بقعه ای باقی مانده از دوران اسلامی

W W W . D I D S H A H R . I R

بقعه کورائیم

به گزارش دیدشهر، بقعه کورائیم یکی از اماکن تاریخی استان اردبیل و شهرستان نیر می باشد.

این بقعه در وسط قبرستانی قرار دارد که احتمالا این قبرستان باقی مانده از دوران اسلامی است و سنگ قبرهای متعلق به قرن ۶ هجری موجود در این قبرستان گواه این ادعاست.

بقعه کورائیم به شکل بنایی چهار گوش است که اندازه هر ضلع آن ۵ متر اندازه گیری شده است و گنبد آجری کوچکی روی آن را پوشانده است بعلت دوپوش نبودن گنبد، بنادر حل انهدام و ویرانی است.

درقسمت شمالی بنا سردر کوچکی با تاق فرو ریخته وجود دارد عرض در ورودی بقعه ۸۰ سانتی متر و ارتفاع آن ۱۵۰ سانتی متر بوده و علی الظاهر نشان قبری در داخل بقعه مشهود است.

سبک معماری و مصالح بکار رفته در آن چنین می نماید که بقعه احتمالا متعلق به حدود قرن۷ تا اواخر حکومت مغل ها یا اولین سال های حکومت ترکمن ها در آذربایجان می باشد البته در جلد دوم کتاب اردبیل در گذر گاه تاریخ مولف کتاب از یک بنای مربوط به دوره ساسانی در کورائیم سخن به میان آورده است ولی بعید به نظر می رسد بقعه مزبور با شماره ۸۲۶ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

سرزمین تاریخی ایران از لحاظ حجم و گستردگی بناهای تاریخی در چهان ممتاز و کشوری بی همتا است امروزه اگر به هر روستا و شهری نگاهی کنیم دهها اثر باستانی تاریخی و مذهبی یافت می شود.منطقه تاریخی و فراموش شده کورائیم یکی از این نمونه ها می باشد.


شماره خبر : 5317 - یکشنبه 30 بهمن 1401 ساعت 02:14:39
1400 copyright.