توسعه روابط گردشگری ایران و ترکیه با تامین زیر ساخت های لازم

W W W . D I D S H A H R . I R

 

نادر فلاحی

 

به گزارش دیدشهر(didshahr.ir)،  نادر فلاحی با تاکید به اینکه دو کشور دوست و همسایه ایران و ترکیه معتقد به توسعه روابط گردشگری هستند، افزود: همکاری در انجام چنین پژوهشهای مشترک در حوزه آیین های مذهبی زمینه ساز ارتباط بیشتر دو کشور با توجه به اشتراکات فرهنگی است.

او افزود: مولفان، پژوهشگران و کسانی که در راستای معرفی هویت تاریخی و جاذبه های گردشگری مذهبی و آیینی استان مشارکت داشته باشند، به لحاظ مادی و معنوی مورد حمایت خواهند بود.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گفت: همچنین با هدف رونق گردشگری خارجی به ویژه گردشگران مذهبی، در تلاش هستیم زیرساخت های لازم را تامین کنیم تا از جمله گردشگران علوی با سهولت به اردبیل سفر کنند.

همچنین نویسنده کتاب اردبیللیلر نیز با بیان اینکه در این مجموعه مکتب عرفانی شیخ صفی الدین و شاه اسماعیل تشریح شده است، گفت: در آناتولی شاه اسماعیل خطایی همچنان مریدانی دارد که تمامی آیین های وی را به جا آورده و در اعتقادات خود راسخ هستند.

نقش بی بدیل اردبیل و شاه اسماعیل در جغرافیای اسلام

جشکون کوکل با بیان اینکه این کتاب در ۵ جلد و در طول ۵ سال تدوین شده است، افزود: با توجه به اینکه مریدان شیخ صفی در آناتولی، اردبیل لی شناخته می شوند، عنوان این کتاب اردبیللیلر انتخاب شده است، این کتاب در خصوص علویانی که از اردبیل به آناتولی، سوریه و شرق بالکان رفته اند، نوشته شده است.

او تاکید کرد: نقش اردبیل و شاه اسماعیل در جغرافیای اسلام بی بدیل است و در ترکیه حتی یک علوی نمی توان یافت که حداقل یک بیت از شاه اسماعیل صفوی نداند.

بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی مکانی مقدس برای علویان است

او افزود: درگاه شیخ صفی الدین اردبیلی برای شیعیان ایران و ترکیه مقدس است و به دلیل مقام عرفانی وی اعتقاد و احترام ویژه در بین علویان دارد.

پرفسور کوکل نیز با اشاره به اینکه ۴ سال قبل به اردبیل سفر کرده بود، گفت: در این ۴ سال تغییرات قابل توجهی در نگه داری و مرمت مجموعه بقعه شیخ صفی الدین دیده می شود که مهم ترین آن احداث دروازه عالی قاپو است.

او تصریح کرد: بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی جایگاه ویژه در بین علویان ترکیه دارد و به عنوان مکان مقدسی از آن یاد می شود.


گردشگری استان اردبیل | میراث فرهنگی استان اردبیل | نادر فلاحی


شماره خبر : 8047 - شنبه 2 شهریور 1398 ساعت 13:59:02
1400 copyright.