«سنه» روزی برای معرفی «سنندج»

W W W . D I D S H A H R . I R

آرمان وطن دوست

به گزارش دیدشهر، 6 اردیبهشت، روز یکی از مهمترین شهرهای کردنشین کشور و مرکز استان کردستان یعنی «سنندج» است. آن را «روز سنه» می‌گویند که درواقع سالروز دستور شاه صفی برای ساخت شهر سنندج در سال‌های دور یعنی 1046 هجری قمری است، البته سنندج سال‌ها قبل از آن، محل سکونت مرد‌می ‌بوده که به این منطقه آمده بودند اما زلزله بزرگی که همان سال‌ها رخ داد این شهر را به طور کامل تخریب کرد. سال‌‌ها بعد، بار دیگر این شهر ساخته ‌‌شد. پنج سال پیش 6اردیبهشت روز سنندج نام گرفت.

تپه‌های ارزشمند ماهوری سنندج

نامگذاری روز سنندج که از سوی شورای فرهنگی شهر صورت گرفته، به دلیل ارزش‌های فرهنگی زیادی بوده که این شهر داشته‌ است.

سنندج، مرکز فرهنگی و جغرافیایی سایر مناطق کردنشین ایران هم محسوب می‌شود. مردمانی با لهجه‌های مختلف در سنندج زندگی می‌کنند. عمارت‌ها و ابنیه‌های باشکوه و پرتعداد در شهر سنندج، حاکی از تاریخی روشن داشته و وجود فرزانگان، اندیشمندان و حاکمان خوش‌اندیش بر فضیلت‌های این شهر افزوده است.

سنندج از لحاظ جغرافیایی بافت تپه ماهوری(تپه‌های پیوسته‌ در دامنه کوه) دارد تا جایی که به شهر هزار تپه معروف است.

ارزش این تپه‌ها از لحاظ گردشگری و چشم‌انداز شهری، بسیار زیاد است؛ به طوری که هر تپه می‌تواند به یک تفرجگاه یا جاذبه گردشگری تبدیل شود. البته این موضوع طی چند سال اخیر به تصویب شورای عالی شهرسازی و معماری هم رسیده است.

برندسازی با نامگذاری روز سنندج

درواقع، از جمله مزایای این نامگذاری، الزام در پیدا کردن جنبه‌های نهان این شهر در حوزه‌های مختلف است.
شهروندان و ساکنان هر منطقه در پی یافتن حقایقی از طریق منابع تاریخی و شواهد درباره آن منطقه‌اند و با کشف حقیقت درونی و جنبه‌های مثبت شهرشان، برخود ‌می‌بالند. به عبارت دیگر، افتخار فرهنگی و احساس هویت فرهنگی و تاریخی از مزایای این نامگذاری است و موجب ایجاد انگیزه برای نسل نو در توسعه شهر خواهد شد.

نامگذاری یک روز برای شهر سنندج، به نوعی برندسازی و کسب اعتبار هم خواهد بود تا نگاه افراد ساکن در خارج از محدوده شهر سنندج، به این شهر با دیده باز و بهتر باشد.

با وجود پیشینه تاریخی درخشان و آثار و ابنیه تاریخی متعددی که شهر سنندج دارد، تاکنون آن طور که شایسته شهر بوده معرفی نشده است.

تعداد اماکن رفاهی و تفریحی برای خانواده‌ها و بخصوص کودکان اندک است. البته با برنامه‌ریزی‌های انجام شده در حال توسعه فضاهای تفریحی و تفرجی برای خانواده‌ها هستیم. علاوه بر اینها، از بافت تاریخی استفاده زیادی نشده است و بجز سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان، نهادهای دولتی دیگر، مشارکت زیادی در این حوزه ندارند.

جای خالی بخش گردشگری در دستگاه‌های ذیربط

کمبود پارکینگ‌های عمومی، کمبود پارک‌های تفریحی و عمومی، کمبود مراکز خرید بزرگ و ناکافی بودن تابلوهای راهنمای گردشگری و رفاهی از جمله معضلات حوزه گردشگری در شهر سنندج است.

برای توسعه «گردشگری خرید» در سنندج، نیاز است پاساژهای بزرگ و مراکز خریدی که ظرفیت تفریحی هم دارند، ساخته شود. در کنار آنها باید ایجاد فضاها و اماکن عمومی رفاهی مانند پارکینگ و همچنین بازارچه‌های صنایع دستی در اولویت شهرسازی سنندج قرار گیرد. وی، بازسازی بافت قدیمی سنندج، خرید خانه‌های قدیمی و عمارت‌های تاریخی و واگذاری آنها به بخش خصوصی برای تبدیل به اقامتگاه‌ها و سفره‌خانه‌های سنتی، شربت‌خانه‌ها و راه‌اندازی انواع موزه در سنندج را به عنوان دیگر سیاستگذاری‌های لازم برای توسعه گردشگری شهر سنندج مطرح کرد.


شماره خبر : 26099 - پنج‌شنبه 7 اردیبهشت 1402 ساعت 01:52:21
1400 copyright.