https://didshahr.ir/10124

اردبیل شهری کوهستانی بیش از ۲ هزار جاذبه طبیعی، تاریخی و فرهنگی که توانسته بسته کامل و جامعی از سفر را موجب شود.

 

اردبیل

 

به گزارش دیدشهر(didshahr.ir)، منطقه آذربایجان به ویژه اردبیل با وجود دارا بودن قدمت تاریخی و داشتن ارتباطات فرهنگی و بازرگانی با ملل غرب و شرق فاقد جایگاه مناسب بین مناطق توریست پذیر به شمار می رود توسعه این صنعت خواه ناخواه متاثر از توسعه یافتگی کشور است و همواره با مشکلات و موانعی روبه رو بوده است.

پتانسیل های گردشگری منطقه اردبیل

تمامی پدیده های ساخت بشر، مورد توجه گردشگران بوده، فرهنگ و تمدن انسان در تشکیل و تکامل آن دخالت داشته است. جاذبه های فرهنگی نیز به چندین زیرشاخه تقسیم می شوند.

 

پل پردلیس

 

الف: آثار باستانی و تاریخی استان اردبیل:

شرایط مناسب جغرافیایی باعث شده تا بتوان آثار فراوانی از تمام دوره های تاریخی را در منطقه مشاهده کرد این آثار که تاریخ مستند آذربایجان می باشد در تمام شهرها و روستاهای منطقه اردبیل به صور مختلفی چون کاخ ها، پل ها، قلعه ها و باغ های تاریخی وجود دارد.

 

جمعه مسجد

 

ب: اماکن متبرکه و مقدس اردبیل:

با توجه به اینکه اردبیل و کوه ساوالان محل تولد زرتشت و خاستگاه شیعه در ایران می باشد می توان موارد متعددی از آتشگاه، مسجد و… را در منطقه مشاهده کرد. آثاری مثل جمعه مسجد اردبیل و…

 

صدرالدین

 

ج: جاذبه های زیارتی: زیارتگاه ها و امامزاده های استان اردبیل

زیارتگاه ها از جمله یکی از مهمترین جاذبه های گردشگری مذهبی در هر شهر بحساب می آید از جمله زیارتگاه های استان اردبیل می توان به زیارتگاه سیدصدرالدین اردبیلی، امامزاده صالح و میرزاده خانم و بسیاری از اماکن تاریخی مذهبی دیگر اشاره کرد.

 

خانه میرفتاحی

 

د: معماری سکونتگاه های انسانی، شهرها و روستاهای استان اردبیل

اردبیل مهد کهن ایران زمین با بافت های کهن موجود در شهر شکوه معماری های عصر قاجار و پهلوی خود نمایی می کند و جلوه ای زیبا در چهره شهر با احیا این ابنیا بوجود می آید.

از معماری های بی نظیر این استان می توان به خانه های تاریخی مبشری، خانه تاریخی رییسی، عمارت آقازاده و غیره.. اشاره کرد.

 

شام پایلاماق

 

ه: مراسم سنتی اجتماعی و مذهبی استان اردبیل

هر استانی مراسمات و رسومات خاص خودش را دارد استان اردبیل نیز استثنا از این قضیه نیست و با توجه به اینکه این استان مرکز حسینیت کشور محسوب می شود مراسمات ویژه ای مختص سوگواری در ایام محرم و صفر تدارک میبینند.

ازاین مراسمات می توان به آیین شام پایلاما و مراسم قارقارا در خلال اشاره کرد.

 

موزه مردم شناسی

 

و) موزه های استان اردبیل

در منطقه اردبیل موزه های متعددی در حال فعالیت هستند و اقداماتی نیز برای تاسیس برخی از موزه های تخصصی انجام گرفته است. می توان به موزه های مردم شناسی و چینی خانه بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی، موزه حیات وحش و… اشاره کرد.

عشایر

 

ز: شیوه های زندگی استان اردبیل:

۱ -کوچ نشینی

۲ -روستانشینی

۳ -شهرنشینی

صنعت

در این زمینه منطقه اردبیل حرف های زیادی برای گفتن دارد صنایع دستی این منطقه عبارتند از فرش (فرش قوبای اردبیل شهرت جهانی دارد)ورنی بافی، مسند، گلیم، جاجیم، جوراب های پشمی، خورجین دوزی و… کشاورزی

اگروتوریسم استان اردبیل

این شاخه پرورش میوه های متنوع را نیز در کنار محصولات کشاورزی و دامداری شامل می شود.

توسعه توریسم روستایی ضمن اینکه در دید کلان درآمد ملی را افزایش می دهد در توسعه فرهنگی و اقتصادی مناطق توریستی نیز نقش غیرقابل انکاری دارد.

 

باغ

 

تا آنجا که متخصصین امر توسعه این نوع توریسم را یکی از عمده ترین روش های محرومیت زدایی می دانند. شهرت برخی از فرآورده های کشاورزی و دامداری از جمله عسل ساوالان اردبیل و… لزوم توجه به این بخش را می طلبد.

اکوتوریسم

کلیه پدیده های طبیعی که در پهنه جغرافیایی یک سرزمین قرار گرفته اند و انسان در شکل گیری آنها دخالت نداشته است مورد توجه گردشگران قرار می گیرد زیر شاخه های اکوتوریسم به همراه تقسیمات فرعی آن بدین شرح است:

۱ -دامنه نوردی استان اردبیل:

شامل دیدار از حیات وحش، دیدار از چشم اندازها و آثار طبیعی آموزش و پژوهش در طبیعت تفرج و تغییر حال و هوا که در این بخش از اکوتوریسم منطقه اردبیل دارای پتانسیل های فراوان و بالقوه ای است.

 

گوسفند

 

۲ -شکار وصید در استان اردبیل:

شکار چهارپایان، ماهیگیری و صید پرندگان

۳ -مردم شناسی استان اردببل: 

توریسم کوچ، آداب و رسوم و روستاگردی

۴ -ورزش های استان اردبیل: 

شنا، قایقرانی، اسکی روی آب و غواصی

۵ -طبیعت گردی استان اردبیل:

شامل چشمه های آب گرم، لجن درمانی، یخ نوردی و غارگردی


گردشگری استان اردبیل | مناطق توریستی استان اردبیل | جاذبه های گردشگری استان اردبیل | دیدنی های استان اردبیل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتشار مجدد مطالب تنها با ذکر نام منبع "دید شهر" مجاز میباشد.