https://didshahr.ir/20337

عوامل زیادی می‌تواند در دم کردن کولر آبی و وزیدن باد گرم موثر باشد، با شناخت این عوامل و روش‌های رفع آن، از هوای دم کرده تابستان در امان خواهید بود.

در یک روز داغ تابستانی، هیچ چیز بدتر از گرم شدن هوای خانه با وجود روشن بودن کولر آبی نیست. در چنین شرایطی دستگاه با وجود مصرف برق و آب، هوای خانه را گرم، مرطوب و شرجی کرده است. در این حالت کاربران و سرویسکاران، به اصطلاح می‌گویند که کولر دم کرده است.

آشنایی با ساده‌ترین دلایل شرجی شدن هوا توسط کولر آبی

یکی از رایج‌ترین مشکلاتی که کاربران، در صورت عدم سرویس به موقع دستگاه با آن روبرو می‌شوند، دم کردن کولر آبی است. ساده‌‎ترین عواملی که می‌توانند، باعث ایجاد چنین مشکلی شوند، دمای بالای هوا و عدم جریان باد کولر در ساختمان است.

این نکته را به یاد داشته باشید که، کولر آبی در پشت بام و یا بالکن خانه‌ها قرار می‌گیرد. به همین دلیل دستگاه، در معرض تابش شدید نور خورشید قرار گرفته و بدنه آن داغ می‌کند.

با داغ شدن بدنه کولر، حرارت به داخل دستگاه منتقل و آب موجود در کولر را داغ و حتی تبخیر می‌کند. داغ شدن بدنه کولر، آب و تبخیر آن، روی سرمایش و وزیدن باد خنک به شدت تاثیر خواهد گذاشت. برای حل مشکل می‌توانید، یک سایبان روی کولر آبی نصب کرده و اطراف دستگاه را با حصیر بپوشانید.

گاهی دستگاه در سایه نصب شده اما، در محیطی بسته قرار گرفته و گردش هوا در آن به درستی انجام نمی‌گیرد. با نچرخیدن هوا در داخل کولر، محیط درون آن مرطوب مانده و باد گرم تولید می‌شود. تنها راه برای رفع این مشکل، نصب دستگاه در مکانی با هوای آزاد و بدون نور خورشید است. برای شروع ابتدا کولر آبی را یک سرویس کلی انجام دهید. معمولا سرویس کامل کولر آبی شامل چه مواردی می‌شود؟

-تنظیم شناور کولر آبی، جهت کنترل آب ورودی به کفی کولر

-کنترل پمپ آب و سیستم انتقال آب به پوشال‌ها

-بررسی فن و در صورت نیاز تعویض تسمه کولر

-روغن کاری یاتاقان کولر آبی

-بررسی و روغن کاری دینام کولر

-از بین بردن رسوبات کولر آبی

-بررسی جعبه تقسیم برق کولر

-شستشوی مخزن حلزونی

-تنظیم تسمه کولر آبی

-تعویض پوشال کولر

-شستشوی بدنه کولر

-راه اندازی کولر آبی

خب تا اینجای کار همه چیز مرتب است اما چه کنیم که هوای اتاق دم نکند.

رفع هوای شرجی و دم کرده اتاق، با یک راهکار ساده!

در برخی موارد کولر در مکان درستی قرار گرفته و دمای هوا، تاثیر منفی در عملکرد آن ندارد. اما کاربران باز هم، با هوای دم کرده و شرجی روبرو می‌‎شوند. در این حالت باید، یک در یا پنجره را برای خروج هوا از ساختمان باز بگزارید. لازم نیست در تمام مدتی که کولر روشن است، در‌ها و پنجره‌ها باز باشند. فقط برای چند دقیقه آن‌ها را باز بگزارید، تا هوا از حالت شرجی و مرطوب خارج شده و تازه شود.

دکمه پمپ کولر فراموش شده است

سرعت، موتور و پمپ سه دکمه برای تغییر حالت کولر آبی هستند. برخی از کاربران، تنها دو دکمه سرعت و موتور را زده و فراموش می‌کنند که دکمه پمپ را نیز بزنند. اگر دکمه پمپ را فشار ندهید، دستگاه حالتی مانند پنکه پیدا کرده و فقط باد گرم را جابه‌جا و در اصطلاح باعث دم کردن هوا می‌شود. گاهی اوقات نزدن دکمه پمپ، باعث سوختن دستگاه و تعمیر کولر آبی می‌شود. این نکته را هم به یاد داشته باشید که، هرگز دکمه‌ها را پشت سر هم فشار نداده و به سیستم فرصت کافی برای راه اندازی بدهید.

نقش هوای مرطوب در عملکرد کولر آبی

باید به این نکته نیز توجه کرد که، کولر‌های آبی مناسب مناطق گرم و خشک بوده و نمی‌توانند در آب و هوای مرطوب کارایی چندانی داشته باشند. زیرا کولر‌های آبی برخلاف کولر‌های گازی، امکان جذب رطوبت محیط را نداشته و هوای خروجی آن‌ها مانند هوای دریافتی مرطوب است. تنها راه برای رفع این مشکل، تعویض کولر آبی با گازی است.

فرسودگی پوشال‌های کولر آبی

نمی‌توان نقش مهم پوشال‌ها، در کولر آبی را نادیده گرفت. هوای محیط بیرون، از طریق عبور از پوشال‌های خیس، خنک شده و وارد کولر می‌شود. گاهی اوقات سختی موجود در آب، باعث انباشت شدن ذرات، خاک و رسوب در لابه لای منافذ پوشال شده و مانع از جریان درست هوا در داخل پوشال می‌شود. پوشال‌های کهنه تنها باعث هوای دم کرده نمی‌شوند، بلکه می‌توانند مکانی برای تجمع آلودگی‌ها و میکروب نیز باشند.

تنها راه برای رفع این مشکل، تعویض به موقع پوشال است. بهتر است برای بالا بردن راندمان و افزایش میزان خنکی باد، هر سال یکبار با سرویس دوره‌ای تعویض پوشال را انجام دهید.

سیستم آبی کولر ایراد دارد

کولر آبی برای خنک کردن محیط، به آب نیاز دارد. هرچه جریان آب به درستی در سیستم جریان یابد، قدرت خنک کنندگی دستگاه نیز بالاتر می‌رود. نبود آب و یا وجود ایراد در سیستم کولر آبی، منجر به وزیدن باد گرم خواهد شد. باید برای اطمینان یافتن از درستی کارکرد دستگاه، مواردی که در ادامه گفته خواهد شد را بررسی کنید:

-پمپ آب و پمپاژ آن را بررسی کنید، اگر مشکلی در این پروسه می‌بینید باید، برای تعویض این قطعه اقدام کنید.

-آب از کفی کولر ابتدا به پمپ، سپس لوله‌های توزیع کننده و در نهایت به پوشال‌ها می‌رسد. پس کفی کولر را بررسی کرده و چک کنید که آب به اندازه کافی در کفی موجود باشد.

-شیر فلکه ساختمان باید وصل باشد.

-لوله‌های توزیع کننده را کنترل کنید، اگر این لوله‌ها دچار گرفتگی شوند، آب به پوشال‌ها نیز نخواهد رسید و در نتیجه هوای خنک نیز تولید نمی‌شود. سختی آب و رسوبات موجود در آن، می‌تواند باعث گرفتگی لوله‌های توزیع شود.

حالا با دانستن نکته‌های فوق، یک دید کلی نسبت به مشکلات دستگاه خواهید داشت و می‌دانید باید برای عیب یابی از کجا شروع کنید. کولر آبی ساختار و سیستم ساده‌ای دارد، بنابراین اغلب کاربران می‌توانند با دانستن مشکل، آن را به سادگی عیب یابی و برطرف کنند. اما اگر وقت، انرژی و تجربه کافی برای عیب یابی این وسیله ندارید، باید سرویس و تعمیر آن را به سرویسکاران ماهر بسپارید.

 


#تعمیر کولر آبی  #تعمیر تاسیسات خانه   #تعمیر لوازم خانگی  #تعمیر کولر

    https://didshahr.ir/20337

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتشار مجدد مطالب تنها با ذکر نام منبع "دید شهر" مجاز میباشد.