https://didshahr.ir/2798

شهر توریستی سرعین که به شهر چشمه های جوشان معروف است که دارای چشمه های آبگرم متعددی است.

به گزارش دیدشهر، شهرستان سرعین یکی از شهرستان‌های استان اردبیل است. مرکز این شهرستان شهر سرعین می‌باشد.

سرعین شهر چشمه های جوشان

موقعیت جغرافیای شهرستان سرعین

شهر سرعین در۴۸,۵ درجه طول شرقی و ۳۸٫۵ درجه عرض شمالی با مساحتی در حدود ۴۰۰ هکتار، در ۲۸ کیلومتری غرب شهر اردبیل قرار دارد. ارتفاع متوسط شهر از سطح دریا ۱۶۵۰ متر می‌باشد.
سرعین از طرف مشرق با روستای گنزق و از غرب با روستای معروف گازیر(کهریز) و علیداشی و از طرف شمال با روستای بیله دره و کرده ده و از جنوب با روستای وریناب و کلخوران ویند همسایه هست .قسمت عمده شهر در دره‌ای کاسه مانند که از شیب‌های ملایم دامنه‌های ارتفاعات سبلان به وجود آمده قرار گرفته است. این شیبها در بخش غربی ملایم و در بخش شرقی همانند دره‌ای در جهت جنوب شرقی باز می‌گردد و از نظر زمین شناسی منطقه‌ای که شهر سرعین در آن استقرار یافته است، از دوره میوسین پائین، میوسین میانی و سنگهای آن از جنس سنگهای آذرین اسیدی متوسط می‌باشد و از گدازه‌ها و نهفته‌های رسوبی می‌باشد. اختلاف بالاترین نقطه آن با پائین‌ترین نقطه ۶۰ متر می‌باشد.

شهرستان سرعین

پیشینه ی تاریخی شهرستان سرعین

نام این شهر در ادوار گذشته بصورت ساری قیه بوده که با گذشت زمان بصورت سارقین، سرائین و سرقین و در نهایت سرعین در آمده است.

در تاریخ مجمع البلدان از اطراف اردبیل و دامنه سبلان از آبگرمها تا دره ای بنام ساری دره یادی کرده اند.ساری دره در شمال ساری قئیه (سرعین کنونی) واقع است.ساکنان آن زمان به خاطر وجود سنگهایی به رنگ زرد و خاکهای زعفرانی و سنگ گلداخته های آتش فشان زرد رنگ در قدم به قدم سرعین نام ساری قئیه را برای این شهر انتخاب کرده بودند. زرخیز بودن این مکان باز دلیل بعدی می توان باشد.

باظهور اسلام و سقوط امپراطوری ایران و حکومت پادشاهان زردشتی این معبد پایگاه و اقامتگاه سارقین شد.سارقین و راهزنان از زیر زمین های معبد به جای پناهگاه استفاده می کردند.و تپه زردشت پناهگاه سارقین شد.دلیلش همین بود که معبد درست درمسیرجاده ابریشم قرار گرفته بود و کاروان های زیادی ازطرف اردبیل و بلاد دیگر به سمت تبریز از دامنه این معبد عبور می کردند.

در اواخر سلسله صفوی و در اوایل سلسله افشاریه نام سارقین به سرقین تغییر یافت.شناسنامه ها و اسناد ملکی و مدارک رسمی و دولتی ایران که با نام سرقین مکتوب است شواهد محکمی است که خاطرات گذشته گان را زنده میکند و تاریخ این مرز و بوم را در اوراق سینه ها می نگارند.

شهرستان سرعین روستای کنذق

جاذبه های گردشگری شهرستان سرعین

این شهرستان بیشتر با جاذبه های طبیعی و بخصوص به خاطر آب های گرم و معدنی خود مشهور می باشد و همه ساله در فصل تابستان پذیرایی ایرانگردان و جهانگردان فراوانی است، که از جمله جاذبه های گردشگری آن میتوان به موارد ذیل اشاره کرد:

گاومیش‌گلی ، مجموعه آبدرمانی بین المللی رویال پارک سرعین، بش باجیلار، مجتمع آب درمانی سبلان، آبدرمانی ایرانیان، آبدرمانی مدرن شهر آفتاب، آبدرمانی اترک، کوهستان خاتم، آبدرمانی یول سویی، آبدرمانی دره لر، آبگرم ژنرال، آبدرمانی پهنلو (ارشاد)، آبدرمانی قهوه سویی، آبدرمانی نه چشمه (پهن لو)،پیست اسکی آلوارس، تپه باستانی آناهیتا، آتشکده آذر فریق، دهکده صخره ای ویند کلخوران، غار و پناهگاه، معماری های صخره ای کنزق

صنایع دستی

صنایع دستی شهرستان سرعین

صنایع دستی سرعین بسیار چشم نواز است چرا که سرعین مردمانی هنرمند دارد که به تولید آثار بدیع و زیبایی می پردازند.

از هنرهای دستی این منطقه میتوان به جاجیم (که در واقع جاجیم مهم ترین سوغات این دیار است)، نمد، مصنوعات چرمی، جوراب پشمی اشاره کرد.

عسل شهرستان سرعین

سوغات شهرستان سرعین

عسل و سرشیر معروفترین محصول و سوغاتی مناطق اطراف سبلان و به خصوص سرعین می باشد. دامنه ها و کوهپایه های حوالی سبلان به لحاظ تنوع گیاهی و ویژگی های اقلیمی، استعداد فوق العاده ای برای تولید عسل و زنبورداری دارد. بهترین نوع عسل در دامنه های پوشیده از سنبل، ریحان، پونه و گون سبلان تولید می شود و به سبب مرغوبیت شهرت بسیاری پیدا کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتشار مجدد مطالب تنها با ذکر نام منبع "دید شهر" مجاز میباشد.