https://didshahr.ir/2993

شهرستان نمین به دلیل مجاورت با جاده زیبای آستارا به اردبیل از طبیعت شگفت انگیزی برخوردار می‌باشد. این شهر یکی از مهم ترین هدف های طبیعت‌گردان در استان اردبیل محسوب می‌گردد.

به گزارش دیدشهر، شهرستان نمین یکی از شهرستانهای استان اردبیل ایران است و مرکز آن شهر نمین است.

آب و هوای این منطقه به واسطه نزدیکی با دریای خزر از رطوبت بسیاری برخوردار است و به همین سبب آن را نمین نامیده اند.

 

نمین

موقعیت جغرافیایی شهرستان نمین

شهر نمین مرکز شهرستان نمین از شهرستان های استان اردبیل در ۴۸ درجه و ۲۹ دقیقه طول جغرافیایی و ۳۸ درجه و ۲۵ دقیقه عرض جغرافیایی و در ارتفاع ۱۷۰۰ متری از سطح دریا واقع است.

نمین منطقه ای کوهستانی است و رود نمین چای از میان این شهر می گذرد.

این شهرستان در ۲۵ کیلومتری شمال شرقی اردبیل قرار دارد.

 

نمین

 

 

 

فندقلو

 

پیشینه ی تاریخی شهرستان نمین

چندین هزار سال قبل از میلاد، مردمانی در منطقه فعلی به مرکزیت نمین ساکن بوده اند و تمدنی درخشان داشته اند.

دمورگان با توجه به نتایج مطالعات خود بر روی منطقه چای قوشان در حد فاصل نمین و روستای میناباد، تاریخ پیدایش تمدن در این منطقه را ۹ هزار سال قبل از میلاد گزارش نموده و اشیایی از این منطقه مربوط به قرن ۱۶-۱۲ (ق.م) پیدا کرده است.

دیاکوئوف سابقه پیدایش تمدن در این منطقه را ۳ هزار سال پیش از میلاد تخمین زده است.

به هر حال در سال ۱۸۱۳ میلادی پس از انعقاد عهدنامه گلستان و بدنبال آن در سال ۱۸۲۸ با انعقاد عهدنامه ترکمن چای به ایالتهای کوچکی تجزیه شده و ویلکیج به مرکزیت نمین (باستناد مدارک موجود مرکز طالش سابق) از تالش منتزع گردید.

درباره تاریخ این منطقه اطلاعات مستندی در دست نیست ولی آن چه مسلم است این که تاریخ این منطقه با شهرستان اردبیل یکی محسوب می شود.

بنابر بر برخی منابع دیگر، امرای محلی سالی چند ماه در دامنه های شیندان قلعه سی اطراق می کرده اند با توجه به اینکه تمام شهرها و روستاهای اطراف به غیر از نمین از بالای این قطعه دیده می شده بدین سبب این شهر را نه بین یعنی جایی که دیده نمی شود نامیده اند بعدها حرف ب تبدیل به میم شده و بجای نه کلمه نمین تلفظ گردیده است.

همچنین دانشمند عالی قدرمرحوم دهخدا می نویسد چون آب و هوای این شهر در گذشته بعلت جنگلی بودن ارتفاعات اطراف آن و نیز بعلت نزدیکی به دریای خزر بسیار مرطوب بوده است بدین سبب این شهر را نمین یعنی مرطوب نامیده اند.

 

بابا داود

 

جاذبه های گردشگری شهرستان نمین

از جاذبه های گردشگری این شهر میتوان جنگل فندقلو، جنگل مشه، اسکی رو چمن پارک فندقلو، روستای گلشن، روستای نوجه ده، آبشار شورشورنه، موزه نمین (صارم السلطنه)، قلعه شندان، گور قلعه سی، تپه سلوط، سربندتپه، آریا تپه، قره تپه، تپه حاجی نصیر، بولان تپه، ییدی دیوقیزی، اوزریک تپه (تپه اسفند)، قوشا تپه را نام برد.

 

عسل

 

سوغات شهرستان نمین

از مهمترین سوغات این ناحیه با توجه به رونق خوب زنبور داری در این منطقه میتوان به عسل و همچنین به دلیل دارا بودن جنگل فندق میتوان به فندق نیز بعنوان سوغات این منطقه اشاره کرد.

 

برداشت گندم

 

محصولات کشاورزی شهرستان نمین

از مهمترین محصول کشاورزی نمین گندم، جو، عدس و علوفه دامی است. محصول گندم بسیار مرغوب است و علوفه دامی به اندازه کافی و برای هر روستایی به اندازه نیاز وجود دارد و به‌دست می‌آید به‌طوری که اهالی و دامداران نیازی به خرید علوفه ندارند و خودشان آن را کشت می‌کنند.

محصولات درختی و باغداری در نمین گوجه‌درختی، آلبالو، گیلاس، گلابی، سیب، میوه به، گردو و سایر میوه‌ها نیز کم و بیش وجود دارد ولی مهمترین محصول این شهر فندق می باشد.

 

صنایع دستی

 

صنایع دستی شهرستان نمین

قالی و گلیم مهم‌ترین صنایع دستی نمین و استان اردبیل محسوب می‌شوند که به صورت عمده در خود شهر نمین و روستاهای اطراف(از جمله عنبران) بافته می‌شود.

 


مناطق گردشگری استان اردبیلمناطق گردشگری نمین | گردشگری نمین | معرفی نمین

    https://didshahr.ir/2993

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتشار مجدد مطالب تنها با ذکر نام منبع "دید شهر" مجاز میباشد.