https://didshahr.ir/15427

در تعریفی جامع، بوم گردی به معنی گردشگری با مفاهیم محیط‌زیستی و رعایت فرهنگ و آداب و رسوم همان زیستگاه است.

بوم گردی

علیرضا شجاعی نوری

به گزارش دیدشهر، تمایلات و اهداف گردشگران در بوم گردی، از مرحله علاقه ساده به طبیعت گسترش می یابد و به دنبال شناخت رازها و زیبایی های طبیعت و فرهنگ بومی منطقه می‌‌رود. در واقع سعی می‌کند که درک طبیعت و ساختار بومی و فرهنگی زندگی مردم جامعه میزبان لذت ببرد. به این شکل هم مسافر از سفر رضایت دارد و هم جامعه محلی میزبان می تواند از زندگی روزمره خود بهره اقتصادی ببرد و دارای شغل مرتبط با سبک زندگی اش شود.

مهم ترین تأثیر آن، حفظ محیط زیست، فرهنگ و آداب و رسوم منطقه و معرفی آن به سایر اقوام و مسافران است. با توجه به اشتیاق فزاینده مردم و گردشگران به بومگردی در سراسر دنیا با هدف تجربه حضور در سبک‌های زندگی بومی مناطق مختلف، فرصت مناسبی برای بهره برداری از این بخش گردشگری وجود دارد.

از طرفی طراحی و ایجاد امکانات اقامتی و پذیرایی سازگار با فرهنگ و طبیعت منطقه سبب می‌شود که میزان وارد شدن آسیب‌های ناشی از حضور گردشگران به فرهنگ و بوم و محیط زیست جامعه میزبان به کمترین حد ممکن برسد.

مناطقی در حوزه بوم گردی پیشتاز و موفق هستند که مدیران و مردم آن در درجه نخست با برنامه‌ریزی درست آموزشی زمینه را برای پایداری کیفیت زندگی مردم منطقه فراهم کنند. تبیین و تفهیم قوانین و باورهای معنوی و آداب و رسوم مردم محلی به گردشگران و تقویت مسئولیت پذیری و ایجاد همکاری و مشارکت بین مردم منطقه و گردشگران به گونه‌ای که موجب انتقال فرهنگ بومی به گردشگران شده و سبب دوستی 2 جامعه میهمان و میزبان شود، از ضروریات تقویت بوم گردی است.

متاسفانه در بسیاری از مناطق روستایی به دلیل نداشتن برنامه‌ریزی درست و نبود نظارت دستگاه‌های اجرایی نه تنها با ورود گردشگران، بوم گردی رعایت نشد، بلکه لبه تیز و برنده این صنعت، خسارت جبران ناپذیر اجتماعی، اقتصادی و زیست محیطی را در این مناطق به وجود آورده که امیدواریم با همکاری مردم از این موارد کاسته شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتشار مجدد مطالب تنها با ذکر نام منبع "دید شهر" مجاز میباشد.