https://didshahr.ir/24758

سراب نیلوفر کرمانشاه که سرشار از طبیعت ناب و مناطق تاریخی و باستانی است، جلوه هایی دیگری هم دارد که هر مسافری را به سمت خود می کشاند.

سرابی که مسافران به سمت خود می کشاند

به گزارش دیدشهر؛ سراب نیلوفر در 20 کیلومتری شمال غربی کرمانشاه، در روستایی به همین نام قرار دارد. گل‌های نیلوفر که در بستر دریاچه زندگی می‌کنند، سوژه ای عالی برای عکاسان جلوه های ناب طبیعی هستند و همین ویژگی‌ هرساله گردشگران بسیاری را به سوی دریاچه سراب نیلوفر می‌کشاند البته این سراب، قبل و بعدهایی دارد.

زیبایی‌هایی که در ادامه خواهید خواند متعلق به روزهای قبل از خشک شدن سراب نیلوفر است.

شهرت این سراب به دلیل وجود دریاچه‌ای مملو از گل‌های نیلوفر آبی است که در فصل های گرم سال، برگ و غنچه‌های آن روی آب می‌آیند، بخش بزرگی از دریاچه را می‌پوشانند و در یک مساحت ۱۳۳۳هکتاری تصویری شبیه یک رویا خلق می‌کنند.

تنها در این سراب، گونه‌ خاصی از نیلوفر زرد با نام علمی lutea Nuphar رشد می‌کند و از آن‌جا که این گل در ایران در معرض انقراض است، حفظ این سراب به معنای حفظ این گونه خواهد بود.

خانه نیلوفران و کاروانسرای پرندگان

البته این سراب، تنها خانه نیلوفران نیست و محل امنی برای گونه‌های مختلف گیاهی و پرنده‌های بومی و مهاجر است که در نیمه اول سال از کیلومترها دورتر به این سراب کوچ می‌کنند.

سراب نیلوفر یکی از زیست بوم های مهم انواع ماهی، مرغ ماهی خوار و غازهای وحشی به شمار می‌رود.

تعداد زیادی از پرندگان مهاجر در فصل زمستان به سراب نیلوفر سفر می‌کنند و همین موضوع این منطقه را به یکی از نواحی مهم پرنده نگری کشور تبدیل کرده است. هرچند در نیمه دوم سال از پرنده ها و گل ها خبری نیست اما آب زلال و شفاف دریاچه اجازه دیدن ساقه و ریشه‌های نیلوفر آبی را که در عمق آب، خانه کرده‌اند، به هر بیننده‌ای می‌دهد.

سرابی که مسافران به سمت خود می کشاند

تماشای گل‌های خاص نیلوفر، منظره غروب خورشید، تلألؤ نور آفتاب و نشستن در کنار دریاچه، از مهم‌ترین تفریحات سراب نیلوفر است؛ به‌طورکلی سراب نیلوفر در چهار فصل سال زیبایی‌های خود را دارد. ویژگی گل‌های نیلوفر آبی شناور در سطح دریاچه، آب زلال و شفاف دریاچه و چشمه‌های اطراف آن، سراب نیلوفر را از دیگر دریاچه‌های کشور متمایز می‌کند.

دیدنی های شگفت انگیز حوالی این سراب

یکی از ویژگی های مهم، منحصربه‌فرد و خاص سراب نیلوفر کرمانشاه با بقیه سراب های کشور و حتی جهان، نزدیکی آن به چندین جای دیدنی دیگر است.

در ادامه به معرفی برخی از این مناطق دیدنی می‌پردازیم که با دریاچه سراب نیلوفر کرمانشاه فاصله کمی دارد.

روستای قزانچی روستای قزانچی در فاصله‌ای حدود ۲۰ کیلومتری سراب نیلوفر قرار گرفته است. از جاهای دیدنی روستا می‌توان به تپه های قزانچی اشاره کرد که مربوط به دوره ساسانیان و سلجوقیان بوده و در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است.

روستای عُمَرمِل روستای عمرمل در ۲۴ کیلومتری سراب نیلوفر واقع شده است. این روستا به دلیل داشتن تپه‌های تاریخی مربوط به عصر آهن از نظر تاریخی از اهمیت زیادی برخوردار است. باستان‌شناسان آثاری مربوط به دوران ساسانی، سلجوقیان و ایلخانی در این منطقه کشف کرده‌اند.

منطقه حفاظت شده بیستون منطقه حفاظت شده بیستون در ۳۰ کیلومتری سراب نیلوفر قرار گرفته است. این منطقه کوهستانی با مساحتی حدود ۴۰ هکتار، پناهگاه حیات‌وحش است که با آب‌وهوای معتدلی که دارد، از تنوع زیستی بالایی برخوردار است. منطقه حفاظت‌شده بیستون دارای انواع گونه‌های خاص گیاهی و جانوری است.

تالاب هشیلان تالاب هشیلان به‌دلیل گونه های گیاهی و جانوری متنوع یکی از مهم‌‌ترین زیستگاه‌های آبی استان کرمانشاه به شمار می‌رود. این تالاب ۴۶ کیلومتر با سراب نیلوفر فاصله دارد.

تالاب هشیلان بیش از ۱۰۰ جزیره کوچک و بزرگ دارد که گاهی هنگام ریزش‌های جوی کاملا در آب فرو می‌روند.

این تالاب، زیستگاه جانورانی چون لاک پشت‌های برکه‌ای، مارمولک، سمندر، انواع گونه‌های ماهی کپور، عروس ماهی، سیاه ماهی، سفید کولی، زردک، سس ماهی، خرچنگ و قورباغه است.

طاق بستان طاق بستان در گذشته نام روستایی در ۹ کیلومتری شهر کرمانشاه بوده است که امروزه با گسترش کرمانشاه در محدوده شهری قرار دارد و به یکی از محله‌های شمال شرقی کرمانشاه تبدیل شده است. به نقوش زیبا و تاریخی حک شده بر دامنه کوه و در کنار دریاچه، طاق بستان گفته می‌شود. این مجموعه ۳۸ کیلومتر با سراب نیلوفر فاصله دارد.

در گذشته روستای طاق بستان محلی برای تفریح شاهان ساسانی و شکار بوده است و نقش های حجاری شده بر دامنه کوه نیز همین روایت را نقل می‌کنند.

طابق بستان کرمانشاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتشار مجدد مطالب تنها با ذکر نام منبع "دید شهر" مجاز میباشد.