https://didshahr.ir/28060

آلبروبلو شهری با خانه‌های کله‌قندی است بخاطر همین بسیار معروف و مورد استقبال گردشگران شده است.

آلبروبلو شهری کوچک در آپولیای ایتالیاست که به خاطر ساختمان‌های ترولی‌اش شهرت دارد. ترولی، کلبه‌های سنگی و سنتی است که سقفی مخروطی از جنس آهک و سفید رنگ دارد. دیوارهای سفید رنگ این ترولی‌ها محافظی است در برابر گرما تا داخل آن خنک بماند. تنها منبع دریافت نور در این سازه‌ها در ورودی آن هاست. این ترولی‌ها مربوط به قرن چهاردهم هستند و در سال 1996 در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده اند. یونسکو سالانه برای حفظ و نگهداری آن‌ها هزینه‌ بالایی را پرداخت می‌کند.
این ساختمان‌های ساده، جاذبه اصلی این شهر است و اقامت در هتل‌های ترولی یکی از جذاب‌ترین کارهایی است که هر گردشگری می‌تواند در این شهر انجام دهد. امروزه 1500 ترولی در شهر آلبروبلو وجود دارد که چهره شهر ‏را شبیه داستان‌های افسانه‌ای و کارتونی کرده است.

ساخت این ترولی‌ها داستان جالبی دارد. ماجرا از این قرار است که در گذشته کشاورزانی که مایل به پرداخت مالیات به پادشاه ناپل نبودند؛ خانه‌هایی از سنگ آهک بدون ملاط ساختند که با کشیدن یک پاره‌سنگ کل ساختمان خراب می‌شد و به این‌ترتیب گرفتار تفتیش ماموران مالیات نمی‌شدند. بالاخره در سال 1797 آلبروبلو از مالیات معاف شد و مردم توانستند خانه‌هایی با همین معماری اما مقاوم و با سازه‌های ثابت بسازند. بد نیست بدانید که بسیاری از ستارگان دنیای سینما، بازرگانان یا سیاستمداران مشهور، ترولی‌های مخصوص خود را در این شهر دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتشار مجدد مطالب تنها با ذکر نام منبع "دید شهر" مجاز میباشد.