تبلیغات گردشگری در اینستاگرام یا سایت؟

W W W . D I D S H A H R . I R

 تبلیغات حوزه گردشگری در اینستاگرام یا سایت؟

نسیم نوروزی فعال در حوزه دیجیتال مارکتینگ در این زمینه از ساخت اپلیکیشن‌های متعدد در این زمینه نام می‌برد و از رشد بالای این پلتفرم جدید خبر می‌دهد.

او با بیان اینکه اینستاگرام همچنان طرفداران خاص خود را دارد و در روزهای اخیر بسیاری از صاحبان کسب و کار گردشگری فعالیت سابق خود را در این پلتفرم از سر گرفته‌اند، بیان می‌کند: با این حال فیلتر شدن این شبکه اجتماعی سبب شد برخی از فعالان حوزه گردشگری گزینه‌های مکمل را در نظر بگیرند که یکی از آنها اپلیکیشن‌ها هستند، در کنار آن ما شاهد گسترش راه‌اندازی سایت‌های مرتبط با این حوزه هستیم. برخی هم ترجیح می‌دهند به شکل بنر در سایت‌های مرتبط با سفر و… تبلیغ کنند.

اینستاگرام فضایی رایگان در اختیار فعالان حوزه‌های مختلف قرار می‌دهد، در حالی که برای راه‌اندازی سایت و… باید هزینه‌های قابل‌توجهی را انجام دهند، نوروزی با این گزاره مخالف است. او می‌گوید: اینستاگرام چندان هم رایگان نیست، هر چند عضویت در آن هیچ هزینه‌ای ندارد. با این حال اگر کسی بخواهد دیده شود، چند‌هزار دنبال‌کننده داشته باشد و بتواند مشتریان بیشتری به دست آورد، آنگاه باید برای تبلیغ هزینه کند. به گفته او تولید محتوای مناسب و خوب از مولفه‌های موفقیت در اینستاگرام است. این فعال دیجیتال مارکتینگ می‌افزاید: تولید این محتوا در برخی موارد از عهده صاحب کسب‌و‌کار خارج است،یا با محتواهایی که لازمه چنین فضایی می‌شود آشنا نیست، بنابراین ناچار است هزینه‌ای بابت تولید محتوای مناسب به کسانی که در این حوزه تخصص دارند، بپردازد.

چنانچه این مولفه‌ها رعایت شود اینستاگرام همچنان یکی از پلتفرم‌های بسیار خوب برای کسب‌و‌کار محسوب می‌شود که می‌توان از آن بهره گرفت.‌ به گفته این فعال حوزه دیجیتال مارکتینگ، داشتن سایت به یک کسب‌وکار رسمیت می‌دهد. او با بیان این مطلب می‌افزاید: یکی از چالش‌هایی که مخاطبان صفحات اینستاگرام دارند، موضوع اعتماد کردن به آنهاست، در حالی که سایت مانند ویترین یک مغازه است، به این ترتیب حتی کسب‌و‌کارهایی که اینستاگرام دارند، داشتن سایت به آنها کمک می‌کند، تا فعالیت‌شان رسمی‌تر بوده و اعتماد به آن بیشتر شود.

اگر بخواهیم فارغ از سایت تنها به اینستاگرام اکتفا کرده و در این محیط تبلیغ داشته باشیم چقدر باید برای این موضوع هزینه کنیم؟ نوروزی می‌گوید: تبلیغ در اینستاگرام به چند شیوه انجام می‌شود. در یک دوره اینفلوئنسرمارکتینگ رواج داشت و صاحبان کسب‌و‌کار تلاش می‌کردند از طریق آنها، فعالیت‌شان را ترویج کنند. هزینه‌های بالای این شیوه باعث شد موارد دیگری مانند تبلیغات بنری و تیزری در صفحات مختلف مورد توجه قرار گیرند. در یک برآورد کلی می‌توان نتیجه گرفت تبلیغ در اینستاگرام از ۱۰ میلیون تا ۲۰۰ میلیون تومان هزینه برمی‌دارد و بنا به مبلغی که صاحب کسب‌و‌کار برای آن در نظر گرفته این مبلغ متغیر خواهد بود.

این فعال حوزه دیجیتال مارکتینگ اضافه می‌کند: برای راه‌اندازی وب‌سایت بین ۱۰ تا ۷۰ میلیون باید هزینه کرد. برخی قالب‌های آماده را ترجیح می‌دهند تا هزینه‌هایشان کاهش پیدا کند و در نهایت بین ۱۰ تا ۱۵ میلیون برای این موضوع خرج می‌کنند. در مقابل گروهی از صاحبان کسب‌و‌کار می‌خواهند وب‌سایت‌شان طراحی گرافیکی خوبی داشته باشد که مخاطب را جذب کند، در عین سادگی به لحاظ فنی قوی باشد و مخاطب بتواند به سادگی با آن ارتباط بگیرد. این گروه از فعالان حوزه گردشگری به سرعت بالا آمدن وب‌سایت بیش از هزینه اهمیت می‌دهند و حاضرند تا ۷۰میلیون تومان نیز برای آن هزینه کنند.

راه‌اندازی وب‌سایت به تنهایی کافی نیست بلکه باید روی بالا آمدن آن به نحوی که در صفحه اول جست‌وجوی گوگل بیاید نیز مهم است، این موضوع هزینه‌های جداگانه‌ای دارد که نوروزی درباره آنها می‌گوید: برای چنین کاری در حوزه‌های مختلف با توجه به تعداد کلمات کلیدی، کوتاهی و بلندی این کلمه‌ها، رقابت بین صاحبان مختلف کسب‌و‌کار درباره آن کلمه خاص و سختی یا راحتی واژه یا کلمه کلیدی مورد نظر مبالغ متغیر است. در کنار باید به این موضوع توجه داشت که ممکن است بین ۶ ماه تا یک سال طول بکشد تا یک سایت به صفحه اول برسد. با این حال اگر ۵ کلمه غیرسخت را انتخاب کنیم، به طور متوسط ماهانه باید ۱۵ میلیون تومان صاحب یک کسب‌و‌کار برای این موضوع در نظر بگیرد.

گفته‌های این فعال حوزه دیجیتال مارکتینگ نشان‌دهنده هزینه‌های نه چندان اندک برای حضور و تبلیغ در عرصه گردشگری است. گرچه نوروزی معتقد است فضای رایگان اینستاگرام به معنای موفق بودن صاحب یک کسب‌و‌کار در این عرصه نیست، با این حال می‌توان گفت این شبکه اجتماعی می‌تواند مشتریانی برای فعالان گردشگری که حاضر به پرداخت هزینه‌های تبلیغ نیستند فراهم کند.

در حالی که یک فعال گردشگری برای طراحی سایت لااقل باید۱۰تا ۱۵ میلیون هزینه کرده و هزینه‌های تمدیدهای سالانه سایت خود را هم در نظر بگیرد و در کنار آن برای بالا آمدن وب‌سایت در گوگل هزینه‌های مجزا بپردازد، ‌‌ می‌تواند در اینستاگرام به مشتریانی محدود بسنده کند. در شرایطی که تورم به رکود گردشگری منجر شده و خسارت‌ها و زیان‌ها را در حوزه بالا برده است‌‌، به نظر می‌رسد متولی گردشگری باید با رایزنی، ابزارهایی را که به فعالان این حوزه کمک می‌کنند در دسترس آنها و مخاطبان‌‌شان قرار دهد‌‌.


شماره خبر : 25424 - پنج‌شنبه 20 بهمن 1401 ساعت 01:19:14
1400 copyright.