https://didshahr.ir/28541

استان قم بیشتر با اماکن مذهبی شناخته شده است ، اما اماکن گردشگری قم هم کم و دیدنشان خالی از لطف نیست.

دیدنی‌های کمتر شناخته‌شده قم

نویسنده: راحله عبدالحسینی

به گزارش دیدشهر، روز ملی قم مصادف با ۲۳ربیع‌الاول(6مهر)، یعنی سالروز ورود حضرت معصومه(س) به شهر قم، از 6سال پیش به تقویم کشور اضافه شد و هر سال از این روز تا ۱۰ربیع‌الثانی(23مهر)، روز ولادت امام حسن عسکری(ع) به‌عنوان ایام معصومیه معرفی شده است.

قم به برکت وجود آستان مقدس بانوی کرامت، مسجد مقدس جمکران و حرم مطهر امامزادگان در طول سال از ۲۰میلیون زائر ایرانی و غیرایرانی میزبانی می‌کند که یک میلیون نفر از این زائران عراقی هستند. بیشتر مسافرانی که قم را به‌عنوان مقصد سفر انتخاب می‌کنند قصدشان زیارت حضرت معصومه(س) است، اما اماکن گردشگری قم هم کم و دیدنشان خالی از لطف نیست.

پایتخت انگشتر ایران

وجود معادن سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی موجب شده است تا قم از ظرفیت بسیار بالایی در حوزه انگشتر برخوردار باشد و از این‌ رو در سال1399 قم به‌عنوان شهر ملی انگشتر ثبت ملی شد. در استان قم بیش از ۸۰۰کارگاه تولید زیورآلات سنتی فعال است.‌

دریاچه نمک قم

دریاچه نمک قم بخشی از کویر مرکزی ایران است که قسمتی از یک دریاچه باستانی را تشکیل می‌دهد و نام‌های دیگری مثل دریاچه نمک کاشان، ‌ دریاچه قم و دریاچه آران دارد.

دیر گچین؛ مادر کاروانسراهای ایران

قدمت کاروانسرای دیر گچین به دوران حکومت ساسانیان می‌رسد و در دوران سلجوقیان، صفویان و قاجاریان مرمت شده است. دیر گچین که مادر کاروانسراهای ایران لقب گرفته، در راه باستانی ری به اصفهان قرار داشته است.

کوه خضر نبی (ع)

کوه خضر نبی در ۶کیلومتری جنوب قم قرار دارد و قم از فراز این کوه دیده می‌شود. 3هزار سال پیش بر قله این کوه غاری بوده که امروز مسجد کوچکی است و گفته می‌شود محل زیارت خضر نبی بوده ‌است.

بافت تاریخی قم

بافت تاریخی۳۱۵هکتار است و در هسته مرکزی شهر واقع شده و شامل ۱۰محله اصلی است که از دوره قاجار شکل‌ گرفته‌اند.

بازار قدیمی شهر قم نیز عمری بیش از ۶۰۰سال دارد و قدمت آن به دوران صفویه و قاجاریه می‌رسد.

در این باره بخوانید:  چاپ آگهی در روزنامه قم 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتشار مجدد مطالب تنها با ذکر نام منبع "دید شهر" مجاز میباشد.