https://didshahr.ir/17936

افزایش قیمت به روز خودرو در حدود یک سال اخیر به یکی از اتفاقات روزمره زندگی ایرانیان تبدیل شده است.

به نقل از پارسی نیوز، اتفاقی که بسیاری از افراد به جای اعتراض به آن به ساختن لطیفه و شوخی اکتفا کرده و بازار خودرو را به حال خود واگذاشته‌اند. اما در این آشفته بازار بنگاه‌های معاملاتی بی خریدار مانده‌اند و سرمایه‌ای راکد که نمی‌توان آن را تبدیل به خوراکی برای خانواده کرد. با این حال در آبان ۹۹ بازار خودرو در نتیجه شروع مناظرات انتخاباتی آمریکا دچار لرزش شد و قیمت‌ها چند درصدی کمتر شدند. اما سوال اینجاست که این لرزش تنها مربوط به یک مانور است یا با زلزله‌ای واقعی طرف هستیم؟

افت قیمت به روز خودروها در هفته اخیر چگونه بوده است؟

در شرایطی که بسیاری از خودروهای داخلی در فاصله شهریور تا مهر ۹۹ افزایش قیمتی بی‌سابقه را تجربه کردند، شروع آبان برای خریداران خودرو کمی خوش‌یمن‌تر بود و بیشتر خودروها افت قیمت ۱۰ تا ۳۰ میلیونی را تجربه کردند. کاهش قیمت سکه و ارز در شروع آبان تاثیر خود را بر قیمت خودرو نیز گذاشت و باعث شد که نمودارهای قیمت به روز خودرو صعود را کنار گذاشته و به سمت دامنه حرکت کنند. البته نمی‌توان به این شیب نزولی امیدوار بود اما می‌توان آن را نویدی برای آینده‌ای با پراید زیر ۱۰۰ میلیون دانست.

در مهر ماه ۹۹ قیمت پراید از مرز ۱۲۰ میلیون تومان گذشته و با ثبت رکورد ۱۲۸ میلیونی خود را به جمع خودروهای لاکچری رساند. پژو ۲۰۶ تیپ ۲ نیز از مرز ۲۰۰ میلیون گذشت و پژو ۲۰۶ تیپ ۵ هم وارد کانال ۳۰۰ میلیون تومانی شد. سمند نیز از این قافله عقب نمانده و با ثبت قیمت ۲۳۰ میلیون تومانی رکورد جدیدی را به نام خود ثبت کرد. اما شروع آبان سرنوشت دیگری را برای خودروهایی که تخته گاز در حال پیشروی بودند رقم زد. در هفته اخیر پراید با افت قیمت ۱۸ میلیونی به ۱۱۰ میلیون تومان رسید. سمند نیز ۱۵ میلیون تومان عقب کشیده و به ۲۱۵ میلیون رسید. پژو ۲۰۶ تیپ ۲ و تیپ ۵ هم به ترتیب افت قیمتی ۲۵ و ۲۷ میلیونی را تجربه کردند.

هرچند که این میزان کاهش قیمت به روز خودرو در بازاری که در چند ماه اخیر تنها رشد قیمت را به خود دیده بود، بی‌سابقه است. اما برای هنوز برای خریداران خبر خوشی محسوب نمی‌شود. چرا که بسیاری از افراد هنوز قدرت خرید این خودروها را نداشته و در حسرت سوار شدن بر آن‌ها روزهای خود را سپری می‌کنند. اما موضوع اینجاست که خریدارانی که قادر به خرید خودرو هستند نیز اقدامی نمی‌کنند. چرا که در انتظار افت قیمت بیشتری هستند.

نکته قابل توجه دیگر اینجاست که در بازار فعلی خودرو حداقل دو مرجع برای تعیین قیمت به روز خودرو وجود دارد که شامل کارخانه سازنده و بازار آزاد خودرو است. اختلاف قیمتی این دو مرجع به حدی زیاد است که بسیاری از خریداران شرکت‌ در قرعه‌کشی‌های ایران خودرو و سایپا را به خرید خودرو از بازار ترجیح می‌دهند. قرعه‌کشی‌هایی که تعداد ثبت‌نام کنندگان در آن چند هزار برابر تعداد خودروها بوده و موعد تحویل آن‌ها سال ۱۴۰۰ اعلام شده است. این تفاوت قیمت ناشی از سیاستی است که نرخ‌گذاری دستوری نام دارد. سیاستی که نظارت بر قیمت به روز خودرو را تنها به کارخانه محدود کرده و به بازار اجازه می‌دهد بدون هیچ مانعی تا حد امکان قیمت‌ها را بالا ببرد.

شرکت‌های خودروسازی تلاش زیادی برای حذف نرخ‌گذاری دستوری خودرو کرده‌اند اما در شرایطی که اختلاف قیمت بازار آزاد و کارخانه بسیار زیاد است، حذف این مصوبه نه تنها به نفع خودروسازان و خریداران نیست بلکه با افزایش شدید قیمت‌های کارخانه باعث کاهش بیشتر خریداران شده و خودروهای بیشتری را برای خاک خوردن روانه پارکینگ‌های وسیع ایران خودرو و سایپا می‌کند. به نظر می‌رسد در شرایط کنونی که خودروها افت قیمت را تجربه می‌کنند، حذف این مصوبه می‌تواند به سود خریداران و خودروسازان باشد. چرا که همین کاهش قیمت به باریک‌تر شدن مرز بازار و کارخانه کمک زیادی کرده است.

منبع:

زلزله کاهش قیمت به روز خودرو http://parsinews.ir/news/page/f6c68385e34a387fd481fb0009468fc6

    https://didshahr.ir/17936

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

انتشار مجدد مطالب تنها با ذکر نام منبع "دید شهر" مجاز میباشد.