https://didshahr.ir/5229

بولاغلار نیر جزو مناطق طبیعی این شهرستان بحساب می آید که بدلیل مناظر طبیعی و فضای سبز و بکر در فصل بهار و تابستان میزبان مسافران و گردشگران بسیاری است.

بولاغلار

به گزارش دیدشهر؛ شهرستان نیر به عنوان مبدا ورود مسافران از غرب استان اردبیل روزانه شاهد ورود خیل مسافران است.

در این باره بخوانید:

نیر شهرستان پرآوازه با قدمت تاریخی

این شهرستان دارای مناطق تاریخی و مناطق طبیعی دلنوازی است.

یکی از مناطق گردشگری این شهرستان “بولاغلار” است.

منطقه نمونه گردشگری ” بولاغلار ” با چشمه های بهشتی و طبیعت چشم نواز یکی از مناطق مهم و طبیعی گردشگری استان اردبیل محسوب می شود.

بولاغلار نیر

این منطقه بیشتر عملکرد اکوتوریستی داشته و مسافران عبوری را برای ساعاتی به کناره‌های آن برای استراحت و تفریح می کشاند.

” بولاغ “در زبان ترکی به معنی “چشمه” است ودلیل این منطقه به ” بولاغلار ” شهرت یافته، بخاطر چشمه هایی است که از زمین می جوشد.

وجود چشمه‌های جوشان متعدد که با فاصله چند متری از هم قرار دارند، به قدری زلال‌اند که تا اعماق آن را به راحتی می‌توانید ببینید.

بولاغلار نیر

چمن زارهای سرسبز با گل‌های وحشی و درختان بلندقامتی که در کنار نهرهای این منطقه وجود دارد لذت استراحت زیر سایه آنها در کنار چشمه‌ها و زمزمه‌ی آب و در حالی که نسیمی خنک صورت را نوازش می‌کند، انسان را به وجد می‌آورد.

رویش گیاه”بولاغ اوتی” در اطراف چشمه ها و جنبه درمانی آن، آب سرد زلال معدنی با اکسیژن فراوان، پرورش ماهیان سرد آبی بویژه  قزل آلای رنگین کمانی ، همجواری با رود خانه آغلان چشم انداز زیبایی به این منطقه داده است.

بخش اعظمی از جاده درونی منطقه بولاغلار آسفالته بوده و شما با ۲ کیلومتر گشت زنی می توانید بهترین اقامتگاه را برای خود انتخاب کنید.

این روزها برای جذب گردشگر و کسب درآمد بیشتر باغ های اطراف رودخانه تبدیل به اقامتگاههای موقت شده است و شما با پرداخت مبلغی می توانید در درون این باغ ها استراخت کنید.

 

در این محوطه به تازگی یک شهر بازی کوچک و غذاخوری راه اندازی شده است.

در کنار تمامی زیبایهای این منطقه شما می توانید صنایع دستی و میوه های محلی را نیز از دستفروش ها تهیه کنید.

در این مکان هر ساله جشنواره‌های مختلفی مانند جشنواره آش سنتی برگزار می‌شود که اگر خوش شانس باشید می‌توانید در آن شرکت کرده و با مردم و فرهنگ شهرستان نیر بیشتر آشنا شوید.

جشنواره آش

مسابقات و بازی‌های بومی محلی، برنامه‌های آواز خوانی و غیره از دیگر برنامه‌های جذاب این جشنواره‌های خواهد بود که اوقات مفرحی برایتان رقم خواهد زد.

در این باره بخوانید:

بولاغلار، گندم زار طلایی نیر

میهمانی پاییز هزار رنگ در چشمه سار بولاغلار نیر

ویژگی ممتاز بولاغلار نیر

بولاغلار مجموعه ای از چشمه های متعدد جوشان با دبی بالا در یک محدوده وسیع قرار گرفته که پنج چشمه از این مجموعه از آبدهی فراوانی برخوردار هستند.

آب تمام چشمه ها در مسیر کوتاهی به یکدیگر پیوسته و از طریق نیرچای (رودخانه آغلاغان) که از شهر نیر می گذرد به بالقلوچای می پیوندد.

نزدیکی به جاده ارتباطی نیر به سراب، وجود مناظر طبیعی و فضای سبز و بکر و نزدیکی به مرکز استان و شهر توریستی سرعین، ” بولاغلار ” را یک مکان بسیار مهم گردشگری برای شهرستان ایجاد نموده است.

بولاغلار نیر

 

مشخصات بولاغلار نیر

این منطقه بعنوان مکانی جهت استراحت و تفریح و استفاده از مناظر  طبیعی  مورد استفاده گردشگران و مسافران و شهروندان به خصوص در فصل های تابستان و بهار قرار می گیرد.

مساحت منطقه ۲۸۵ کیلومتر مربع دارد که در حدود یک پنجم مساحت نیر را شامل می شود.

این منطقه به فاصله ۳۰۰- ۴۰۰ متری خارج از محدوده آن و در مختصات جغرافیایی ۳۷ درجه و ۳۸ دقیقه تا ۳۸ درجه و ۷ دقیقه عرض شمالی و ۴۸ درجه و ۴ دقیقه تا ۴۸ درجه و ۲۰ دقیقه شرقی قرار دارد.

 

بولاغلار

 

چگونه به بولاغلار برویم؟

تفرجگاه بولاغلار در فاصله ۳۰ کیلومتری اردبیل و ۵۰۰ متری شمال غرب شهرستان نیر قرار گرفته است.

این شهرستان از شمال به شهرستان اردبیل، از شرق به بخش هیر و شهرستان کوثر، از جنوب به شهرستان کوثر و از جنوب و غرب به استان آذربایجان شرقی محدود شده است.

اگر از اردبیل و یا سرعین می خواهید به نیر بروید منطقه بولاغلار درست در انتهای شهر قرار گرفته با یک خیابان فرعی در سمت راست شما ولی اگر از سمت تبریز و یا سراب عازم هستند در ورودی شهر نیر می باشد.

بولاغلار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتشار مجدد مطالب تنها با ذکر نام منبع "دید شهر" مجاز میباشد.