https://didshahr.ir/17647

طبق اظهارات مسئولان، ویروس کرونا از زمان شیوع تا کنون بالای ۲۰۰ میلیارد تومان به گردشگری استان اردبیل زیان وارده کرده است.

تعطیلی

به گزارش دیدشهر؛ پیش از شیوع ویروس کرونا صنعت گردشگری به‌عنوان یکی از پردرآمدترین بخش‌های اقتصادی بوده به‌طوری‌که در بیش از ۱۵۰ کشور جهان به عنوان یکی از ۵ منبع اصلی درآمد خارجی محسوب شده و حتی در بین ۸۰ کشور رتبه اول کسب درآمد خارجی را به خود اختصاص می‌داد.

اما  پس از شیوع ویروس کرونا در جهان یکی از مهم‌ترین بخش‌هایی که تحت تاثیر آن قرار گرفته و با رکود شدید مواجه شد حوزه گردشگری و کسب و کارهای وابسته به آن بود، به‌طوری‌که پایگاه اطلاع‌رسانی اکونومیست طی بررسی‌های خود اعلام کرد که در ماه آوریل و مه همزمان با همه‌گیری ویروس کرونا در جهان آسمان جهان که پیش از این مملو از پرواز هواپیماها بود به کمترین میزان خود رسیده و حدود ۹۴ درصد از تعداد مسافران کاهش یافت.

هتل

صنعت گردشگری ایران نیز از این قضیه مستثنی نبوده و از زمان شیوع ویروس کرونا با رکود شدید مواجه شده و کسب‌وکارهای وابسته به این صنعت نیز در پی رکود حاکم بر این حوزه با مشکلات اقتصادی فراوانی دست و پنجه نرم می‌کنند؛ علی اصغر مونسان وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با اشاره به میزان خسارت‌های وارد شده به بخش‌های مختلف گردشگری کشور گفته بود: براساس برآوردهایی که انجام دادیم میزان خسارت‌های واردشده به بخش گردشگری ناشی از شیوع ویروس کرونا تا مرداد ۹۹ حدود ۱۲ هزار میلیارد تومان است که تعداد بیکاران را نیز در این بخش افزایش داده است.

ضربه سنگین کرونا بر  گردشگری استان اردبیل

اما استان اردبیل نیز که به‌عنوان یکی از مناطق گردشگر پذیر کشور بوده و سالانه شاهد خیل عظیمی از مسافران و گردشگران داخلی و خارجی است با مشکلات ناشی از شیوع ویروس کرونا دست به گریبان است برهمین اساس نادر فلاحی، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل از خسارت ۲۰۰ میلیارد تومانی ناشی از شیوع ویروس کرونا بر تاسیسات گردشگری استان اردبیل خبر داد.

سرعین

مدیرکل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل با اشاره به میزان کاهش اقامت‌کنندگان در استان اردبیل تصریح کرد: از تاریخ یکم اسفندماه سال ۹۷ تا ۳۱ تیرماه سال ۹۸ تعداد دو میلیون و ۵۹۱ هزار و ۳۰۶ اقامت‌کننده در استان داشتیم که این تعداد در بازه زمانی اول اسفندماه سال ۹۸ تا ۳۱ تیرماه سال ۹۹ با توجه به شیوع ویروس کرونا ۱۶۲ هزار و ۶۶۶ نفر اقامت بوده است؛ در همین بازه زمانی در سال گذشته تعداد بازدید گردشگران از مراکز تاریخی، تفریحی و گردشگری استان چهار میلیون و ۱۵۵ هزار و ۴۰۰ نفر بوده که امسال از تاریخ یکم اسفندماه سال ۹۸ تا ۳۱ تیرماه سال‌جاری به ۸۵۸ هزار و ۶۲۸ نفر کاهش یافته است.

در این بین خبر تعطیلی برخی از مراکز گردشگری، هتل و آبدرمانی‌ها در استان اردبیل به خصوص شهرستان سرعین به یکی از مهم‌ترین اخبار روز استان اردبیل تبدیل شده بود که یکی از این مراکز گردشگری هتل لاله و آبدرمانی سبلان سرعین بود، اما مجید قلیچ خانی، معاون بهره‌برداری شرکت توسعه گردشگری ایران از انتشار خبر غیر موثق تعطیلی هتل لاله و آبدرمانی سبلان ابراز تأسف کرد و اذعان داشت: انتشار چنین اخبار غیرموثق نه‌تنها به این دو مجموعه بلکه به کل گردشگری منطقه آسیب می‌رساند.

تعطیلی

همان‌طور که طبق آمارهای اعلام شده مشخص است، شیوع ویروس کرونا صنعت نوپا و رو به رشد گردشگری در استان اردبیل را که در سال‌های اخیر تمرکز بیشتری بر روی توسعه صنعت گردشگری استان برای پیشرفت اقتصادی انجام یافته بود را نیز تحت تاثیر خود قرار داده و باعث تحمیل ضرر و زیان به فعالان این صنعت شده است.

اما با توجه به تداوم چنین شرایطی و پابرجایی ویروس کرونا در جهان و کشور و عدم اطلاع دقیق از زمان ریشه کَنی این ویروس باید با استفاده از ابزارهای موجود و برنامه‌ریزی‌های صحیح از ضرر و زیان بیش از پیش این صنعت جلوگیری کرد و در کنار آن باید زمینه فعالیت برای دوران پسا کرونا را نیز فراهم شود.

معرفی گردشگری استان اردبیل با استفاده از بستر فضای مجازی

یکی از مهم‌ترین موضوعات در چنین شرایطی بهره‌مندی از توان و ظرفیت موجود در فضای مجازی است و استفاده از پتانسیل‌های گردشگری مجازی در شناساندن اماکن گردشگری استان اردبیل و هم‌چنین تداوم صنعت گردشگری در این دوران و این در حالیست که صنعت نوپای گردشگری الکترونیک در جهان عمری در حدود ۲۰ سال داشته و با این روش اطلاعات صوتی، تصویری و متنی از اماکن گردشگری واقعی شهرها و کشورها در اختیار گردشگران مجازی قرار می‌گیرد.

تابلو گردشگری

استفاده از ابزارهای دیجیتال برای معرفی مناطق گردشگری در طی سال‌های اخیر بسیار مورد استقبال کشورهای مختلف قرار گرفته و امروزه نیز با توجه به وضعیت موجود و شیوع ویروس کرونا بهره‌مندی از این ابزار و استفاده از پتانسیل‌های آن می‌تواند در پویایی صنعت گردشگری و هم چنین فروش صنایغ دستی و کسب درآمد و جبران بخشی از خسارت‌ها نقش بسیار مهمی را ایفا کند.

اما یکی از مهم‌ترین ملزومات این روش، بهره‌مندی از زیرساخت‌های مناسب برای استفاده حداکثری از توان گردشگری مجازی است و از این‌رو فراهم کردن زیرساخت‌های لازم برای توسعه گردشگری مجازی در دوران کرونایی که مطمئنا تاثیر بسیاری در دوران پسا کرونا نیز خواهد داشت از ضروریات است که باید مورد توجه مسؤولان امر قرار گیرد.

گزارش: مهران عقلمند

گردشگری

    https://didshahr.ir/17647

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتشار مجدد مطالب تنها با ذکر نام منبع "دید شهر" مجاز میباشد.