https://didshahr.ir/13756

“قره حالوای ” یا همان حلوای اردبیل سیاه یکی از مهمترین غذاهای سنتی و سوغاتی های این شهر محسوب می شود که امروزه آوازه جهانی دارد.

حلوای سیاه

حلوای سیاه اردبیل

حلوای سیاه یا “قره حلوا” با داشتن خاصیت درمانی و انرژی زایی و همچنین ترکیب غنی از گروههای مختلف غذایی به عنوان تنها سوغاتی اردبیل با پخت سنتی است که با گذشت یک قرن از سابقه آن همچنان اصول اولیه پخت و ترکیب خود را حفظ کرده و غنای بی نظیر خود را وام دار است.

حلوا سیاه از جوانه گندم، آرد سبوس دار، کره حیوانی، شیره عسل، تهیه شده و ادویه جات و پودر پسته، گردو و نارگیل نیز هنگام خوردن به آن افزوده می‌شود.

این غذا سرشار ازکالری، پروتئین، کربوهیدرات، چربی و به مقدار کافی ویتامینهای C-B-E و املاح کلسیم، فسفر، منیزیم و اسیدهای آمینه است.

 

حلوای سیاه

 

خاصیت درمانی حلوای سیاه اردبیل

یکی از کارشناسان تغذیه اردبیل نیز با تاکید به موادی که در ترکیب حلوای سیاه به کار می رود این غذا را حاوی ویژگیهای درمانی بی نظیر به خصوص برای منطقه سردسیر و کوهستانی به مانند استان اردبیل دانست.

اکبر اصغری تصریح کرد: عسل با خاصیت انگل زدایی، کره با خاصیت انرژی زایی، جوانه گندم سرشار از ویتامین و املاح مختلف و آرد به عنوان یکی از مهمترین گروههای غذایی در مجموع باعث می شود طبع حلوای سیاه گرم باشد و برای درمان سردی و بیماریهای مرتبط با آن استفاده شود.

 

حلوای سیاه

به گفته قنادی اصل کارشناس تغذیه، حلوای سیاه اردبیل در درمان برخی از بیماریها نظیر لاغری، کمردرد، دردهای مفصلی موثر است و به هضم غذا نیز کمک می‌کند.

حلوا سیاه خواصیت گرمی دارد و بهترین درمان برای درد مفاصل است و خوردن آن به همه گروه های سنی پیشنهاد می شود.

وی معتقد است حلوا سیاه بدلیل ترکیبات خاص بکار رفته در آن بسیار مقوی و مغذی بوده و برای تقویت کلی بدن بسیار مناسب می باشد و در قدیم الایام که در برخی نقاط استان اردبیل بدلیل عدم وجود امکانات شهری زمستانهای طولانی و سردی را تجربه می نمود، شهروندان از حلوا سیاه بعنوان آذوقه زمستانی ( در مواقع کمبود غلات و ….. ) بعنوان غذا استفاده می نمودند تا زمستان را سپری کنند.

حلوای سیاه اردبیل با قدمتی ۱۰۰ ساله

کارشناس تغذیه افزود: حلوا سیاه در اردبیل بیش از ۹۰ سال قدمت دارد و پخت سنتی حلوا همچنان پس از ۹۰ سال در ظروف مخصوصی به نام تیان که به دست صنعتگران اصفهان ساخته می‌شود، انجام می‌گیرد.

 

حلوای سیاه

 

پخت حلوا با شعله آرام انجام می‌شود و نزدیک به پنج ساعت زمان نیاز دارد و برخلاف برخی افراد سودجو که در کوتاهترین زمان ممکن حلوا می‌پزند، برای کسب طعم ویژه نیاز به دقت و صرف وقت دارد.

در گذشته سلامت این غذا با توجه به نحوه پخت طولانی مدت و ترکیبات کامل از گروههای مختلف غذایی مورد توجه شهروندان اردبیلی بوده است.

حلوای سیاه به دلیل نحوه پخت و استفاده از کره و عسل می تواند در دمای هوای متوسط تا چهار ماه بدون شکرک زدن و فاسد شدن باقی مانده و با حرارت جزئی در هنگام مصرف به تازگی پخت روز اول شود.

 

حلوای سیاه

دیدگاه ها

  1. محمد زارع گفت:

    داداش اگه یبوست داری واقعا برات عالیه من از خوردنش لذت بردم گوارش را برات راحت میکنه با داشتن جوانه گندم ویتامین E بدن که همان ویتامین جوانی است برات ارمغان میاره مثل حلوا ارده ولی خیلی خوشمزه تر . خدا پدر و مادرشون رو بیامرزه من که خیلی خوشم اومد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتشار مجدد مطالب تنها با ذکر نام منبع "دید شهر" مجاز میباشد.