https://didshahr.ir/8693

در ۱۱ کیلومتری شهر نیر، قلعه اسرارآمیز و طبیعی بوینی یوغون در جوار روستای کورعباسلو سر برافراشته است که اسرار زیادی در درون خود نهفته است.

بوینی یوغون

نمایی از قلعه بوینی یوغون

به گزارش دیدشهر(didshahr.ir)، قلعه ی آدم خوار، صفتی است که مردم بومی برای قلعه بوینی یوغون ( گردن کلفت ) روستای کورعباسلو شهرستان نیر برگزیدند.

می گویند که قرن ها پیش مردمانی که به روستای کورعباسلو در استان اردبیل سفر می کردند، پس از رسیدن به این قلعه به صورت کاملاً رازآلود ناپدید می شده اند و دیگر هیچ اثری از آنان پیدا نمی شد و مردم محلی نیز از ترس به سراغ آنان نمی رفتند.

اتفاقات و ناپدید شدن انسانها، کم کم این دژ را در میان اهالی روستا به قلعه ی آدم خوار مشهور کرد و در محافل عمومی داستان های ر زیادی درباره ی این قلعه بر سر زبانها افتاد، تا جاییکه شب های هیچ کس جراث رفتن به نزدیکی این قلعه را هم نداشت.

 

بوینی یوغون

پله های قلعه بوینی یوغون

اما با رشد رشته باستان شناسی راز این قلعه مخوف برای پژوهشگران و مردم محلی روشن کرد.

راز قلعه ناپدیدشدن انسانها در بوینی یوغون چه بود؟

با بررسی معماری این قلعه اسرار و علت ناپدیدشدن انساها کشف شد.

 

در این باره بخوانید:

بوینی یوغون؛ قلعه ای رازآلود در استان اردبیل

یکی از این علت ها به دیوارهای ۳۰۰ متری این دژ محکم بر می گردد. در واقع این دیوارها قلعه را از دو طرف غیرقابل نفوذ کرده و به همین دلیل دسترسی به آن غیرممکن می کرد و کسانیکه به این قلعه قدم می گذاشتند دیگر مسیر و راهی برای بازگشت پیدا نمی کردند و تا آخر عمر  محبور می شدند در همانجا مانده و زندگی کنند.

کارکرد اصلی قلعه بوینی یوغون

به عقیده ی کارشناس باستان‌ شناسی اردبیل، قلعه ی بوینی یوغون با کاربرد نظامی و مسکونی داشته و از هر دو منظر امکانات لازم را دارا است و قلعه بوینی یوغون در چنین مکانی باعث شده تا در صورت حمله ی دشمن، به خاطر موقعیت های طبیعی و صعب العبوریش دست یابی به آب و غذای کافی و امکان حفاظت در برابر بلایای مورد نظر، افراد حفاظت شوند.

 

بوینی یوغون

نمایی  کلی از قلعه بوینی یوغون

ساکنان این قلعه ی برای دستیابی راحت به آب، حوضچه‌ های سنگی را در بالای قلعه ساخته‌ بودند که تا به امروز هم این حوضچه ها در آنجا دیده می شود.

در واقع همین حوضچه های سنگی امکان ذخیره‌ سازی آب برف و باران را میسر می کرد.

 

بوینی یوغون

حوضچه های سنگی قلعه بوینی یوغون


گردشگری استان اردبیل، گردشگری شهرستان نیر، روستای کورعباسلو، قلعه بوینی یوغون

دیدگاه ها

  1. مسعود وسیله ایردموسی گفت:

    با تاسف گزارشتان نارساست
    اشاره نکرده اید انسانها بطور دقیق در کجای قلعه می ماندند و امکان بازگشت برایشان وجود نداشت و آیا آنان گرفتار و محبوس می شدند و سرنوشت این انسانها به کجا می انجامید آیاد تلف می شدند و یا در آنجا ( که مکانش را نگفته اید) تا آخر عمر با داشتن آب و غذا زندگی می کردند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتشار مجدد مطالب تنها با ذکر نام منبع "دید شهر" مجاز میباشد.