https://didshahr.ir/25728

می‌توان گفت که زندگی با زانو درد اصلاً آسان نیست.

 

زانو درد تحرک شما را محدود می‌کند و مانع لذت بردن از زندگی می‌شود. اگر به دنبال تزریق پی آر پی (PRP) برای درمان زانو درد و آسیب زانوی خود هستید، باید بدانید که این درمان بهترین انتخابی است که کرده‌اید. شما می‌توانید با پیروی از توصیه‌های پزشک در قبل و بعد از تزریق، بهبودی خود را تضمین کنید.

درمان به روش پی ار پی بیش از ۲۰ سال است که در اروپا مورد استفاده قرار می‌گیرد، ورزشکاران حرفه‌ای از مدت‌ها قبل مزایای این درمان را مشاهده کرده اند. اکنون با پیشرفت‌های جدید علم پزشکی، بسیاری از افراد علاقه مند هستند که برای درمان زانودرد خود از روش پی آر پی استفاده کنند.

طبق تحقیقات PRP توانایی مفصل در بهبود دادن خود را افزایش می‌دهد. با توجه به اینکه در روش PRP از خون خود بیمار استفاده می‌شود؛ درواقع ماده شفا بخش از بدن خود فرد دریافت شده است. این ماده شفابخش، همان عاملی است که باعث بهبود زخم‌ها می‌شود. در روش پی آر پی، پلاکت‌ها به محل آسیب یا محلی که عروق زیاد و جریان خون زیادی ندارد، تزریق می‌شوند و در اثر تجمع پلاکت‌ها در محل آسیب، درمان اتفاق می‌افتد. این روش سرعت بهبودی را افزایش می‌دهد و اثرات طولانی مدتی را به جای می‌گذارد.

قبل از تزریق:

  • اگر یک هفته قبل از تزریق پی آر پی، بیمار شدید به پزشک خود اطلاع دهید و علائم خود را برای او شرح دهید، زیرا ممکن است در این شرایط نیاز باشد که تزریق پی آر پی به تعویق بیوفتد.
  • برای کاهش خطر عفونت توصیه می‌شود که تا ۴۸ ساعت بعد از تزریق پی آر پی از انجام هرگونه اقدام دندانپزشکی خودداری شود، حتی اقدامات زیبایی.
  • در جلسه درمان، لباس‌های گشاد بپوشید که پزشک راحتتر به بازو و زانوی شما دسترسی داشته باشد.
  • برای اینکه پزشک راحتتر خون شما را دریافت کند، می‌توانید آب بیشتری بنوشید.
  • ۱۰ دقیقه قبل از دریافت خون سعی کنید، فعالیت بدنی داشته باشید، زیرا این کار تعداد پلاکت‌ها خون را افزایش می‌دهد.
  • در صورت تزریق واکسن، جلسه تزریق پی آر پی را حداقل یک هفته به تعویق بیندازید.
  • تا ۶ هفته بعد از تزریق هرگونه استروئید یا کورتیزون به زانو یا مصرف استروئید خوراکی (پردنیزون) از تزریق پی آر پی خودداری کنید.
  • اگر پزشک برای کاهش استرس شما در طول عمل، داروی ضد اضطراب (مانند والیوم یا زاناکس) را برای شما تجویز کرده است، لطفاً دوز تجویز شده را ۶۰ تا ۹۰ دقیقه قبل از ویزیت مصرف کنید.
  • بهتر است که کسی شما را تا مطب پزشک همراهی کند زیرا با مصرف دارو‌های ضد اضطراب نمی‌توانید به خوبی رانندگی کنید.

چه انتظاراتی می‌توان داشت؟

درمان PRP زانو در مطب انجام می‌شود و در بیشتر موارد بیش از ۹۰ دقیقه طول نمی‌کشد. پزشک از شما نمونه خون گرفته و اجزای خون را با سانتریفیوژ جدا می‌کند. پلاکت‌های جا شده از خون به پشت یا جلوی زانو تزریق می‌شوند.

بعد از دریافت خون شما باید کمی صبر کنید تا پلاکت‌ها از خون جدا شوند. پس از درمان، به شما توصیه می‌شود که برای مدت کوتاهی بی حرکت بمانید و استراحت کنید. اگر احساس ضعف یا سبکی در سر داشتید، به پزشک اطلاع دهید و هر زمان که خواستید از او  سؤال بپرسید.

دستورالعمل‌های پس از عمل

بعد از تزریق پی آر پی پزشک به تمام بیماران توصیه می‌کند که یک روز را استراحت کنند. تا ۲ روز بعد از تزریق باید به زانو استراحت دهید اما بهتر است که کمی تحرک هم داشته باشید. تحرک به بهبودی سریع‌تر کمک می‌کند زیرا باعث جذب پلاکت‌های تزریق شده می‌شود.

دستورالعمل‌های ۰ تا ۳ روز پس از عمل

پس از درمان، این احتمال وجود دارد که درد یا ناراحتی خفیف تا متوسطی را در محل تزریق احساس کنید. این کاملا طبیعی است و می‌تواند نشانه بهبودی باشد. برای کمک به بهبودی بهتر است هیدراته بمانید و مقدار زیادی آب بنوشید.

بعد از عمل نباید هیچ دارویی مصرف کنید، مگر اینکه پزشک دارویی را برای شما تجویز کرده باشد. زیرا مصرف هر دارویی می‌تواند بر روند بهبودی تاثیر بگذارد.

بنابراین، استفاده از هر یک از این داروها را پس از انجام عمل برای رسیدن به بهترین نتیجه قطع کنید:

  • داروهای ضد التهاب حداقل تا ۴ هفته پس از عمل
  • گیاهان رقیق کننده خون، مکمل‌ها یا ویتامین‌ها به مدت ۲۱ روز پس از عمل
  • استروئیدهای خوراکی به مدت ۶ هفته پس از عمل

سایر دستورالعمل‌های مهمی که باید بعد از عمل PRP انجام دهید عبارتند از:

  • در ۷۲ ساعت اول پس از عمل از قرار دادن یخ یا حرارت در محل تزریق خودداری کنید
  • در چند روز اول پس از عمل، به حمام آب گرم یا سونا نروید
  • تا 2 روز بعد از عمل از مصرف هرگونه نوشیدنی الکلی خودداری کنید
  • در 24 ساعت اول بعد از عمل از حمام کردن خودداری کنید
  • از سیگار کشیدن خودداری کنید

دستورالعمل‌های 4 هفته پس از عمل

 

در این مرحله از بهبودی، باید به تدریج فعالیت‌های روزانه خود را افزایش دهید. در این زمان شما می‌توانید ورزش کردن را آغاز کنید. ورزش بخش مهمی از بهبودی است و طولانی مدت بودن اثرات درمانی را تضمین می‌کند، پزشک می‌تواند به شما در انتخاب ورزش مناسب کمک کند.

  • می‌توانید یخ را ۳-۴ بار در روز به مدت ۱۵-۲۰ دقیقه روی زانو قرار دهید.
  • در این زمان می‌توان از داروهای ضدالتهابی (مانند ایبوپروفن و ناپروکسن) برای کمک به کنترل درد باقی مانده استفاده کرد.
  • باید از مصرف نوشیدنی‌های الکلی، سیگار کشیدن و مصرف زیاد کافئین خودداری کنید.

دستورالعمل‌های ۵ هفته پس از عمل

در این مرحله از بهبودی، پزشکان فیزیوتراپی را توصیه می‌کنند زیرا به بهبود سریع‌تر و طولانی شدن اثرات درمان کمک می‌کند. در این زمان شما باید به پزشک مراجعه کنید تا روند بهبودی بررسی شود. حتی اگر روند بهبودی به خوبی پیش رفته، باز هم باید به پزشک مراجعه کنید.. اگر نیاز باشد، پزشک می‌تواند تغییراتی را در برنامه درمانی شما ایجاد کند.

آیا باید از محل کار خود مرخصی بگیرم؟

این روش درمانی در مطب انجام می‌شود و کمتر از ۲ ساعت طول می‌کشد. اگر احساس خوبی دارید و شغلتان با فعالیت‌های شدید همراه نیست، می‌توانید بعد از عمل به سر کار برگردید. اما پزشکان توصیه می‌کنند که ۲ تا ۳ روز استراحت کنید.

آیا تزریق پی آر پی دردناک است؟

به طور کلی، تزریق PRP دردناک نیست. اما ممکن است در زمان تزریق و بعد از آن کمی ناراحتی و  کمی حساسیت را تجربه کنید.

آیا بیمه هزینه‌های این روش را پوشش می‌دهد؟

طرح‌های بیمه با یکدیگر متفاوت هستند و برای اطمینان باید با کارشناس بیمه خود تماس بگیرید، اما در حال حاضر اکثر بیمه‌ها هزینه‌های این روش درمانی را پوشش نمی‌دهند.

    https://didshahr.ir/25728

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتشار مجدد مطالب تنها با ذکر نام منبع "دید شهر" مجاز میباشد.