https://didshahr.ir/825

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان اردبیل گفت: طبق آمار انتشار شده توسط اتاق بازرگانی ایران از پایش محیط کسب وکار در تابستان بر اساس 70 مولفه پیمایشی و آماری، استان اردبیل در جایگاه 17 در بین 31 استان کشور قرار گرفته است.

به گزارش دیدشهر، هاشم مظفری اظهار داشت: بر اساس آخرین گزارش منتشرشده توسط اتاق بازرگانی ایران از پایش محیط کسب‌وکار در تابستان امسال بر اساس 70 مولفه پیمایشی و آماری، استان اردبیل با کسب امتیاز 6.37 از 10 در جایگاه 17 در بین 31 استان کشور قرار گرفته که امتیاز استان در بهار امسال دارای مقدار 6.11 بوده و به‌ اندازه 0.26 در مسیر بدتر شدن قرار گرفته است.

وی افزود: طبق نتایج پایش کسب‌وکار در تابستان امسال، فعالان اقتصادی در استان اردبیل معتقدند مولفه‌های غیرقابل پیش‌بینی بودن و تغییرات قیمت مواد اولیه، بی‌ثباتی سیاست‌ها، مقررات و رویه‌های اجرایی ناظر به کسب‌وکار و تولید و عرضه نسبتا آزاد کالاهای غیراستاندارد و تقلبی در بازار به‌ عنوان سه مولفه نامطلوب از بین 28 مولفه پیمایشی پایش کسب‌وکار استان مطرح است.

مظفری بیان کرد: در تحلیل چرایی انتخاب این سه مولفه به عنوان گزینه‌های نامطلوب می‌توان گفت در شرایط حاضر نوسانات ارزی رخ‌داده تاثیر خود را بر قیمت مواد اولیه گذاشته و دولت نیز برای مقابله با نوسانات رخ داده اقدام به تغییرات مکرر در سیاست‌گذاری‌ها از طریق انتشار بخش‌نامه‌های متعدد کرده و این خود به‌عنوان عامل مزاحم برای فعالان حوزه کسب‌وکار تبدیل‌شده است.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان اردبیل گفت: بر اساس سومین مولفه نامطلوب فضای کسب‌وکار استان می‌توان چنین تحلیل کرد که به دلیل بالا رفتن هزینه تولید، کالاهای غیراستاندارد و تقلبی که با هزینه کمتری تولید یا وارد می‌شوند در سطح بازار نسبت به گذشته توزیع گسترده‌تری پیدا کرده‌اند.

وی تصریح کرد: برخلاف فصول گذشته که مولفه دشواری تامین مالی از بانک‌ها که همواره به‌ عنوان نخستین مولفه نامطلوب فضای کسب‌وکار استان مطرح بوده در این فصل در بین سه مولفه نخست قرار نگرفته است که این موضوع می‌تواند اولا به دلیل اقدامات مثبت اتخاذشده در استان برای تامین مالی بنگاه‌های اقتصادی از طریق سیستم بانکی بوده باشد و در ثانی به دلیل برجسته و پررنگ شدن سایر مولفه‌هایی باشد که متأثر از نوسانات اقتصادی است.

هیچ کدام از استان‌ها برتری مطلق نسبت به سایر استان‌ها ندارند

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان اردبیل اظهار کرد: با توجه به این گزارش و اختلاف امتیاز محدود کمتر از یک امتیاز بین بهترین و بدترین استان در شاخص فضای کسب‌وکار می‌توان گفت اختلاف محسوسی بین 31 استان کشور در این شاخص قابل مشاهده نبوده و هیچ کدام از استان‌ها برتری مطلق نسبت به سایر استان‌ها ندارند.

مظفری افزود: بسیاری از مولفه‌های کسب‌وکار متاثر از سیاست‌گذاری‌های کلان و تصمیم‌گیری‌های دولت در سطح ملی است و در عین حال تمامی دستگاه‌های اجرایی و از جمله اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان به نوبه خود اقداماتی در زمینه بهبود محیط کسب‌وکار انجام داده است.

وی گفت: برای نمونه نصب و راه‌اندازی پنجره واحد سرمایه‌گذاری الکترونیکی در طول سال جاری که تمامی استعلامات متقاضیان سرمایه‌گذاری از دستگاه‌های اجرایی به‌ صورت الکترونیکی انجام می‌شود و نیز تشکیل پنجره واحد اشتغال در سطح استان با حضور بانک‌ها و سرمایه‌گذاران و دستگاه‌های اجرایی از اقدامات اساسی و شاخص برای بهبود فضای کسب و کار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتشار مجدد مطالب تنها با ذکر نام منبع "دید شهر" مجاز میباشد.