https://didshahr.ir/24907

شرایط سنی آزمون وکالت 1401 شرط سن برای شرکت در آزمون وکالت + مشاوره قبولی و آشنایی با شرایط و قوانین آزمون در دانش گذار

محدودیت سنی یکی از معیارهای مهم برای حضور در آزمون وکالت و دادگستری است. بدین ترتیب شرایط سنی شرکت در آزمون وکالت دادگستری سال 1401 حداقل 24 سال و حداکثر 40 سال در تهران و در شهرستان ها 50 سال در کارآموزی می باشد. و شرایط سنی آزمون وکالت قوه قضاییه 1401، حداقل 24 سال و حداکثر 65 سال است.

شرکت در آزمون وکالت نیز مانند سایر آزمون ها قوانین و شرایط خاص خود را دارد. این شرایط همه ساله توسط برگزارکنندگان و راهبران این آزمون اعلام می شود. داوطلبان این آزمون در صورت احراز شرایط آزمون می توانند در آن شرکت کنند. متقاضیان شرکت در آزمون وکالت باید قبل از ثبت نام با قوانین شرکت در این آزمون آشنا شوند. به این دلیل که مانند سال های گذشته، فرصت هایی برای تغییر این قوانین وجود دارد. از دهه 1400، لوایح جدیدی از جمله تغییر شرط سنی برای آزمون وکالت ارائه شد. این مقاله به این تغییرات و شرایط سنی برای شرکت در آزمون وکالت 1401 می پردازد.

به نقل از سایت جامعه ایرانی: آزمون وکالت ۱۴۰۱ توسط سازمان سنجش آموزش کشور برگزار می شود و داوطلبان شرکت کننده در این آزمون می توانند پس از بررسی سوابق متقاضی از رتبه خود مطلع شوند. این گزارش نتایج آزمون، وضعیت تحصیلی و محل ثبت نام متقاضی را نشان می دهد. برای ورود به آزمون قوه قضائیه رتبه و نمره مشخصی وجود ندارد، پذیرش داوطلبان بستگی به وضعیت آزمون و نتایج سایر رقبا دارد. مشاهده عملکرد داوطلبان در سال های گذشته این آزمون به داوطلبان کمک کرد تا با توجه به عملکرد خود در آزمون، رشته بهتری را انتخاب کرده و شانس خود را افزایش دهند.

راهنمای ثبت نام و شرایط سنی آزمون وکالت 1401

شرایط سنی آزمون وکالت دادگستری 1401

هر ساله قبل از برگزاری آزمون وکالت، آگهی ثبت نام آزمون حاوی شرایط و ضوابط آن منتشر می شود. در سال های گذشته، شرط سنی برای آزمون وکالت، پس از قبولی در آزمون وکالت و قبولی در آزمون وکالت، 40 سال به بالا را الزامی می کرد، اما این شرایط در سال 1400 تغییر کرد. از آنجایی که شرکت کنندگان در آزمون مدت ها منتظر اعلام ثبت نام برای شرکت در آزمون بودند، این بار همزمان در اردیبهشت ماه همان سال قانون جدید این آزمون به تصویب شورای عالی رسید.. این قانون تغییرات مهمی از جمله تغییر شرط سنی برای شرکت در آزمون وکالت ایجاد می کند. از جمله تغییرات می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تبصره ماده 38 آیین نامه: تعیین سن داوطلبان کارآموز در زمان ثبت نام 24 سال تمام می باشد.
  • قاعده 40: افزودن دو درس در متون فقه و حقوق اساسی به منابع آزمون وکالت.
  • ماده 41 آیین نامه: حداقل نمره آزمون 60 درصد کل نمره آزمون خواهد بود.
  • طبق ماده 38 این قانون، حداقل سن در هنگام ثبت نام برای آزمون 24 سال و حداکثر سن 40 سال در تهران و 50 سال در سایر شهرستان های کشور است.
  • همان طور که می دانید شرکت در آزمون وکالت مستلزم اخذ و تمدید پروانه وکالت است. پس از حضور و قبولی در آزمون، متقاضی باید حدود 1.5 تا 2 سال کارآموزی را سپری کند. طبق بند 3 بند 10 لایحه قانونی، محدودیت سنی بر اساس این قانون و مطابق با آن است، زیرا افراد زیر 25 سال نمی توانند وکیل شوند.

به طور کلی مراحل اخذ پروانه وکالت بدین صورت است که پس از قبولی در آزمون وکالت باید یک دوره کارآموزی 18 ماهه تا 2 ساله را بگذرانید. با آموزش های قانونی در این دوره قادر به رسیدگی به پرونده ها و کسب درآمد خواهند بود. پس از اتمام دوره، پروانه وکالت با شرکت و قبولی در آزمون وکالت اخذ می شود.

شرایط سنی آزمون وکالت قوه قضاییه 1401

قبلاً ذکر شد شرکت در آزمون وکالت اعم از امتحان حقوقی یا دادگاهی، شرایط خاصی را به دنبال دارد و باید تمامی این قوانین را رعایت کرد. یکی از مهم ترین و محدود کننده ترین این شرایط شرط سنی در آزمون وکالت است. طبق قانون کانون وکلا، حداقل سن برای صدور پروانه وکالت 24 سال و حداکثر سن 65 سال است.

مراحل اخذ پروانه وکالت به این صورت است که داوطلبانی که در آزمون وکالت حاضر می شوند و نمره احراز صلاحیت را کسب می کنند، برای مصاحبه مستقیم دعوت می شوند. پس از قبولی در مصاحبه می توانند در دوره کارآموزی شرکت کنند.

قبل از سال 98 متقاضیان پس از گذراندن دوره آموزشی، مجوز وکالت سطح 2 را دریافت می کردند و در نهایت پس از دو سال، مجوز سطح 1 به آن ها اعطا شد، اما پس از سال 98 زمانی که دوره 18 ماهه کارآموزی به پایان می رسد، همه متقاضیان مدرک سطح 1 پروانه وکالت را دریافت می کنند.

با رعایت موارد ذکر شده، هیچ مرکزی از اعطای پروانه وکالت پایه یک به متقاضی که 25 سال تمام شده و کلیه مراحل لازم از جمله اتمام دوره کارآموزی و قبولی در آزمون را انجام داده است، خودداری نخواهد کرد. اما این حداقل شرط سنی برای شرکت در آزمون وکالت مشکلاتی دارد.

شرایط سنی آزمون وکالت 1401

از سوی دیگر شروع ثبت نام تا برگزاری آزمون وکالت و اعلام نهایی نتایج چندین ماه طول می کشد. و پس از اعلام نتایج متقاضیان پذیرفته شده باید چندین ماه منتظر بمانند تا تصمیم نهایی مراجع قانونی ادامه یابد. از آنجایی که دوره کارآموزی 1.5 سال به طول می انجامد و متقاضی هر چند ماه یکبار منتظر اعلام نتایج آزمون و وکالت می شود، بنابراین تقریباً 3 سال از تاریخ ثبت نام و پذیرش سطح 1 فرد می گذرد. یعنی فردی که در آزمون شرکت می کند با شرط سنی 24 سال در سن 27 سالگی اولین پروانه وکالت پایه را می گیرد. این در حالی است فرد حق دریافت این مدرک در سن 27 سالگی را دارد.

مشاوره شرکت در آزمون وکالت

در بند قبل به اهمیت رعایت شرایط سنی در آزمون وکالت پرداختیم، اما توجه داشته باشید که در صورت عدم داشتن این شرایط نمی توانید شرکت کنید. لطفا برای مشاوره در مورد شرایط سنی آزمون وکالت به نکات کلیدی ذکر شده در متن این مقاله توجه فرمایید و به یاد داشته باشید که موارد زیر شرایط اصلی شرکت در آزمون وکالت می باشد.

  • متقاضی باید دارای تابعیت ایرانی باشد.
  • محدودیت سنی برای شرکت در آزمون وکالت حداقل 24 سال و حداکثر 40 سال در تهران و 50 سال در شهرستان ها می باشد.
  • داشتن شرط سنی حداقل 24 سال و حداکثر 65 سال در زمان صدور پروانه وکالت در آزمون
  • نداشتن شهرت به فسق و سابقه جرم و جنایت در جامعه
  • عدم اعتیاد به مواد مخدر با تایید پزشک
  • آقایان باید کارت پایان خدمت یا کارت معافیت دائم و موقت داشته باشند.
  • تعهد به اصول حکومت و قانون اساسی داشته باشد.
  • در سازمان ها، نهادهای انقلابی، ادارات و شرکت های دولتی، وزارتخانه ها، شهرداری ها و موسسات خدمات عمومی کار نکند.
  • دارای مدرک لیسانس فقه و مبانی، فقه و حقوق، حقوق و دروس حوزه و دانشگاه.
  • داوطلبان دارای مدرک لیسانس در رشته های غیر مرتبط مشمول آزمون وکالت نمی باشند.
  • متقاضیان دارای مدرک کارشناسی در صورت داشتن مدرک کاردانی مرتبط مجاز به شرکت در آزمون وکالت می باشند.

شرایط سنی آزمون وکالت 1401

نتیجه گیری

از دیگر ایرادات وارده به شرایط سنی آزمون وکالت 24 ساله این است که مردان پس از تکمیل نظام وظیفه تا سن 24 سالگی مجاز به شرکت در آزمون وکالت نیستند. مردانی که از خدمت سربازی معاف هستند یا زنانی که به خدمت سربازی نمی روند باید تا سن 24 سالگی صبر کنند.
از سوی دیگر، دانشجویانی هستند که دوره کارشناسی خود را زودتر از موعد به پایان می‌رسانند، بنابراین پس از پایان خدمت سربازی، قبل از 24 سالگی شرایط سنی لازم برای شرکت در این آزمون را دارند، اما طبق قانون فعلی، تنها افرادی که 24 سال به بالا دارند می توانند در این آزمون شرکت کنند. این زمانی است که شرط سنی برای شرکت در آزمون وکالت که معادل حقوق است، 22 سال تمام است.

کارشناسان سامانه مشاوره تحصیلی دانش گذار http://www.daneshgozar.com/ آماده تشریح اطلاعات لازم در خصوص شرط سنی آزمون وکالت و راهنمایی داوطلبان از طریق سامانه مشاوره تحصیلی تلفنی دانش گذار هستند.

    https://didshahr.ir/24907

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتشار مجدد مطالب تنها با ذکر نام منبع "دید شهر" مجاز میباشد.