https://didshahr.ir/9461

هدیه پادشاهان چینی به شاه عباس صفوی است که در موزه چینی خانه مجموعه جهانی شیخ صفی الدین اردبیلی نگهداری می شدند به ثبت ملی رسیدند.

 

نادر فلاحی

 

به گزارش دیدشهر(didshahr.ir)، مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل از ثبت ۱۰ اثر از چینی های مجموعه جهانی شیخ صفی الدین اردبیلی در فهرست آثار ملی خبر داد.

نادر فلاحی با اعلام این خبر تصریح کرد: این آثار در جلسه شورای ثبت آثار منقول کشور در وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به ثبت رسید.

وی افزود: این آثار شامل بشقاب لبه کنگره ای آبی و سفید به شماره ۵۹۵۹، بشقاب لبه کنگره ای آبی و سفید به شماره ۵۹۶۰، مرتبان چینی آبی و سفید به شماره ۵۹۶۱، مرتبان چینی آبی و سفید به شماره ۵۹۶۲است.

همچنین به آبریز چینی آبی و سفید به شماره ۵۹۶۳، بشقاب گود چینی آبی و سفید به شماره ۵۹۶۴، خمره کوچک چینی آبی و سفید به شماره ۵۹۶۵، بشقاب بزرگ چینی آبی و سفید به شماره ۵۹۶۶نیز اشاره کرد.

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل افزود: بشقاب بزرگ چینی آبی و سفید به شماره ۵۹۶۶، آبریز (ابری) چینی آبی و سفید به شماره ۵۹۶۷ صراحی چینی آبی و سفید به شماره ۵۹۶۸ نیز به ثبت رسیده اند.

فلاحی او در خصوص چینی های بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی گفت: این اشیا هدیه پادشاهان چینی به شاه عباس صفوی است که در موزه چینی خانه مجموعه جهانی شیخ صفی الدین اردبیلی در معرض دید عموم قرار گرفته است.

وی متذکر شد: ثبت ملی اشیا تاریخی می تواند زمینه صیانت هر چه بیشتر از آثار را ممکن ساخته و به نوعی موجب تعریف شناسنامه هویتی برای این آثار شود.


گردشگری استان اردبیل | میراث فرهنگی استان اردبیل | نادر فلاحی | هدیه پادشاهان چینی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتشار مجدد مطالب تنها با ذکر نام منبع "دید شهر" مجاز میباشد.