https://didshahr.ir/26212

معرفی کوتاه غار «علی‌صدر» و غار رنگین

به گزارش دیدشهر، باغ سنگی کرمان تنها جذابیت سخت و صخره‌ای ایران نیست. ایران دو رشته کوه بزرگ دارد که در پیچ و تاب دیواره‌ها و سنگ‌های آن عجایبی ناشناخته و کمترشناخته در سکوتی سنگین نظاره‌گر گذر سال‌ها و قرن‌ها بوده‌اند. در این میان، حفره‌های عمیقی در دل این کوه‌ها هست که هنوز هیچ بشری نتوانسته سر از انتهای آنها دربیاورد. این حفره‌ها یا همان غارها به وفور در جای‌جای مختلف ایران جا خوش کرده‌اند که غار «علی‌صدر» شاید شناخته‌شده‌ترین آنها باشد.

طولانی‌ترین غار آبی جهان با 190 میلیون سال قدمت که انتهای آن همچنان دور از دسترس انسان مانده است. مسافرت به همدان برای تماشای این غار، سال‌هاست یکی از برنامه‌های بهاری و تابستانی مردم ایران است.

اما، این بار به غاری متفاوت فکر کنیم. در جنوب شرقی جزیره رنگ‌ها، هرمز، غاری وجود دارد که بر اثر عبور آب به سمت دریا و از زیر کوه‌های نمکی به وجود آمده است. با کمی کوهنوردی و صخره‌نوردی و البته همراهی محلی‌ها به دهانه غاری می‌رسیم که به محض ورود با دنیایی از رنگ‌های عمودی و افقی بر دیواره‌هایش روبه‌رو می‌شوید که این رنگ‌‌‌ها از فرسایش مواد معدنی بر دیواره غار به وجود آمده است. بعد از پیمایش این مسیر رنگی به عمق 30 تا 40 متر به قسمت جایزه سفرتان می‌رسید؛ خروجی زیبا با طاقی قوسی که رنگ‌ها به اوج خود می‌رسند و به استقبال شما برای ورود به هوای آزاد و نور آمده‌‌اند.

فقط حواستان به چند نکته باشد. غار رنگین کمانی، غاری نمکی است پس حتماً باید با تجهیزات مناسب وارد آن شوید. به آرامی درونش راه بروید و به دیواره‌ها تکیه ندهید تا بافت چند میلیون‌ ساله آن به طرفةالعینی از بین نرود. از طرفی در این غار نباید با صدای بلند حرف بزنید چون موج صدای بلند باعث آسیب به غار می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتشار مجدد مطالب تنها با ذکر نام منبع "دید شهر" مجاز میباشد.