https://didshahr.ir/6526

ما در دنیایی شگفت انگیز زندگی می کنیم که سرشار از زیبائی، فریبندگی و هیجان است، اگر با چشمانی باز در پی ماجراجویی باشیم، فرصت های ماجراجویی در جهان هیچ گاه پایان نخواهد یافت.

 

آرازچایی

 

به گزارش دیدشهر، نیاز روزافزون جمعیت کشور به غذا و فرآورده های کشاورزی ایجاب میکند که با استفاده از پیشرفت‌های علمی و کاربرد تکنولوژی امکانات بالقوه منابع آب و خاک کشور مورد بهره‌برداری مفید قرار گیرد.

تحقق این منظور مستلزم احداث سد، ذخیره و کنترل آب‌های جاری، مراقبت در برداشت از منابع آب زیرزمینی، ایجاد شبکه‌های آبرسانی و توزیع آب و بهبود و افزایش راندمان آبیاری در بهره‌برداری‌های سنتی و کاربرد مفید و مؤثر ذخایر آبی کشوراست بدین ترتیب هم در مصرف بالفعل آب صرفه‌جویی خواهدشد و هم امکانات بالقوه منابع آبی کشور توسعه خواهد یافت و با استفاده از روش‌های علمی و فنی امکان توسعه کشت و افزایش تولید در واحد سطح برای خودکفایی و رفع وابستگی‌های کشور فراهم خواهد شد.

در این میان یکی از مهم ترین مشکلات، توزیع نامناسب مکانی و زمانی بارش‌ها می باشد که ضرورت ذخیره و انتقال آب از حوضه‌های پر آب به مناطق کم آب کشور را که دارای استعداد کشاورزی و اراضی مناسب می‌باشد مطرح ساخته است که یکی از راه‌های نیل به این هدف احداث سد و شبکه‌های آبیاری می‌باشد که بدین وسیله بتوان با جمع‌آوری آب‌های سطحی و انتقال آنها به مناطق حاصلخیز حداکثر استفاده را از این نعمت خدادادی به عمل آورد.

 

آرازچایی

 

ایجاد بند انحرافی میل و مغان و بدنبال آن احداث مرحله‌ای شبکه‌‌های آبیاری مغان باعث زیر کشت رفتن حدود ۹۰ هزار هکتار از اراضی مستعد کشاورزی منطقه شده است که با، اتمام ساختمان سد و شبکه آبیاری خداآفرین اراضی کشاورزی فاریاب دشت تحت شبکه مدرن آبیاری به حدود ۱۵۰ هزار هکتار خواهد رسید بااین حساب منطقه مغان بعد ازخوزستان دومین قطب شبکه آبیاری مدرن کشور محسوب می گردد.

بیشتر بخوانید:

منطقه‌ای که قبل از ایجاد شبکه تنها محل اسکان قشلاقی عشار ایلسون بوده امروزه به یکی از قطب‌های کشاورزی کشور تبدیل شده است.

افزایش تولیدات کشاورزی، ایجاد اشتغال و بالا رفتن سطح زندگی مردم منطقه از اثرات مثبت ایجاد شبکه در منطقه میباشد که جا دارد باسرمایه گذاری بیشتر درجهت توسعه صنایع تبدیلی درمنطقه امکان پیشرفت بیشتر منطقه رافراهم کرد.

 

آرازچایی

 

این رود که پرآب ترین رود آذربایجان است از کوه مین گل داغ (هزار برکه) در جنوب ترکیه سرچشمه می گیرد و پس از طی حدود ۴۴۰ کیلومتر مرز مشترک ایران با جمهوری آذربایجان در خاک جمهوری آذربایجان به رود کورا می پیوندد و به دریایی خزر می ریزد.

رودخانه ارس به طول ۱۰۷۲ کیلومتر که به عنوان شریان حیاتی منطقه و عمده‌ترین منبع آبیاری دشت مغان می‌باشد از دامنه کوههای بینگول داغ ترکیه سرچشمه می‌گیرد و کل حوزه آبریز آن ۱۰۰۲۲۰ کیلومتر مربع است که سهم حوزه مربوط به کشورهای ترکیه و ارمنستان و آذربایجان و ایران به ترتیب ۲۳، ۳۸، و ۳۹ درصد می‌باشد.

حوزه رودخانه مذکور از نظر اقلیمی متغیر بوده، از مناطق سرد کوهستانی با ذخایر برفی پایدار و متوسط بارندگی ۸۰۰ میلی متر در سال شروع می‌گردد که ضمن گذر از مناطق معتدل با پوشش گیاهی، به مناطق با آب و هوای نیمه خشک می‌رسد.

ماکزیمم دبی اندازه‌گیری شده ارس در سالهای معمولی ۱۱۰۰ مترمکعب در ثانیه در محل سد مخزنی ارس (شمال ماکو) و ۲۶۰۰ متر مکعب در ثانیه در محل سد انحرافی میل و مغان می‌باشد که این ارقام در سالهای خشک به ترتیب ۳۲ و ۱۸۰ مترمکعب در ثانیه تغییر می‌یابد.

 

آرازچایی

 

همچنین دبی متوسط رودخانه ارس در محل سد ارس و سد انحرافی میل و مغان به ترتیب ۲۵۰ و ۴۰۰ متر مکعب در ثانیه گزارش شده است.

کیفیت آب رودخانه ارس با استفاده از دیاگرام طبفه بندی آب در محدوده کلاس C3-S1 قرار دارد در این طبقه بندی از نظر شوری در حال گسترش نشان می دهد یعنی اگر مسائل مدیریتی خاص اعمال نشود با آبیاری اراضی با این آب، با مسئله روبه گسترش شوری روبرو خواهیم بود همچنین در مورد خاکهای با قابلیت نفوذ کم منطقه ایجاد شبکه زهکشی ضرورت خواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتشار مجدد مطالب تنها با ذکر نام منبع "دید شهر" مجاز میباشد.