https://didshahr.ir/17130

روستای لرد در ۲۷ کیلومتری شهر کلور مرکز بخش شاهرود شهرستان خلخال واقع شده است.

به گزارش دیدشهر؛ در مورد پیشینه ی تاریخی روستای لرد اطلاعات کافی و دقیق وجود ندارد امّا وجود قبرستانی به نام (گبره قبرسان) به معنی گورستان گبرها، در فاصله دو کیلومتری این روستا بر قدمت چند هزار ساله ی آن دلالت دارد.

همچنین وجود کوهی به نام (قلعه گردن) در قسمت شمالی روستا گویای وجود یک قلعه دفاعی در زمان های گذشته می باشد اما در حال حاضر هیچ اثری از وجود قلعه به چشم نمی خورد.

این روستا در وسط دو رودخانه قرار دارد با وجود آب فراوان و رویش انواع گوناگون درختچه و درخت وانواع گونه های گیاهی در اطراف این روستا از چشم اندازطبیعی جالبی بر خوردار است.

روستای لرد دارای مناطق دیدنی زیادی دارد که از جمله آنها می توان به کوه آق داغ- سبیه خانی (چشمه سفید ) کوخل انبر- و گوهلان … اشاره کرد.

از آثار تاریخی این روستا هم می توان به بقعه امامزاده محمد اشاره کرد.

مردم آن به گویش (تاتی) که گونه ای از زبان باستانی ایران می یاشد، صحبت می کنند.

سابقاً یک حمام عمومی در این روستا وجود داشت که آتشدان آن با هیزم و بعدها با نفت سیاه روشن می شد و آب را گرم می کرد و دارای چهار دوش و یک خزانه عمومی و چند سکو برای نشستن و یک رخت کن بود. این حمام به صورت یک روز در میان و به طور نوبتی ( یک روز مردانه، یک روز زنانه ) مورد استفاده قرار می گرفت. این حمام تا سال ۱۳۶۰ دایر بود.

چشمه های فراوانی در دامن آن می جوشند از جمله چشمه معروف « سیبیه خانی = چشمه سفید » در نزدیکی روستاهای لرد و کرنق که با آب فراوان و سرد و آبشار شیری رنگ خود، جلوه ای خاص از طبیعت چشم نواز خدادادی را در معرض نمایش عاشقان طبیعت قرار داده است.

در شرح و توصیف آب خنک و زلال وگوارای سه چشمه ی پر آب معروف و شگفت انگیز «چشمه دَره و قره بلاغ در نزدیکی روستای لرد» و «سیبیَه خانی در دامنه های کوه مرتفع و معروف آق داغ در نزدیکی روستای کرنق» با آبشار بسیار زیبا و دلفریبش با قلم نمی توان ادا کرد، بلکه باید با چشم سر دید و با چشم دل عظمت جهان آفرینش را مشاهده کرد و با سراپای وجود در پیشگاه خالق بی چون و ذیجود به خاک افتاد و سجده ی شکر به جای آورد.

راه اصلی این روستا ازمسیر شاهرود به طول ۶۵ کیلومتر و راه فرعی از مسیر روستای بفراجرد به طول ۳۲ کیلومتر با شهر خلخال، مرکز شهرستان خلخال فاصله دارد.

روستای لرد خلخال

زنان روستای لرد خلخال


گردشگری استان اردبیل | روستاهای استان اردبیل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتشار مجدد مطالب تنها با ذکر نام منبع "دید شهر" مجاز میباشد.