https://didshahr.ir/6966

تپه نادری از منظر تاریخی قابل توجه است در این مکان بود که نادرشاه جهت خلع شاه طهماسب دوم صفوی انجمن بزرگی تشکیل داد و سران کشور و بزرگان را به دشت مغان فرا خواند که منجر به خلع طهاسب میرزا و رسیدن وی به تخت سلطنت شد.

نادرشاه

تصویری از نادرشاه 

به گزارش دیدشهر؛ افشارها به (به ترکی آذربایجانی: avşarlar یا afşar) طایفه‌ای از ترک‌های اُغوز هستند که در ایران، ترکیه و افغانستان پراکنده‌اند.

اَفشار یا اوشار یکی از ایل‌های ترکمان جزء گروه قومی ترک‌های آذربایجانی هستند که در زمان شاه اسماعیل صفوی همراه با شش ایل بزرگ از آناتولی عثمانی به ایران آمدند و پایه‌های دودمان صفوی را بنیاد گذاردند.

این ایل به دو شعبهٔ بزرگ تقسیم می‌شد: یکی قاسملو و دیگری ارخلو یا قرخلو.

نادر پسری از طایفه قرخلو

طایفه قرخلو را شاه اسماعیل از آذربایجان به خراسان کوچاند تا در برابر ازبکان و ترکمن‌ها مهاجم سدی باشند از این طایفه فرزندی بنام نادر بدنیا آمد که سرنوشت ایران را تغیر داد.

نادر ۲ آذر سال ۱۰۶۷ شمسی در ایل افشار در شهر درگز خراسان به دنیا آمد.

نادر هنگامی که هنوز به ۱۸ سالگی نرسیده بود همراه با مادرش در یکی از یورش‌های ازبک‌های خوارزم به اسارت آنها درآمد.

او بعد از مدت کوتاهی از اسارت گریخت و به خراسان برگشت و در خدمت حکمران ابیورد (یکی از شهرهای خراسان و شهر درگز کنونی) بود.

لقب نادر قلی بیگ از بعد تشکیل گروه

او بعد از مدتی گروه کوچکی را به دور خود جمع کرد و بعد از کنترل چند ناحیه خراسان، خود را « نادر قلی بیگ » نامید.

نادر که از میزان نفوذ خاندان صفوی در میان مردم آگاه بود، به شاه تهماسب دوم پیوست و در ۱۱۳۹ق سردار سپاه او شد سپس خراسان را به تصرف خود درآورد.

نادر در سال ۱۱۳۷ قمری پشتیبانی شاه طهماسب دوم صفوی و فتحعلی‌خان قاجار را جلب کرد و توانست «ملک محمود» را شکست دهد و حاکمیت شاه ایران را در خراسان برپا کند.

شاه تهماسب نیز، نادر را والی خود در خراسان اعلام کرد و پس از آن نادر نام خود را به «طهماسب قلی» تغییر داد.

سالها بعد، او پس از سرکوب چند ایل ترک و کرد، به حکمرانی کامل خراسان رسید و پس از هفت سال شورش افغان‌ها را در ۱۱۴۲ قمری به پایان رساند.

نادر بعد از این اتفاق با دشمنان خارجی وارد جنگ می‌شود و به شمال ایران می رود و روس‌ها را از شمال ایران می‌راند، نادر تا پایان ۱۷۳۵، احساس می‌کرد که از طریق یک رشته پیروزی‌ها اعتبار کافی کسب کرده و وضعیت نظامی را به حد کافی تثبیت کرده که خود بر تخت جلوس کند.

او در فوریه سال ۱۷۳۶ میلادی، رهبران ایلی و کدخدایان روستاهای قلمروی صفوی را در اقامتگاه بزرگی در دشت مغان (تپه نادری اصلاندوز کنونی) جمع کرد.

او از مجمع درخواست کرد او یا یکی از صفویان را برای حکومت بر کشور برگزینند. پس از چندین روز جلسه، مجمع نادر را شاه مشروع اعلام کرد.

شاه تازه منصوب، برای به رسمیت‌شناسی تأیید حاضرین سخنرانی کرد.

 

تپه نادری

شاه تپه سی اصلاندوز محل تاج گذاری نادر شاه افشار

محل تاجگذاری نادر کجاست؟

شاه تپه یا همان تپه نادری در روستای شاه تپه در بخش جنوب غربی شهر اصلاندوز واقع شده است.

 

تپه نادری

 

مشخصات تپه نادری:

تپه نادری حدود ۳۰ متر ارتفاع دارد و قدمت تاریخی آن به هزاره سوم و چهارم پیش از میلاد باز می‌گردد و آثار خشتی و سفالی مختلفی مربوط به دوران متفاوتی از پارتیان تا مسلمانان در آن یافت شده است.

 

تپه نادری

تپه نادری (نادرشاه) در تلاقی رود ارس و دره رود اصلاندوز قرار دارد که محیط اطراف آن حدود ۱۵۰۰ متر و طول آن ۱۲۰ متر و عرض آن حدود ۱۰۰ متر است.

تحقیقات نشان می دهد که ظاهرا این محل در سده های متمادی واحد مسکونی بزرگی را تشکیل می داده که از هزاره اول پیش از میلاد تا اواخر سده یازدهم هجری قمری مسکون بوده شاید قدمت آن تا هزاره سوم و چهارم قبل از میلاد نیز برسد.

گفته شده که نادرشاه افشار در زمان تاج‌گذاری خود در دشت مغان دستور داده است که هرکدام از سربازان دامن لباس خود را پر از خاک کرده و روی هم ریخته بریزند تا تپه‌ای ایجاد شود تا نادرشاه در روی آن برای لشکریان و مهمانانش سخنرانی کند.

تپه نادری

اهمیت تپه نادری اصلاندوز:

تپه نادری از منظر تاریخی قابل توجه است در این مکان بود که نادرشاه جهت خلع شاه طهماسب دوم صفوی انجمن بزرگی تشکیل داد و سران کشور و بزرگان را به دشت مغان فرا خواند که منجر به خلع طهاسب میرزا و رسیدن وی به تخت سلطنت شد.

ظاهرا این محل در سده های متمادی واحد مسکونی بزرگی را تشکیل می داده از هزاره اول پیش از میلاد تا اواخر سده یازدهم هجری قمری مسکون بوده شاید قدمت آن تا هزاره سوم و چهارم قبل از میلاد نیز برسد از اشیای مکشوفه در آن می توان از سفال خشت پخته دوران پارتی سفالهای منقوش دوره اسلامی تعداد زیادی سنگ انسبیدین به حالت تیغه و سنگ خام را نام برد.

 

تپه نادری

شاه تپه سی اصلاندوز محل تاج گذاری نادر شاه افشار

این تپه تاریخی که همانند قلعه باستانی اولتان مورد بی توجهی مسئولان قرار گرفته و تا کنون نیز در حصار و دور از دسترس گردشگران و مسافران مانده را می توان تنها با بهسازی و خارج کردن از محوطه نظامی به یکی از مهمترین جاذبه های تاریخی و طبیعی منطقه تبدیل کرد که هر ساله گردشگران بسیاری را از داخل و خارج از کشور را به خود جلب نماید که که این امر هم تنها بسته به همت مسئولان و میراث فرهنگی و گردشگری برای احیاء این اثر باستانی دارد.

گفتنی است تپه نادری اصلاندوز مغان در تاریخ یکم فروردین ۱۳۴۷ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران با شمارهٔ ثبت ۷۹۶ به ثبت ملی رسیده است.

مهمترین خدمات نادر شاه 

نادرشاه افشار را می توان مشهورترین پادشاه ایران دوره اسلامی دانست. سرکوب افغان ها و بیرون راندن عثمانی و روسیه از سرحدات کشور و تجدید استقلال ایران و چیرگی و جنگ های پیروزمندانه در حواشی کشور و مهم تر از همه فتح هندوستان باعث شهرت نادرشاه در تاریخ سیاسی دوره میانه ایران شده است. اما قابل توجه ترین اقدامات نادرشاه تلاش در جهت دست یافتن به وحدت سرزمینی در فلات ایران و وحدت شیعه و سنی در عالم اسلام است. دو کاری که نادرشاه به مثابه آخرین پادشاه فلات بزرگ ایران توانست انجام دهد و نام پرشکوهی از خود در صفحات تاریخ به یادگار بگذارد.

سرنوشت نادرشاه

نادرشاه در اواخر عمر تغییر اخلاق داد و پسر خود رضاقلی میرزا را کور کرد. سپس از کار خود پشیمان شد و برخی از اطرافیان خود را که در این کار آنها را مقصر می دانست، کشت. نادر برای تامین هزینه جنگ های خود مجبور بود تا مالیات های گزافی از مردم بگیرد، به همین دلیل شورش هایی در جای جای کشور روی می داد. زمانی که نادر برای رفع یکی از این شورش ها به خراسان رفته بود، جمعی از سردارانش به رهبری علی قلی خان شبانه به چادر ولی حمله کردند و او را به قتل رساندند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتشار مجدد مطالب تنها با ذکر نام منبع "دید شهر" مجاز میباشد.