https://didshahr.ir/21437

جشنوراه بازی های محلی و بومی فرصتی را فراهم می آورد تا با برگزاری آن آئین و رسوم گذشته احیاء شود.

احیای آئین و رسوم گذشته با جشنوراه بازی‌های محلی و بومی

به گزارش دیدشهر، اهمیت در پرداختن به بازی های بومی و محلی و آئیین های سنتی می تواند در حوزه کاهش آسیب های اجتماعی و فرهنگی دربین جوانان کمک کند.

احیای بازی های بومی و محلی و آئین های سنتی در بین دانش آموزان می تواند نشاط و شادابی را در بین دانش آموزان ترویج دهیم و اهمیت و هویت مردمی بودن این ورزش را در بین دانش آموزان تقویت کنیم.

بازی‌های بش داش، چلینگ آغاچ، قیش وردی، بورک آپاردی و طناب کشی از جمله بازی های  محلی خطه آذربایجان است.

ورزش بومی و محلی علاوه بر ایجاد تحرک در افراد برای زندگی سالم، عملکرد مغز را بهبود داده، وموجب افزایش فعالیت اجتماعی، همدلی و شادی و نشاط می‌شوند و ترویج و گسترش این‌گونه بازی‌ها می‌تواند در افزایش سلامت و نشاط اجتماعی و به‌خصوص جوانان موثر باشد.

بازی‌های بومی و محلی جزء ساختارهای زندگی روستایی و شادی آفرین بوده و در بیشتر روستاهای شهرستان خلخال در سال‌های گذشته رونق داشته است.

برپایی جشنواره‌های فرهنگی، ورزشی، بومی و محلی فرصتی برای احیای آئین‌ها، رسوم و بازی‌هایی سنتی است و برگزاری جشنواره‌های بومی و محلی ظرفیتی برای پیوند نسل های دیروز و امروز در یک جامعه است.

بسیاری از بازی‌های سنتی، غذاها، پوشش مردان و زنان و صنایع دستی که در کنار این جشنواره‌ها اجرا می‌شود یادآور سنت‌های غبار گرفته گذشتگان ماست.

بازی قیش گوتدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتشار مجدد مطالب تنها با ذکر نام منبع "دید شهر" مجاز میباشد.