان بسیار مطبوع و دلپذیر است. این روستا قدمتی دیرینه در تاریخ دارد و وجود آثار و بقایای آتشکده های فراوان در اطراف آن نشانگر این موضوع است که مردم این نواحی پیش از گرویدن به اسلا م، زرتشتی بوده اند. مقبره پیر شالیار که یکی از عرفای این سرزمین است نیز در این روستا قرار دارد.

مهم ترین صنایع دستی اهالی این روستا گیوه، فرنجی، نمد، قاشق و چنگال چوبی، جاجیم، سبد و پنجره های چوبی سنتی است.

انگور، بادام، انجیر کوهی، گلا بی و انار از محصولا ت سر درختی این روستا هستند. اورامان تخت با باغات سرسبز و زیبایش و همچنین موقعیت خاص طبیعی و اقلیمی که دارد یکی از خیال انگیزترین و پرجاذبه ترین روستاهای استان کردستان است.

از مهم ترین غذاهای این منطقه نیز می توان ترخینه، شلمین، دو خوا(آش دوغ) و یکاوه را نام برد. روستای اورامان تخت از طریق شهرهای سنندج، مریوان، سروآباد، نوسود و پاوه و از طریق یک جاده آسفالته و همچنین جاده شوسه قابل دسترسی است. این روستا به دلیل ورود تعداد زیاد گردشگر دارای هتل آپارتمان سنتی، هتل سنگی و دیگر انواع اقامتگاه ها است.


شماره خبر : 25245 - شنبه 24 دی 1401 ساعت 01:08:46
1400 copyright.